AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.139

Kopplingenspedalen hugger som...

xp
126
xpoze
BMW 1993 MUGELLO ROT
Tjena.

Fick problem med växellådan och kopplingen i veckan.
Skulle backa och kände att kopplingen hugger som ett as.
Den hugger så mycket att bilen hackar när man backar.

Inte nog med det.

Igår flippa kopplingen ur totalt. Nu hugger det vid alla växlingar. Nu kan man inte slira det minsta på kopplingen. Den hugger katastrofalt mycket. Det smäller i bilen ungefär som när man kör över en järnvägsövergång.

Växlar man några extra gången i följd verkar huggningarna miska för tillfället. När man har kört en sväng å inte växlat på ett tag så är kopplingen likadan igen.

Dessutom så skakar kopplingspedalen oerhört mycket inne i bilen. Tror att eventuellt urtrampningslagret också håller på att gå sönder då ett missljud finns från växellådan. Ljudet försvinner när jag trampar ner den skakande kopplingspedalen..

Kan det vara så att jag har olja på lamellerna?
Men, borde inte kopplingen i sådana fall slira och inte hugga?

Tacktack.

//X.
max f
det verkar väldigt mysko det där nästan som om du hade pippat sönder kopplingen och svänghjulet eller nåt sånt jag skulle ta en titt men kolla först så det inte är nåt brott någonstans på nån slang till slavcylindern eller så.
sen ska du nog plocka bort och kolla för annars blir det dyrt när det rasar ordentligt.
Ca
226
Castor
320 -89
M3 -87
325i -93
Skulle tippa på att du borde bytt kopplingen för ett tag sedan.
xp
126
xpoze
BMW 1993 MUGELLO ROT
Hmm.. det är möjligt att jag skulle bytt kopplingen för ett tag sedan men den har funkat perfekt ända tills nu.

Inga missljud eller något iannat innan denna veckan.

Ska köra in på en mack och lyfta bilen ikväll å kolla läget.
Fast egentligen vill man ju inte köra med bilen nu, hela växellådan kanske rasar och det blir ju billigt.... :(

//X.
Hej! Jag tycker att det låter som om ryckutjämmnaren på svänghjulet är kass. Det sitter ingen ryckutjämmnare på lammellen utan den sitter på svänghjulet. Jag har bytat koppling på en M3:a innan. Där kunde den delen av svänghjulet som håller tryckplattan flexa iförhållande till centrumet.
Jag vet inte om det är en gummihistoria eller någon typ av oljedämpning. Jag kollade inte så noga på jag skulle bara byta koppling på den.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.