AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
568

Vindrytetorkarna har slutat fungera

El
6
El Terrible
518i E34 -90
Efter att vindrutetorkarna har gått långsammare och långsammare har de nu slutat fungera. Det rycker bara till lite när man sätter på dem. Någon som har en förklaring?
dr
35
drGonzo
530 IAM 01
525 I 93
Det kan vara något av stagen som har gått sönder.
Kolla om dom rör sig när torkarna är på.
Inte ovanligt att axlarna till torkararmarna kärvar fast i sina hylsor. Demontera, rengör, smörj på fett så funkar iaf den detaljen. Finns en del trådar om detta tidigare.

FP
Ro
316
Rolf Ohlsson
X5 F15 2014 M-paket
X5 e53 2005 Sport line
Amazon 122s -66
635csi -82/83 Alpina B9
Renault Master 1 -88

Jag skrev nyss om detta i en annan tråd.

Koppla loss motorn och vrid för hand. Troligen orkar du inte vrida dem, och då blir det till att fixa bussningarna.

Mvh
Rolf

Black shining beauty
El
6
El Terrible
518i E34 -90
Fick till slut ordning på torkarna men det var inte lätt. Fick riva ner och ta ut hela torkarmekanismen (trångt) och, enligt det tips jag fick, slå ur torkarfästena ur hylsorna som satt som berget. Smorde upp det hela, satt ihop och monterade packetet. 5 timmar senare var det hela klart. Men får se hur länge det håller, då jag misstänker att hylsorna för torkarna slits så man får byta hela mekanismen framöver i alla fall.

Ro
316
Rolf Ohlsson
X5 F15 2014 M-paket
X5 e53 2005 Sport line
Amazon 122s -66
635csi -82/83 Alpina B9
Renault Master 1 -88

Att göra detta borde ligga under mektips. Jag har också rivit ut mekanismen och fixat bussningarna, men jag vill inte göra om det...

Jag var tvungen att böja till plåten runt ena torkarhålet, eftersom jag inte fick ur mekanismen annars. Jag förstår inte hur man ska göra för att undvika detta.

Mvh
Rolf

Black shining beauty
El
6
El Terrible
518i E34 -90
Precis vad jag också tvingades göra, böja till plåten alltså, för att få ut mekanismen. Jag tror inte det går på annat sätt, om man inte plockar ut fläktpaketet vilket i alla fall jag inte skulle ge mig på.
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
El Terrible; Ta ur fläktmotorn är inte svårt alls..den tas bakom motorn på torpedväggen sitter en lucka där..byta fläktmotor tar lite över en timme
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.