AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.163

Klara orginal systemet mp3 ?

MP
9
MP_330Ci
330Ci -02
Delikatess problem.

Köpte Alpine CHA-S634 CD-Växlare. Efter installationen i bilen upptäckte jag att dom flesta brända skivorna låter dåligt både mp3 och vanliga ljudfiler. Knastrigt ljud i diskanterna, precis som när dom är sprängda. Låter bra på radio delen.
Fick växlaren utbyt men felet kvarstår.
För skoj skull spelade jag in ett band från en bränd skiva och visst så följde felet med. Med andra ord inget fel på CD-växlaren.

Nu menar jag att om man köper en MP3 spelare så bör man inte tänka på vilken hastighet och dylikt man ska använda vid bränning. Orginal BMW växlare fungerar med skivorna jag testat, hos en kompis med Business radio,CD-växlare och HK.

Frågan är: Är det fel på orginal grejerna eller det klarar helt av inte mp3 med min konfiguration i bilen?
Om det skulle vara org grejerna vilken i så fall lägger Ni en slant på.

Följande grejer anv:

* E46 330Ci -02
* 609 Navigation sytem
* 676 Hi-Fi Högtalarsystem
* 630?? GSM Telefon, trådlös SIEMENS
* ALPINE CHA-S634
* Soundlinx BMW01ALP Converter

Visa användare
458
baggen
523A Touring-00
Brenn skivorna med lite lägre hastighet det lönar sig när cd spelaren är känslig och så byter du till lite betre cd-r skivor.
Själv använder jag bara verbatim "lite dyrare enn genomsnittet" och jag har alldrig haft problem med dom.
Därimot cd-r på spindel uscchh.
Jag brukar att säga att man får vad man betalar för.

Gött att köra BMW
BMWCS #05472
Länk
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Cd-r på spindel? Vad för fel på dem? Man kan ju köpa Verbatim skivor på spindel också! Beror ju helt enkelt på vad för skivor man köper!
Visa användare
458
baggen
523A Touring-00
Ok då...
Men dom flesta spindel som vanliga butiker har är ju billig skit tycker jag...

Gött att köra BMW
BMWCS #05472
Länk
MP:330: Har du löst problemet ? Jag funderar på samma lösning som du, men vill inte stöta på samma problem som dig.

BMWCS Syd #05392
Snälla bruka sökfunktionen.
Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
MP
9
MP_330Ci
330Ci -02
wendtan: Nej har kvar problemet, skall prova bränna Verbatim CD-RW med lägre hastighet.
MP
9
MP_330Ci
330Ci -02
Tyvärr funkar inte cd-växlaren som det skall. Har provat olika bränningar ända ner till x1 och olika CD fabrikat men fortfarande så låter vissa låtar kasst.
Det har blivit bättre när hastigheten har reducerats.
Har inte Alpine en liten adapter box för att växlaren skall lira med BMWs data buss??

Hur låter vanliga CD då?? illa dom med??

I så fall kan man ju misstänka boxen ( eller har växlaren RCA kablar in till head uniten?? den kan ju komm den vägen med...)

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Visa användare
131
Jonas.N
316i -90
Om det bara låter illa i diskanterna så är det märkligt?!?!

Prova med en annan adapter, annars vet jag inte vad det skulle kunna vara. Om det hade varit fel på växlaren så hade det inte låtit överhuvudtaget.

Mvh Jonas.N
/////Alpine MTX Macrom NRG Arizona-Eagle
gr
350
grizzly
F11 BMW 530dM Xdrive Touring -15
Porsche 996 Carrera 4S -02
Nissan Qashqai -17
Mitt tips är att det är konverteringen till MP3 som är boven. Har själv upplevt låtar med drivande diskant, liksom visslande, med nerladdade låtar. Med egenrippade låtar genom exempelvis Audiocatalyst har jag aldrig fått samma fenomen. Är låtarna nerladdade från nätet kan det förstås vara svårt att veta hur de är rippade. Men man får ju vad man betalar för... ;)
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Skulle också tro att det är mjukvaran i PC:n det skiter sig, du kan hämta hem Nero från www.kazaa.com och pröva!

Men om du kan spela de brända skivorna hemma och det låter bra där så är ju inte PC:n den felande länken... Hur låter det hemma?

Å andra sidan, laddar man hem låtar över nätet så kan man inte räkna med spitzenqualität alla gånger, det ska vara MINST 128 kb/s - gärna mer!

MVH Robban
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.