|
|
|
|---|---|
Jonas(81) |
Om man ska trimma en 96-ans M3:a och det får kosta max 25000kr,vad får man för grejor då och hur stor effekt ökning kan det bli? |
|
Chip-4000:-/15hk Filter-500:-/5-8hk trimkam-10.000???/15-20hk Avgas,3" utan kat-15.000:-/15hk ca.20.000:- ca.55hk, dvs ca 375 hk.-...typ....nice va ?? Philip |
|
| Jag tror inte det finns någon annan enskild modifiering som ger samma resultat som att byta till aluminiumsvänghjul. Kostar runt 8000:-. Mest valuta för pengarna enligt mig iallafall. | |
|
Hej................ Finns det någon som tror att det ger mer effekt att byta svänhjul än att som enskild åtgärd byta antingen avgassystem, chip och filter, eller kammar????? Tänk på att om du inte gör jobbet jobbet själv så får du räkna in det i kostnaderna. //Jesper |
|
|
Byta svänghjul...nja.Ger väl ingen direkt effektökning...den blir väl bara lite mera varvvillig...svarar lite snabbare...och man tappar definitivt vrid med ett lätt svänghjul. MVH |
|
| Ok, jag lär väl få förklara lite angående lättare svänghjul, och alla lär väl inte hålla med......Nummer ett: Jag anser att vridmomentet blir BÄTTRE med ett lättare svänghjul. Svänghjulet har flera funktioner. En av funktionerna är att eliminera vibrationer. En annan att behålla motorvarvet vid olika motstånd tex lutningar i vägbanan, med hjälp av den levande kraften. Vad händer då om man monterar ett lättare svänghjul? Jo för det första så innebär det att man har mycket mindre massa att dra runt under acceleration. Det andra är att man får en mycket kraftigare motorbroms, eftersom den levande kraften är mindre. Jag har provat en M3 286hk före och efter montering av aluminiumsvänghjul, och skillnaden på acceleration är imponerande. Speciellt på lägre varv. Nackdelen är således att under jämn gas, och en lutning av körbanan uppstår, så skall motorn teoretiskt sjunka i varv. Men på en bil med den effekten så kommer du aldrig att märka det. En annan bieffekt är lite mer vibrationer från tomgång och upp till 2000 varv, men det är inte mycket. Och smygstarter från tomgång vid ett rödljus blir lite svårare, men vem gör det med en M3? | |
|
Nån som vet var man får tag på ett alu-svänghjul till en M3 3.2 samt pris.... tacksam för svar ...MVH Philip |
|
|
55hkr på att byta chip, filter, avgas och att plocka katen, det skulle jag inte tro att man kan plocka ut på en m3, men jag låter det vara osagt. Angående svänghjul så ger jag ett exempel. Ett svänghjul med radie 18cm lättas med 2kg längst ut.Vid en acceleration på 3000rpm på 1s så ökar effekten med 3,8hk. Motorn skall ju inte bara accelerera bilen, den måste ju också accelerera alla sina egna roterande delar. Ju högre pereferihastighet (varvtal x radie x Pi) desto större effektvinst vid lättning. Denna effektvinst inträffar dock endast vid en varvtalsförändring (acceleration/retardation) |
|
|
Skelettsvänghjul finns att köpa hos BMW. I N T E billigt, men fränt! :-) Kommer ej ihåg om det även finns alusvänghjul. Get in and sit down, shut up and hold on! ///M Power |
|
|
Ok,tack för svaren, ingen som vet ungefärligt pris ?? Pelle, glöm inte racekammarna..... : ) Philip |
|
|
Zigge: Är det inte så att med ett LÄTT svänghjul får du bättre HKR och inte vrid! Porsche har på sina 911 (90-) ett sk dubbelmasse svänghjul vilket fungerar så att den har en tung massa under lågt varv för mer vrid vid start (därför M3:a du provkörde var svårkörd under smyg start). En lätt massa vill man har under högre varvtal för att få alla hästarna. Porsche freaken som kör på bana brukar ofta byta sina svänghjul till den lätta varianten. De anser att en start gör man bara en gång under ett race, den lätta massan får man då användning av under loppet när motorn iaf ligger över 4000 RPM..... Vibrationer kan man undvika på andra sätt än genom ett bastant o fett svänghjul. OM inte detta var sant... så...... |
|
| Vridet är det du använder vi acceleration, och inte effekten. Effekt är ett resultat av vridmoment och varvtal. Om du har ett lättare svänghjul så har motorn lättare att varva upp, beroende på mindre vikt att förflytta i drivlinan. Vad det gäller effekten, så är det bara när du ligger på jämn gas du använder den. Om du har högre effekt, så har motorn lättare att framföra fordonet på jämn gas. I tävlingssammanhang så är det acceleration genom växlarna som är viktigt. Och det är väl det väsentliga även på gatan? Vad det gäller starterna som blir problematiska, så beror ju detta på att man har mindre levande kraft vid jämn gas, och därför kan det bli lite hoppigt innan man vänjer sig. | |
|
Hej... Mindre levande kraft...sämre vrid.Dessutom använder man nog sej av både vrid och effekt vid acceleration,Det ena utesluter ju inte det andra.Men visst finns det fördelar med lättare svänghjul...fast jag måste erkänna att det är första gången jag hör att ett lättat svänghjul ger bättre vrid. MVH |
|
| Med det resonemanget så borde man ju ha enormt svänghjul...Enda gången du har nytta av den levande kraften, är när du väl har fått upp farten. Under acceleration kommer vart enda extra kilo att innebära en förlust av kraft, dvs vridmoment. Du skall ju bringa massan i en allt snabbare rotation, inte hålla den konstant. | |
|
För de som är intresserade så finns aluminiumsvänghjul att köpa på: Länk Kostar en slant, och finns till ett flertal motorer |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.