|
|
|
|---|---|
| Jag måste svetsa lite på bilen, och funderar på vad som kan skadas av svetsströmmen (jag använder MIG). Jag har läst att man skall koppla bort batteriet, och vissa säger även generatorn. Är det någon som har lite fakta i frågan? | |
|
koppla bort minus polen i alla fallmen kopplar du ur batteriet helt e du ju säker. 200km/h-50km/h på 1s Länk |
|
|
Beror på var du svetsar och framför allt var du jordar svetskabeln. Jorda alltid så nära svetsstället som möjligt så bör det inte vara några problem. Att lossa minuskabeln på batteriet skiljer just bara bort batteriet, men vid otur så kan en del av svetsströmmen ta vägen om t.ex generatorn och ta kål på dioderna i denna, det är därför man brukar lossa generatorkabeln. FP |
|
|
Annars så är ett spikskydd som kopplas över batteriet en ganska billig försäkring om man ska svetsa mycket.. Vet inte hur mycket en sådan pryl kostar, men gå ihop med några mek. glada polare och köp en. Bend over, and I'll show you eternal happiness... |
|
|
Tvivlar på att detta klarar av svetsströmmar. Problemet är snarare strömmar som tar oönskade vägar i bilens chassi, mer än tillfälliga spänningsspikar över batteriet. Men det kan säkert inte skada, risk dock för att det bränns upp om det skulle råka komma en spänningsspik med den bakomliggande kraft som finns i en elsvets. FP |
|
|
Folke; kan du utveckla ditt påstående "att lossa minuskabeln på batteriet skiljer just bara bort batteriet, men vid otur så kan en del av svetsströmmen ta vägen om t.ex generatorn och ta kål på dioderna i denna, det är därför man brukar lossa generatorkabeln." Dvs vilka vägar skulle strömmen kunna ta om man en gång kopplat ur jordledningen? |
|
|
Det har hänt t.ex att man har svetsat på avgassystemet men satt jordklämman i t.ex en balk under bilen. Svetsströmmen går då (beroende på typ av upphängning osv) dels till jord via upphängningen, dels via motorn och dennas jordanslutning ut i chassiet och tillbaka via jordklämman. En del av strömmen kommer även att passera generatorn och ev. kan skador uppstå i denna. Att lossa batteriet gör ingen större skillnad just i detta fallet eller hur? Vid riktig jordning blir restströmmarna vid svetsning och därmed påföljande spänningsfall över känsliga detaljer helt obetydliga och brukar inte ställa till några problem. Om batteriet är anlutet är dioderna i generatorn backspända med 12V när denna står stilla och någon ström pga detta borde inte uppstå vid svetsning. FP |
|
| Det är viktigt att jorda nära det ställe som skall svetsas, det håller jag med om. Men jag kan inte se hur någon ström skulle gå igenom generatorn (dioderna) i det fall du beskriver. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.