AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
592

Passar 535 luftmängdsmätare på m20 2,5l

Du
731
Duffyman
535im e34 -91
320i e46 -00
320im Touring f31 -18
Tja

Undrar bara om en luftmängdsmätare från en 535 passar på min 525:a mad m20 motorn.
Passar även mätaren från 520 m20 på min.
An
22
AndersH
540iA -93
1502 -75
Elektroniskt sätt fungerar de lika, men diametern på luftkanalen i luftmängdmätaren är väl större på en större motor, så du kan få problem med anslutningarna. Vet ju inte varför du vill byta, men ifall du vill ha mera effekt, räcker det inte bara med att byta luftmängdmätare. En större luftmängdmätare har förstås kapacitet för mera luftflöde, men då måste ju flödet ända till insuget förstoras också. Ifall din luftmängmätare har något fel, så går det att ta bort det svarta locket och kolla ifall spåren i kretskortet där det skall leda ström är okej. ifall spåren är dåliga, går det att flytta kortet några millimeter för att "visaren skall få röra sig på en felfri yta. Men du skall inte börja mixtra med det ifall du inte vet riktigt vad du gör. Ifall klaffen är trög kan det gå att smörja den.
Du
731
Duffyman
535im e34 -91
320i e46 -00
320im Touring f31 -18
tackar.
Jag vill inte byta för effekten skull utan min ar dålig o jag hittade en mätare till en 535:a.
Men jag ska kolla kretskortet illafall.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Vet ej men skulle jag gissa så fungerar det inte!
Själv försökte jag använda en luftmängdmätare från en tysk 3,5 litersmotor från -84 på en svensk -86:a och det gick inte alls fast den såg likadan ut (men med olika BOSCH-nummer) och elanslutningarna var lika!

Per L
An
22
AndersH
540iA -93
1502 -75
Det borde ju gå att kolla ifall trådarna går till samma ställen inuti mätaren. Ifall stöpseln passar måste det ju funka. Kan ju hända att man måste ställa om fjädern inuti mätaren. Den kan ju vara inställt för en helt annorlunda bränsleblandning och då startar inte bilen, eller går uselt. Man måste testa o se. Funktionen för mätaren är iallafall lika på dessa motorer.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.