AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
592

trim

na
394
nasse
528i-98
Hej
Hur får man lite bättre drag i en 318is-94 för schysta pengar inga fantasisummor

mvhBjörn
Jompa
Tyvärr så är det inte så lätt att för en billig peng trimma en sugmotor. Vad man kan göra är att chiptrimma byta avgassystemet sportluftfilter men detta är inget som ger någon rejäl efektökning (kanske 5-10hk). Däremot så lär du med dessa modifieringar uppfatta bilen som mycket piggare pga. det förhöjda motorljudet.
Med förhoppning om att inte bli påhoppad av hela forumet så kan jag säga, att om du vill få en rejäl efektökning så är nog det billigaste sättet att byta upp dig till t.ex. en 325 eller liknande

BMW= Bäst Man Wäjer
An
380
AndersG
320 -92 (limo)
Det beror på vad du vill göra. Dvs om du är beredd att riva motorn m.m
Om vi utgår från mekanisk trimning så kan du göra följande:
Plana blocket = högre kompression, ger märkbar effektökning. Med 140hk i motorn. Så får du lätt 160 med en ökning av kompen till ca 12:1. Dock måste en koll göras så att ventiler inte slår i kolven. Pris: ca 1000 om du gör monteringsarbete själv.

Öka ventilstorleken. Öka alla ventiler en storlek om det går så får du ut ca 10-15 hk extra.

Byt kammar, men se till att ventilerna inte kan slå i kolvarna. Ca 5000:-

anm. Bör ha smidda kolvar om effekten ska vara högre än 170 hk.

Men vill du inte riva motorn så får du nog nöja dig med öppet, avskärmat filter samt chip + sportsystem.
Filter 1000, chip ca 3000, avgas beror på...

Sök efter ett beg. extraktorrör om du vill ha 10-15 hk extra. nypris ca 8500:-

//Anders G

na
394
nasse
528i-98
hej
tack ska ni ha grabbar nu har jag lite att fundera över
mvh/björn
E2
104
E28
M535iA -87
MB 300TE -88
20hk med komphöjning...host !...lite väl optimistiskt va ?...och 12:1...går nog åt lite oktanboster då !

MVH
Je
722
Jesper_w
BMW 3,0CS -73 Blivande "sportvagn"
ANDERS G..................

Ehh, hmm, jag tycker nog att dina råd och tips är lite ytliga och generella samt kanske inte sådär väldigt genomtänkta eller verklighetsanpassade...

Gör man något i ena änden så påverkar det ju hur man ska göra med allt annat... Så att riva toppen och montera i större ventiler och sedan tycka eller tro att man gjort något vettigt så är man nog ute och cyklar...

TIPS...

Chip, luftfilter, avgassystem det är väl det billigaste... Nästa steg kan ju vara och åka till någon som kan ställa in bilen ordentlig kanske vrida lite på kammarna osv..

//Jesper
An
380
AndersG
320 -92 (limo)
Bensin tål 12 utan oktanbooster. Kan köra med 13 i komp med oktanbooster men då börjar det spika lite.

Jag vet att get är ganska generellt. Men att tex bara plana blocket ger i regel ganska stor effektökning utan att byta något annat. Men det optimala är ju att alltid byta allt.
Ska man ändå riva motorn för renovering så kan det kanske vara idé att plana blocket när det ändå är isär. Det är ju billiga hk.
Jag har en annan bil också (ej BMW). 125 hk orginal och 9 i komp. Planslipat block 2 mm med resten orginal ger 150 hk. (Maxeffekten kommer vid samma varv)

E2
104
E28
M535iA -87
MB 300TE -88
Från 125hk.till 150hk....bara på att plana,25hk får man knappt på att porta toppen ens,åtminstone inte vid normala effektutag.Jag betvivlar starkt att du kan ha 12:1 i komp.med vanlig bensin...då får du nog ställa tändningen väldigt lågt...och där försvann några hästar.Men visst är det ide att plana om man ändå river motorn...men inte ger det några 20-25hk.Men har du bromsat din motor till 25hk.extra med att bara plana,så är det bara att gratulera.

MVH
An
380
AndersG
320 -92 (limo)
Tror ni mig inte eller...vet inte om kompen kommer upp till 12, men jag vet att effekten stiger med 25 hk genom att plana blocket 2 mm. Inte lika bra att plana toppen. Det är en kille som tävlar med porsche som har gett mig de här tipsen. Och siffrorna ska stämma.
E2
104
E28
M535iA -87
MB 300TE -88
Tror inte...men alla har rätt att ha en egen åsikt och en egen tro...inte så mycket att älta vidare om.

