|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Har i min jakt på att försöka få bort störningarna (generatorljud) införskaffat störningsfilter från MDS som jag tidigare har sett rekommenderas här på forumet. Men när jag kopplar in filtrerna så försvinner så gott som all bas från baslådan, låter som man spelar i ett badrum som nån tidigare sa. Har kopplat in filtrerna på lågnivå som går in i steget som driver högtalarna, sedan används output utgången för att koppla vidare till baslådans steg. Har jag gjort något fel eller filtrerar helt enkelt filtret bort basljudet?? /// Nicke | |
|
Kan du förtydliga lite: Är det en jordavbrottsenhet (jordisolator, galvanisk skiljare) på lågnivåkabeln som du menar? Är det bara låga frekvenser som försvinner i baslådan eller är det nivån på alla frekvenser som blir lägre. Om jag fattar rätt så grenar du lågnivån till två olika slutsteg? Kanske det blir för låg impedans på de parallella ingångarna som gör att nivån sjunker när jordavbrottsenheten kopplas in. En jordavbrottsenhet är inget (störnings)filter i egentlig mening utan skiljer galvaniskt t.ex slutsteg från huvudenhet och skall givetvis inte varken filtrera bort eller på annat sätt påverka ljud eller nivå. FP |
|
|
Tjena! Det är en sådan jag köpt: Länk . Det jag uppfattade var att endast baslådan blev tyst, allt annat lät bra. Har jag köpt rätt filter eller är det nåt annat jag ska ha? Blir fan knäckt av dessa störningar =( |
|
|
Det är rätt utrustning, jag har testat samma med bra resultat. Om nivån sjunker måste det bero på att ingångsimpedansen är så låg på basens slutsteg så att den lastar ner utgången på jordavbrotssenheten. Den består av två små audiotransformatorer, konstigt om de inte orkar driva slutsteget med samma nivå som när du kör utan dessa. Jag är lite osäker på hur du kopplat in det hela, dubbla slutsteg osv? FP |
|
|
Ska försöka förklara hur jag kopplat...håll tillgodo... Lågnivå från stereo till "Steg1" - lågnivå från "Steg1" (via dess output) till "Steg2". Alla Högtalare är kopplade till Steg1 Baslådan är kopplad till Steg2 Störningsfiltret är kopplat mellan stereo och Steg1, rättare sagt alldeles innan lågnivå går in i första steget. Hoppas du/ni fattar vad jag menar! /// Nicke |
|
|
OK. Om det är "filtret" som sänker nivån från stereon till steg 1 så skulle ju alla högtalare få sänkt nivå, inte bara baslådan. Mycket skumt. Något högpassfilter är det ju inte, men om impedansen (lasten) är helt fel kan man tänka sig nåt liknande. Detta är ju en förhållandevis billig jordavbrottsenhet, det lär finnas dyrare (bättre?), återstår väl bara att försöka prova med annan? FP |
|
|
Tänkte jag skulle prova en gång till att koppla in de, kan hända att nivån på samtliga högtalare sänktes å jag bara fick en chock av att baslådan va tyst =) Ska även höra me dom på Micro som säljer MDS grejorna om dom kan nåt... Ett stort tack till folke för allt kunnande (även om hälften är grekiska för mig), hur fasen har du lärt dig allt?? /// Nicke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.