AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
503

Varför straffas när man kör den bästa bilen?!?!?!?!?!?

Hej allihopa.
Hur f-n kan ett försäkringsbolag höja en premie med 30% på ett år????? Jag/vi har Dial och en premie på 6076 kr/år (på morsan) men om jag skulle ha samma bil skulle det motsvara ca 8000 hos Dial, 8100 hos LF, över 11000 hos Folksam. Samma bil och försäkrad på mig men med olika personer som ringer till försäkringsbolaget och frågar. Ena(morsan ringer) gången är 5900 kr/år som gäller nästa gång(farsan ringer) skall de plötsligt över 8000 kr/år. Väldigt rimligt?!?!?!? Förresten så gäller det en 530iA -95 i en by i södra Småland med ca. 3000 personer.
Enligt försäkringsbolaget skulle det vara nåt speciellt med en 530 men vad????????????
Nån som har liknande erfarenheter???

:-((

BMW CS 3909/530iA+chip(BSR)
När jag ägde min 530 93:a så fick jag 4300/år i Linköping, jag var 28, 1500 mil, detta var 1999. Betalade på slutet 6700kr/år för 2500 mil...körde ganska mycket då. Detta var på Salusansvar, var billigt en gång i tiden, men de har gradvis blivit betydligt dyrare. Testa Sockenbolagen kanske...www.sockenbolagen.se

Simon
Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Dial gick in under försäkringsbolaget If. Min försäkring gick också upp... kan det vara ett samband?
Visa användare
605
göran
525ixt-94
Dial har alltid varit ett dotterbolag till
Skandia. Alla Skandias-sakförsäkringsbolag
gick med i If-affären.
Det lustiga var att när jag flyttade min
husförsäkring från Skandia till Dial för nåt
år sen fick jag nästa 40% lägre premie trots
att det egentligen var samma bolag :-)

/göran,
gubbe/
Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Fel i datasystemen, var förklaringen jag fick när min premie var för dyr. Ett telefonsamtal och årsförsäkringen sjönk med HÄLFTEN. /Kjelle
Powerkjell,

Vilket försäkringsbolag vad det????

Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
DIAL "Försäkringsbolaget som vann BMW's förtroende"
Samma bolag som höjde min premie med 30% och dessutom sa de lite nochalant att det skulle vara så. Man börjar ju undra............ Nu mister de två kunder iallafall.

Visa användare
605
göran
525ixt-94
Dial har funkat bra för mig i många år,
men kanske If tagit över och börjat anpassa
service och priser till If-nivå :-(

/göran,
gubbe/
If var hela 52.- billigare om året. Är det inte samma bolag??????????????

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Folksam höjde med 20% flyttade till dial skillnad
6300-3900kr. Flyttade MB190E-88 också skillnad 600kr.
Så fick man ihop till en utlandssemester.
Eller facelift 2000 kanske.
Men skulle inte förvåna mig om de höjer vid nästa årsskifte men det är långt upp till 6300.

Hasso
Visa användare
605
göran
525ixt-94
Som jag skrev längre upp:
Dial har alltid varit ett dotterbolag till Skandia.

Men tydligen kan man befara att den lapp som
påstods vara en formalitet, att If tog över som
försäkringsgivare för Dials försäkringar innebär
att Dials försäkringar harmoniseras med Ifs dvs
i de flesta fall höjd premie.

/göran,
gubbe/
CE
221
CETE
M3 Cab -03
325i -05
Tjena BMW CS 3909/530iA+chip(BSR) (Förmodar att det är Mathias P). Har haft LF i ett antal år nu men dom höjde
mina premier som f.. på bägge bilarna så det är trygg hansa som gäller nu. Kolla upp det med din bil också.
Cete: Hur visste du vem jag är???
Åter till försäkringen. Trygg Hansa vill inte ens försäkra min bil eftersom man måste ha varit kund där 1 år först. Hur skall det gå till????

CE
221
CETE
M3 Cab -03
325i -05
Tjena Mathias.. vem kan jag vara? Vem har en gul M3 i en by i södra Småland med ca. 3000 personer? Mycket märkligt det här med försäkringsbolagen allt som oftast. Min ena bil var inga problem att försäkra eftersom den var svensksåld men den andra bilen ville dom besikta eftersom den var importerad så jag förstår inte att dom inte ville ta din bil alls... Jag har inte varit kund där innan i alla fall...
Tjena Cete. Det kunde jag kanske räknat ut på CETE. Det kan inte vara den med feta Alpina-fälgar kanske???

MD
298
MDcruiser
545iA Touring -05
525iA Touring -02
Om man bor i storstad (om nu Malmö räknas dit...) och kör en lite nyare privatimporterad vagn verkar det inte vara någon tvekan efter rundringning till de 8 stora bolagen. Länsförsäkringar är billigast. Jag är 29 år och betalar 3590 kr/halvår. Hade kunnat betala 6000 kr för samma försäkring i annat bolag...men varför?
bl
17
black-mamba
318 IM -85 (E30)
Tja. När jag köpte min 318i -85 så gick den på 6000:- om året med halvförsäkring hos DIAL. Jag bytte sen till LF och betalar nu 3000:- om året med halvförsäkring. Min erfarenhet utav Dial är inget vidare. Endast blivit vänligt bemött en gång. Vi bytet av försäkring bråkade dial. Dom struntade helt enkelt i anmälan om att jag hade bytt bolag. Stoppade kanske ner den i pappersstrimmlaren och skickade ut på en försäkringsperiod till som jag skulle betala tyckte dom. Trots att försäkringen vad uppsagd. Nu vill jag inte trycka ner dial då det finns säkert dom som är mycket nöjda med dom. Men min erfarenhet utav dom är inte bra.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.