AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.099

Bör jag byta packning till ventilkåpa efter koll av kamaxel?

Nordanvind
Om jag lyfter kåpan och undersöker kammen bör jag då byta packningen?

Finns det dessutom någon i Stockholm som skulle vilja titta och lyssna på kammen och bilda sig en uppfattning om det är ventiljustering eller kammen som behöver bytas. Tycker den tickar lite. (Jag skruvar självklart av prylarna och på och kommer till en mötersplats). Har svårt att avgöra detta själv.

Mvh
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej!

I t.ex en E28/E32 med M30 motor så behöver du normalt sett inte byta packningen om du är lite försiktig vid borttagandet av kåpan...Beror naturligtvis på hur gammal packningen är.
Jag menar har den suttit där sen 80-talet så är det nog läge att inhandla en ny för säkerhetsskull :)

Kostar inte så mycket ifall du vill vara 100% säker att slippa problem efter ditt ev borttagande.
Kanske 150-200kr.

Mvh Janne.
Nordanvind
Det är en E34 1990! Du verkar ju vara erfaren BMW skruvare, skulle du ha lust att kika och lyssna?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Nja...Erfaren skruvare kan jag väl inte kalla mig men lite har man väl "varit tvungen" att göra på bilarna :)

Sedan så bor jag icket i Sthlm som framgår om du klickar på "skallen" till vänster vid sidan av mitt användarnamn :)
Så tyvärr blir det väl lite svårt med hjälp från min sida..

Exakt vad för bil menar du,dvs 518/520/525/535/M5?

Mvh Janne.
Nordanvind
Aha, synd!

Det är en 535:a.

Mvh
Nordanvind
Bör kåpan momentdras? I så fall vad är det för moment?

Mvh Joakim
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok!
Det är inga större märkvärdigheter med att ta bort kåpan själv trots liten "skruvarvana" :)

Kolla oxå gummibälgarnas skick innan du/någon börjar skruva isär,kan vara läge att ha i beaktande att någon slang/bälg ev kan "falla i bitar" pga att gummi åldras o blir sprött..

Tips>>Vid åtdragningen av kåpan så dra inte åt "för kung och fosterland" då det ändå finns risk för gängpaj om du inte drar med lite känsla då :)

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jag har då aldrig dragit en ventilkåpa med momentdragare :)
Trots allt blivit en del "kåpöppnande" genom åren..

Naturligtvis rekommenderar säkert BMW och andra experter att dra med momentnyckel men som sagt så är det inget "måste" om man har lite känsla i handen :)

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tyvärr har jag ingen siffra på åtdragningsmomentet till kåpan,om du nu vill göra det på det viset..

Mvh Janne.
ka
123
kallis
535i -86 Turbo
Enligt Bentley manualen till e28 så ska man dra åt med 9 +-1 Nm

---
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.