AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.722

E30 och rost

Har precis inhandlat mej en 320-88 och börjat titta efter vad som behöver fixas. Nåt som förvånar mej är hur dom kan rosta så in i helvete i golvet, karossen i övrigt är nästan helt rostfri knappt nån rost i skärmkanterna t.ex. Jag har hittat 3 rosthål i golvet. Ett rosthål i bagageutrymmet höger sida längst bak. Hål på vardera sida precis bakom främre hjulhusen. Den som har konstruerat bilen kan faan inte ha tänkt långt. Det finns ett utrymme mellan innerskärmen och golvet där det kommer in skit från sidan vilket ju självklart får till följd att golvet förr eller senare roster sönder. Ni som har E30 kan ju titta efter. Känner två andra som också har E30 och när jag talade om för dom att jag hade hål i golvet där så tittade också dom efter, mycket riktigt så va det hål i golvet på den ena bilen och den andra va det inte långt kvar på. Självklart har jag räknat med att få rostlaga en 15 år gammal bil. Men jag blir irriterad på en så rent ut sagt idiotisk konsruktion. Ja ja, va bara tvungen att skriva av mej lite grann medans färgen torkar.
ba
14
banarne
318i -86
Jag har samma på min. När jag tittade efter låg det flera kilo grus innanför skärmen. Man blir så trött.
Ma
116
Macduck
320i -89 4d
en annen idiotisk konstruksjon er montering av ekspansjonstanken for bensintank.
på grunn av denne måtte jeg nettopp bytte innerskjermen på høyre side bak.
så og si hele innerskjermen hadde rustet bort, og det var kanskje 20-25% igjen av den! :)
det er som om den som designet det VILLE at det skulle ruste.
alle fester er laget i 0,8mm plate og punktet fast.
vann salt sand grus og døde dyr - ja alt du finner på å kjøre over - havner inn bak og rundt denne ekspansjonstanken og det kommer ikke ut med mindre en demonterer plastskjlodet som "beskytter" området og plukker bort gummimansjetten til påfyllingsrøret og gir området en omgang med høytrykkspyler.
Hmm, min är nästintill rostfri under... Den har kanske efterbehandlats noga av tidigare ägare.. (och mig me såklart)
konstruktionen är inte den bästa, det kan jag hålla med om..hade ett 5x5cm hål på passagerarsidan...annars är det mest rost i skärmkanter på min, samt under vänster bakljus var där oxå lite..men där vid framskärmarna är det dumt, mycket skit samlas där...när jag tvättar så spolar jag rent noga i hjulhusen och alla dom vrårna, speciellt nu när det snart är vinter..

BMW, Bayerische Motoren Werke
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Svetsade och rostlagade min för 8000kr i våras. Nya skärmar, lackerade. Och mycket riktigt så var det hål bakom framhjulen. Vid domkraftsplattan. Idiotisk konstruktion att karossen böjer in så mycket därnere liksom. Ska montera stänklappar innan vintern! Ser illa ut men vill fan inte att det ska bli hål inom en snar framtid igen!!!

jo, skulle oxå vilja ha stänklapparna fram igen men dom fästena på skärmarna har rostat bort :(

BMW, Bayerische Motoren Werke
Visa användare
1.114
Bonje
M3 E30 Turbo 473Hk/587Nm @1,5 Bar
318Is Turbo 615Hk/662Nm @1,6 bar
Det är många bilar som till synes är helt rostfria under när man tittar. Man blir väldigt lätt lurad eftersom dom sprutare underredsmassa vid tillverkningen av bilen. Rosten finns väldigt ofta under den.

Alla som säger att bilen är rostfri, kan ju tex. riva bort mattan inne i bilen och ta en titt där..... Det är ofta där man upptäcker om det har börjat rostai golvet.

Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30
Visa användare
68
Awelon
525iT -02
Håller på o rostlagar golvet på min bil just nu. Har rivit ut stolar o mattor och håller på att svetsa. Har ganska stora hål båda golven bak och det börjar komma fram oxå, så frågan e om jag inte ska laga där oxå när jag ändå håller på. Ganska slitsamt dock. Blev dock sjuk nu så kom ingenstans idag =/ Hoppas jag är bättre imorgon ( samt vädret ) så kanske jag kan bli färdig.

Hade även rost på "tröskelplåten" alltså den nedanför dörrarna och lite annat. Självklart en del på skärmarna oxå men det tar jag sist, det är mest skönhetsfel.

Har problem att få snygg färg efter att jag lagat där det är lack sen tidigare dock, svårt att få spray färg fin tycker jag. Har frågat efter tipps tidigare men det har varit skralt med dem.
yepp, fick oxo rostlaga min som fan.

vart lite chockad när domkarften gick gjorde hål vid skärmen fram.

ångrade starkt att jag inte köpte rejäl domkraft tidigare så att man lyfter mittbalken istället för att förstöra bilen.

fick nita dit en plåtbit 100*50 på bottenplattan. har inte svetsat än...
Ma
116
Macduck
320i -89 4d
Mannen:

dersom du har et digital kamera, så kunne du kanskje laget en liten rep-guide på rust spesifikt for e30? :)

tenkte på det da jeg byttet min innerskjerm, men hadde dessverre ikke tilgang til kamera :-/

dersom du har tatt noen bilder, så sleng dem opp på en eller annen site - liker å se slike bilder så jeg kan planlegge på forhånd før jeg begynner eventuelt å rive opp min egen bil =)
Pe
159
Pechy
325 iM -89
Har inga påbörjade rost hål än iaf..Peppar peppar

Pechy Racing
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Mkt rost på e30 bilarna!!:( Granskade min "nya" vinterbil nu i helgen, chassit verkar faktiskt vara mkt friskt inte en rostfräck på golvet, men det är värre med karrossen, den är ärligt talat totalt slut! Men bilen har gått snart 31000 mil, så det är inte så konstigt, och jag oroar mig inte heller så mkt för det eftersom jag fick den äckligt billigt och jag skall bara ha den i vinter.

Takluckan verkar ha läckt, flera små rosthål i taket, alla skärmkanter totalt kex, nederkant på framskärmar längst bak har rostat sönder och lossnat, rosthål i innerskärm bak osv osv., men men den är bes och skatt i över ett år frammåt och går som ett spjut så det är synd att klaga.

En gång V12 alltid V12...

BMW CS #5139
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Awelon: jag höll på i två månader, gör det bra annars får man plikta sen! =) Jag är i och för sig ganska oeffektiv när jag jobbar bilar...

Visa användare
68
Awelon
525iT -02
Jo jag är igång o jobbar som tusan. Men det går ganska bra faktiskt. Iofs hittar jag mycket rost, men jag är färdig med det största hålet nu. Ja, ska ju rostskydda det med diverse saker, men hålet är tätt igen iaf. Fick svetsa på en plåt på innegolvet vänster bak ca 25x25 cm. Får ta det lite försiktigt när broms o bränsle ledningar går förbi där.

Helt klart är det jobbigaste golvmattan! Gissa om jag är led på den. Tung o seg som inget annat, och sitter fast överallt gör den oxå. Fick väck den ända fram till gaspedalen, men sen gick det inte längre. Så jag får sitta där o knuffa på den medans jag svetsar =/

Kommer få svetsa ny plåt på dom andra 3 golvplattserna oxå, men inte så mycket som det jag gjort. Går allt som jag vill är jag färdig tills nästa vecka.

Jag har ju digital kamera, så jag ska ta lite bilder så får ni se =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.