AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
933

tuning box

hej.. har ett litet problem.. eller rättare sagt min kompis har ett men men.. han har en 525 TDS -93. han köpte en "tuning box" (vilket för övrigt är namnet på den.) men han fick inte med någon instruktionsbok. nu undrar jag/han var och hur man installerar detta.
beskrivning av boxen: svart låda med en slang och en kabel som går ut och blir två kontakter i ändan.

elen har vi nog listat ut men inte var slangen skall sitta.
ngn som har någe förslag? ...

/mvh en funderande A-sson =)
har för övrigt kollat andra forum men utan resultat.. =)

/ A-sson
Är det ingen som vet? Hmm konstigt.. hittar inget på nätet heller juh.. =)

/ A-sson
max f
jag tror det är som så att den ska kopplas till orginal kabeln som är för motorns bränslesystem så leta reda på den boxen och sen ska det bara vara att klicka i så ska det fungera.
Hej... Tack för svaret.. men elen vet jag vart den ska sitta.. men från boxen kommer det en slang dessutom.. vet ej vart den ska sitta.. =)

/MvH A-sson
Den sätter du på slangen som går från insuget till en sensor vid vänster fjäderbenstorn (på min 325 tds sitter den där iaf). Koppla på med ett T-rör. Verkar vara samma princip som på min BSR Tdi+ box.
Hej igen..
Tackar igen.. men provade där tyckte inte det vart någe bättre..
ska han stå en stund och "ställa in sej" ungifär hur lång tid isåfall?

/MvH A-sson
Glömde fråga vad slangen är för egentligen.. =)

/MvH A-sson igen =)
Finns det någon justerskruv på boxen? Prova isåfall att justera bränsleaccelerationen med denna. Är inte denna injusterad så märks ingen skillnad gentemot original.

Slangen är till för att känna av tryckskillnader i insuget. När turbon börjar trycka på så ger det signal till boxen att duscha på en rejäl dos diesel... och sen händer der grejer! Tror att det fungerar på detta vis, rätta mig gärna om jag har fel.
Hej igen..
Det finns ingen justerskruv.. kollade på tuningbox.com men hittade inte ens att det fanns till bmw 525:an. hmm ska prova idag igen.. kanske blir bättre.. =) *hoppas på det*

/ MvH A-sson
hej igen.. =) det fungerar itne i varjefall.. det har inte gått bra med det här.. boxen har suttit där sen i sist men utan resultat. börjar fundera på om man inte blivit blåst.. jag blir så trött.. men inte tycker jag att det blir någon skillnad.. nu vet juh inte jag hur mycket det ska "ändra" sig. men någon märkbar skillnad är det inte.. / Mvh A-sson "hoppas på att någon kan tala om för mej hur mycket det ska ändra sig"
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
kcr.se ska ju tydligen funka...
mm det gör det säkert men jag har juh en box.. vill juh att den ska fungera..

/MvH A-sson
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Hur många hästar ska det ge då?
hmm har ingen anning.. köpt den begagnad.. så vet inte.

/A-sson
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Tyvärr är nog en verkstad som sysslar med tuningbox bäst att anlita...
Är du säker på att du kopplat på den på rätt slang? Det är INTE slangen som går från avgasåtervinningsventilen i början av insuget, utan en slang som kommer underifrån insuget och vidaree upp till en givare vid vänster stötdämpartorn.

Skillnaden blir enorm! Klart märkbar effektökning! Kan du inte ringa han som haft den och fråga ang justeringar?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.