AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.633

HJÄLP! Någonting i motorn rasade =/ Vad är detta..

Sida 1 av 2
Om
6
Omni
528i Touring 1999
Hej!

Är ny på forumet och börjar med ett problem som uppstod igår.
Körde lungt för att parkera bilen och helt plötsligt kom ett hemskt ljud från motorrummet!! Bilen vibrerade hemskt osv.
Jag stängde av bilen snabbt och öppnade motorhuven för att titta och satte på motorn en gång till för att se.. och då såg jag detta.

Själva armen som håller i den stora fläkten i längst fram i motorn. Armen går rakt in sen i motorn.
Själva den armen såg nästan lös ut. När den roterade så snurrade den skevt och slog så det lät illa som f*n.

Jag är världens sämsta meck.. men fattar nån vad jag menar?
Vad innebär detta? dyrt?

Jag har en 528 touring med aut. modell -99
Jag har 8 kilometer till närmsta bmw verksta.. kan man bogsera den biten trots att man har aut?

Tacksam för alla snabba svar om ni nu förstår vad jag menar med "armen" som håller i fläkten. Oljudet (det stora bankandet) kom både av att det skeva snurret fick fläkten att slå i plåten.. men också inne från motorrummet allså under stora motorkåpan så lät det illa..

Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Låter som vattenpumpen har gått sönder tycker jag...

/Erik
betriebsanleitung1
Ta den på släp,
Japp vattenpumpen Ca: 3-6000 kronor så såg min ut oxå och då var det pumpen pris beror på hur mycket som är trasigt.
Men det är lika bra att byta allt pump fläkt rem o.s.v.

Länk
Om
6
Omni
528i Touring 1999
Wow.. vattenpumpen? Skulle jag aldrig tippat på.
Kan någon förklara vad det är för någonting:
Fläkten >>> nån arm i järn >>> ?? in in i motorn >> ? ? >>>

haha.. allså jag är såååå kass på bilar.
Paap Reeder
Hej!
Hur kan en vattenpump gå sönder på en -99:a?
Var det verkligen på en BMW?

MVH /// Paap R
Paap Reeder: bmw:s std vattenpumpshjul är ju tillverkade i nåt kompositmaterial som har lätt för att gå sönder, hasso har fått byta vattenpumpen på sin 528!!! Länk

"Bara för att jag inte bryr mig behöver inte betyda att jag inte förstår."
-Homer Simpson

FKA Bmwlover
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det kostade inte 3000-6000 tusan att fixa i allafall:))
Bara stora motorer som det kostar stora pengar på :))
Snarar ca 1750 spänn i delar ink nytt hjul och remmar.bilen hade rullat 7600 mil. Men det kan ju kanske kan vara mera som gått sönder på din bil i haveriet.
Se även dagbok 2003-03-25 Länk

///MVH Hasso
Länk

På min så var det pump fläkt rem kåpa?
Priset var 6500 typ men då var det lite xtra koll...
1000:-/timma kostar det ju i tid...

Länk
Men du får inte bogsera!!

Länk
Om
6
Omni
528i Touring 1999
Tack för alla svaren!

Undrar bara..
Armen som går från fläkten in i motorn.. vad fyller den för funktion.. allså vad har den med vattenpumpen att göra?
Det är den som verkar vara av/lös.. Dumma frågor kanske men som sagt har ja juh ingen aning om nåt i motorn =)
Vad kallas den armen.. nån som vet?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Fläkten med tillhörande slirkoppling sitter på vattenpumpsaxeln, låter som du fick då råkat ut för samma haveri som jag fick på min bil. dvs lagerhaveri i vattenpumpslagret.
Du ska kunna bogsera bilen en kortare sträcka i låg hastighet max 20-30 kmh har jag för mig, det står om det i instruktionsboken kolla där hur du ska gå till väga.

///MVH Hasso
Länk

Hasso jag har en kompis som lät sin far bogsera hans automat i 20km/h fick renovera lådan för 20000:-(och det var en billig volvo renovering)

BÄRGA! chansa inte för att spara 1000 spänn 528 lådan kostar fläsk o renovera..

Länk
Om
6
Omni
528i Touring 1999
UHH!! Direkt från Insruktionsboken:

Bilar med automatväxellåda
1. Ställ växelväljaren i läge N
2. Max 70 km/h
3. Bogsersträcka max 150 km/h

70 km/h och 15 mil! Då kan det väl ändå inte vara nåt probb att bogsera den 8 km till bmw vekstan?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Kilen. Volvos lådor har tidigare gått att bogsera i gång, om man drog upp bilen 70kmh och lade i drive så skulle bilen kunna startas på samma sätt som en manuell, enligt instruktinsbok. för övrigt den enda låda förutom Chrysler som jag vet gick att bogsera igång bilen.
Fords C4-C6 kardan av. annars bara vissa kilometer i taget i max 20.
GMs lådor med dubbla oljepumpar inga problem alls bara "hala o dra.
Det som står i BMW.s instruktionsbok ska väl gälla tycker man, annars är det ju bara att ringa den verkstad BMW verkstad som ska repa bilen och fråga om det går bra.

///MVH Hasso
Länk

Om
6
Omni
528i Touring 1999
Jaa.. Bärgade bilen trots allt.. fick lite tidsnöd och dom va på plats för att ta bilen på bara 20 minuter så det passade mig bra.
Nu återstår det bara & se vad det va för fel trots allt.. och va priset landar på *darrar =)*

Nån som vågar sig på en tippning?
Vattenpumpen tror ni efter beskrivning?.. Nåt mer? =)
Jag hoppas det inte blir föööööör dyrt bara.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Bara ett litet tillägg till automatlåda och bogsering. Med motorn igång och växelväljaren i lägen N så går det utmärkt att bogsera.
I det här fallet gick det ju då inte att ha motorn igång, så det var ju tur att du bärgade bilen.

Men som sagt.. Motorn måste va igång! Annars finns det risk att lådan rasar vid bogsering.

///Jesper
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
he he... Brukar man inte bogsera för att motorn inte går igång :)
Aldric
Trots att du är kass på bilar (som du själv sa) har du iallafall den goda smaken att köpa en bmw, och vett på att komma hit och vädra dina frågor :)

//Aldric, på bra humör
Hasso:) när man är så okunnig som omni sa att han va, så bör man inte bogsera automat eftersom det finns en risk....
när min kompis far hämtade hans bil så ringde han volvo o frågade visst håll under trettio bara svarade volvo ändå var lådan ras när de kom fram.(jag tror att de håll 50 minst för de förstod inte VARFÖR man skulle ha max 30....)
Om du skulle bogsera under 20 så är det lugnt för du vet varför så du skulle inte chansa.
och verkan sa ni får ALDRIG bogsera 850 automat...
Därför råder jag alltid alla att inte ta en några risker med bogsering för att spara ngra kronor...
Den som inte vet anledningen till en rekommendation håller den sällan..

Länk
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
deejaywasp: Eller så bogserar man för att något annat är trasig?
Ville bara påpeka att det går att bogsera en automat, men att då _måste_ pumpen i växellådan snurra = motorn igång.

///Jesper
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.