|
|
|
|---|---|
whywhy99 |
Vad är det och hur ser man om bilen är utrustad med det? Är ruskigt när att köpa en 320D -00 , så det vore bra att veta om dett sitter i bilen och hur det funkar, satt inget mv uttag på bilen tyvärr. |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det är väl en batteridrivet värmeelement som ska påskynda att rätt motortemp ska uppnås så fort som möjligt. Dieslar har ju lite svårt att få upp värmen då de går "kallare" än en bensinbil. Så det har visst tillkommit sådana häringa värmare på senare år. ///MVH Hasso Länk |
whywhy99 |
Hur eller vart kan jag se om min blivande bil har en dylik tingest? |
|
Sitter en liten grunka i högra hörnet närmast rutan i motorrummet. Med vatten in och ut + några kraftiga elkablar. Tror jag har läst någon siffra om att det elementet ska vara på 50A så det går ju åt lite kabel =). Men -00:a ska det inte vara dieselvärmare på dem eller är det en sen -00:a. Min är iofs byggd 09/01 och jag har elvärme, men tidigare versioner har dieselvärmare vilket jag hellre hade föredragit eftersom man enkelt kan koppla in tidur till dem och använda som vanligt m&k-värme. Diesel-räsern |
|
|
Jag menade att min var byggd 09/00 och inte -01... Diesel-räsern |
|
whywhy99 |
Ok, tack..... vart hittar jag Dieselvärmaren ? och hur kan man kolla så att den funkar? Ställer dumma frågor för att jag är livrädd för att köpa en bil m massa fel på. Snart Bmw ägare igen :) |
|
Dieselvärmaren är istället för elementet och sitter isf på samma plats. Enklast att kolla den borde vara: Starta bilen med kall motor och låt den gå kanske 20-30 sek, och stäng av motorn igen. Då borde den höras som ett bolmande/flåsande ljud under bilen. Öppna huven så hörs det nog ännu bättre. Diesel-räsern |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.