AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.790

Köra på Nürburgring?

pe
86
pericsso
328i -98 E46
Jo, som rubriken lyder är jag sugen på att prova bilen nere på ringen.
Min fråga är hur det är med försäkring. Gäller den vanliga försäkringen man har eller behövs något extra? Och vad kostar det i så fall?
Och vad kostar det att köra? Betalar man per varv eller per dag?

Ok, ska söka på ämnet nu också :) Men tacksam för svar.

/P
pe
86
pericsso
328i -98 E46
....kanske finns nån bra www-adress ni kan rekommendera....
På engelska.

/P
ps
399
ps
9-5 2.0t Biopower -05
Länk kan vara en bra start, finns länkar till officiella hemsidan där också.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag har inte varit där sedan 1990, så min info kan säkert innehålla fel, mycket torde nog vara lika. Du kan betala per varv, eller också köpa "klippkort" för att få ner kostnaden per varv något.
Banan klassas som allmän väg, så i princip bör försäkringen gälla, men bli inte förvånad om försäkringsbolagen trilskas i fall det skulle bli något ärende.
När jag körde var det mestadels med motorcykel och då var det inget problem med bromsar som blev för varma. Jag körde dock ett par varv med en Golf GTI 16V, redan vid Wehrseifen (knappt halva varvet) var bromsarna så varma att de inte gick att låsa, hur hårt jag än trampade på pedalen (hade ej ABS). Det är många långa och hårda bromsningar i utförsbackar som är rejält krävande för bromsarna. Desutom finns det luriga partier, t ex Adenauer Forst, där det ligger en tvär S-kurva som är skymd av ett krön. Så ta det mycket lugnt innan du lärt dig banan, vilket tar sin tid. efter c:a 50 varv började jag få kläm på banan, men det finns alltid knep kvar att lära sig av andra.
Räkna inte med att köra under 13 minuter på första varvet.
No
5.161
Nockenwelle
Du kan förresten gå in på www.nurburgring.de, där finns info på engelska också.
att köra slut på bromsarna dom första varven hör nog till vanligheterna, problemt är troligtvis att man bromsar lite väl mycket och ofta. Själv råkade jag ut för samma sak i början men efter hand byter man ut bromsen motgaspedalen!

Ett varv kostar idag 14 Euro sen så finns det olika klippkort att köpa för att få ner priset.

Vill du läsa lite om ringen på svenska så hittar du massor av info på Länk

Själv har jag skrivit en hel del om detta underbara ställe, du hittar mina alster på Länk

Tveka inte att åka ner men bered dig på att köpa ny bil, skaffa värstingprylar och bli hooked direkt, jag har haft det helt underbart varje gång jag varit där trots att det inte blivit SÅÅÅ mycket körning för min del.

www.bimmer.nu
sidan för bmwtokar!
Nu med tokbra kalender..
No
5.161
Nockenwelle
När jag körde med bilen på Ringen hade jag lagt uppemot 100 varv på banan, så jag hittade ganska bra där. Något onödigt bromsande tror jag inte det var fråga om, utan det var nog så att VW hade för klena bromsar helt enkelt.
Nej det är klart problemet uppstår ju även på en "standardbil" om man kör mycket hårt och av den anledningen behöver bromsa ofta eller kraftigt.

Men jag tror fortfarande att en hel del av oss amatörer gör det felet i början och det det helt enkelt beror på orutin.

www.bimmer.nu
sidan för bmwtokar!
Nu med tokbra kalender..
pe
86
pericsso
328i -98 E46
Tack för alla svar. Och alla länkar.

Jo, jag inser att man ska ta det väldigt lugnt i början, men det är ju lätt att sitta o säga nu, väl där nere växer nog hornen fram :).

Min bil är original, förutom 18"-fälg o lågprofil. Men det vore nog inte dumt med kraftigare bromsar, sänknigssats och kanske sportsystem o chip osv. Vi får se.

Mvh
Petter
852
Sörpan
325xi -02
Pericsso:

"Kraftigare bromsar" betyder inte att du måste byta ut hela bromsutrustningen. Ordentlig bromsvätska, t ex Castrol SRF, samt värmetåliga belägg kommer man långt med. Det är viktigare att ha uthålliga bromsar än "värstingbromsar" som tar slut efter två kurvor...

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
No
5.161
Nockenwelle
Håller helt med Sörpan. Det tar några vändor till Nürburgring innan man lärt sig banan så väl att man kan utnyttja vassare bromsar, det viktigaste är att man har bromsar som inte förändras så mycket under ett eller några varv. desutom, har man inte kört där förr rekommenderar jag verkligen att man bara kör ett varv i taget. Nordschleife är verkligen något extra. Tänk om vi hade en sådan bana i Sverige, suck!
852
Sörpan
325xi -02
Nockenwelle:

Kanske inte i klass med Nordschleife, men Gotland Ring verkar kunna bli något alldeles extra...

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
pjotor.
Räknas som tvåfilig betal-autobahn så försäkringen gäller
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Angående Bromsvätska.. Gå med i BMW Sport Club för 250-300kr har jag för mig och så köper du Motul RBF Race vätska BILLIGT!!! gå in på www.bmwsc.se så har du deras online butik där =)

Mina bromsar med orginal vätska och TarOx Klotsar började kännas mattas efter 5 hårda varv på Sviesta! Så en Race Vätska är starkt ett måste som säkert de äldre rävarna sat ovan =)

Länk

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.