MVH
Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
Jag har en graf över kompressionens inverkan på effekten framför mig och enligt den skulle en höjning av komp. från 9 till 12 ge en effekthöjning på 3-4%, men om skulle tänka sig att kammens förskjutning pga planingen skulle påverka positivt också så kanske det också ger några %, men 125-150 hk....jaa...gratulerar!

I en tävlings Porsche med 300hk är 25hk inte alls omöjligt.

Komp. på 12-13 i en standard bil med standard bränsle är nog högt men kanske en "is" klarar det eftersom den borde ha ganska bra förbränningsrum.
Je
722
Jesper_w
Hej....

Hmm, dels så är toppackningen ca 1-2mm tjock normalt sett...... Så att då plana blocket så mycket fungerar ju inte.... Kolven slår väl i toppen då antar jag..

Och att det skulle ge 25HK att höja kompen mycket tror jag inte ett ögonblick på, allra helst på en 2L motor. Det skulle innebära en effekthöjning på 20%..... Taskiga polare att ge sådana tips.

//Jesper

//Jesper
An
380
AndersG
320 -92 (limo)
Det finns ett enkelt sätt att ta reda på det...får fixa iordning min banbil lite snabbare och bromsa motorn så får vi se vad den ger.
I den kommer det bli planat block 2 mm
Portad och polerad topp
Större ventiler
Annan kam
Kanske annat sprut
Filter
Avgas
Extraktor
Kommer nog även att borra lite. Troligen stressborrat.
An
380
AndersG
320 -92 (limo)
Ett inlägg från när jag har diskuterat lite porsche trim med en som tävlar och är klassegrare i Roadsport B.

Ett vanligt missförstånd när det gäller motortrimning är att "bigger is better".

Om man har en vanlig 924-motor som ju har 1984cc så ger den max effekt (125hk) vid ca. 5800rpm.

Om man ökar cylindervolymen till exempelvis 2300cc så får man ut exakt samma maxeffekt (125hk) men vid ett lägre varvtal (ca. 5000rpm)

Det finns ett 2st enkla sätt att öka effekten:
* Öka kompressionsförhållandet
Lämpligen genom att plana motorblocket (inte toppen)
Om man planar 1,5mm så får man ett kompressionförhållande på 10,7:1 och då ökar effekten till 138hk.
Om man planar 2,0mm så blir det 11,6:1 och 150hk.
Det lustiga är att dessa maxeffekter inträffar vid 5800rpm (precis som originalmotorn)

* Öka flödet i toppen
-Större ventiler: Om man ökar ventilstorleken från 40mm till 44mm ökas effekten på originalmotorn med ca 12hk. (nu ligger maxeffekten vid 6400rpm)

-Högre ventillyft: Om man ökar ventillyftet från 12mm till 13mm ökas effekten på originalmotorn med ca 10hk. (nu ligger maxeffekten vid 6300rpm)

Vad lär vi oss av detta?
Större motorvolym behövs först när toppen flödar så pass mycket att varvtalet på originalmotorn blir för högt.

Men å andra sidan får det ju plats större ventiler om man har stora kolvar.

//AndersG
Je
722
Jesper_w
Hmm, jag vill inte vara otrevlig eller göra några påhopp.... Men jag tycker att ditt resonemang är väldigt godtyckligt och väldigt generellt..............

Men får väl se allt som kombinationer och inte som enskilda förändringar.

Och rent fysiskt så vet jag ingen motor du kan plana blocket 2mm på utan att göra någon annan förändring. Hur ska man få på topplocket om kolven vänder 2mm ovan blockplanet och packningen är 1mm tjock????? ???? ??? ?? ?

Och det där med motorvolym kontra ventilstorlek, lyft och komp... Hmm, hur man än vrider på det så får man väl alltid ut mer ur motorn med mer volym..

Man kan väl vända på det och säga att om volymen minskar så har man mer ventil och lyft area per CC och borde därför få ut mer effekt... Men riktigt så är det ju inte..

//Jesper
An
380
AndersG
320 -92 (limo)
Visst...du kanske har rätt, men det är ju inte jag som har sagt det ovan. Det kommer från en erfaren tävlingsförare som byggt ett antal motorer. Men han kan väl ha fel. Inte vet jag...
Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
"Bigger is better" gäller inte heller alltid för ventiler, eftersom flödet runtom blir sämre, cylinder väggar och dylikt kommer närmare.
Kan vara bättre att modifiera/köpa ventiler med bättre flöde och göra området runt ventilsätet bättre flödesmässigt, och eller högre lyft längre duration men då kommer vi in på planingen igen eftersom det blir stor risk att kolvarna tar i ventilerna.
Trimning är en ond cirkel....
mag
Nothing bets the cubics

mag
Diesel_Power
skaffa diesel då, 20bar cm^2 i komp ;) går som en, ja va ska man säga, spjut kanske, å drar inte ett skit i princip ;)

Turbo Diesel är det enda rätta
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.