|
|
|
|---|---|
|
Blir snart galen! Har bytt till en helt ny slavcylinder (från motornord), därefter fyllt upp vätska underifrån, sedan luftat enligt "pumpa-pumpa-pumpa-släppa på luftnippeln-därefter upprepa-principen" Även provat att lufta genom att sätta tryck i vätskebehållaren.. Har fått upp ett litet tryck (kopplingspedalen fjädrar upp halvvägs).. Vad gör jag för fel? E28 M535i TwinTurbo | |
Raj |
På volvon fick jag det på liknande sätt, berodde på att slangen till slavcylindern ställde sig som ett vattenlås, alltså stod det luft i den kröken. När jag lät slavcylindern hänga rakt ner i slangen och öppnade luftskruven till det bara kom olja, behövde jag inte lufta den alls efteråt... 21-årig volvofantast som provar Bmw för första gången. |
| Kanske det är huvudcylindern till kopplingsservon? Sitter mot torpedväggen (om jag minns rätt) och är lite kinkigare att byta. Ger exakt samma symptom som kass slavcylinder. | |
|
ekblom: Hadde samma problem när jag konverterade från automat till manuell på min 528'a. Hur har du skruvat dit slavcylindern? Pekar nippeln upp eller ner? //Ticco www.ticco.com |
|
Raj |
Edit: Svanhals är en bättre benämning än vattenlås. Blir jag lite rikare så skrotar jag skiten. |
|
Hej! Kanske verkar lite långsökt av mig...MEN,har du kontrollerat så att inte pedalstället gått av..Det har nämligen hänt mig på min M535:a.. Bytte bl.a slavcylindern och luftade "hej vilt" innan jag upptäckte det :/ Mvh Janne. |
|
|
pedalstället är undersökt och det sviktar ingenting, slavcylindern är ditskruvad som den satt innan, med luftnippeln uppåt. ska prova att ha den hängande fritt nedåt å lufta (HOPPAS!!) E28 M535i TwinTurbo |
|
|
Om inte det fungerar, kan du prova att trycka bromsvätska bakvägen genom slavcylindern tills du får upp trycket i systemet. Finns flera här på forumet som gjort så och fått bort luftfickan som gör att du inte kan pumpa upp trycket i huvudcylindern. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
.....fast det kanske du redan testat, såg jag när jag läste lite mer noga..!? Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
ja har provat att trycka vätska underifrån, först sög jag ut det mesta ur vätskekärlet, sen tryckte jag vätska udnerifrån tills det vart på max-nivå, tycker att fickan borde försvunnit då? men jag fick inte upp mer tryck för det :/ så nu ska jag prova att ha slavcylindern hängande i slangen, för att slippa "svanhalsen".. tack för alla tips grabbar E28 M535i TwinTurbo |
|
|
verkar som om volvoknepet var det bästa än så länge, fick upp rätt bra tryck i kopplingen nu.. ska låta den stå ett tag för att se om trycket består.. men visst ska den väl sitta med luftnippeln uppåt? så satt den innan iaf. E28 M535i TwinTurbo |
|
Raj |
Yes, luftnippel uppåt. Blir jag lite rikare så skrotar jag skiten. |
|
Luftnippeln på min slavcylinder sitter iaf nedåt... Mvh Janne. |
|
|
Jaa , du måste plocka bort slavcylindern nere vid lådan och sedan "hålla" luftnippeln som HÖGSTA punkt sedan så är det bara att öppna luftnippeln och se till att det finns bromsvätska i behållaren. Sen så ser du när det "bara" kommer bromsvätska dvs inga lutfbubblor , det brukar gå på några sekunder. Sen så är det bara att montera fast slavcylinder och testa det ska fungera med den metoden...... Jag vet för jag hade exakt samma fenomen som du på min gamla 525'a , fick detta tips och det fungerade direkt..... OBS!! du får INTE röra kopplingspedalen när slavcylindern är borttagen !! Fast det visste du nog redan... Lycka till...... Billy B-10 Länk |
|
|
Janne T ---> Om pedalstället "går av" vart är det -- det brukar gå av då ??? Tycker nämligen min m535 är lite skum ibland på kopplingen... Dvs svårt att få i ettan och tvåan när man står still.. vad kan det vara annars , slavcylindern på den är renoverad.. Billy B-10 Länk |
|
|
När bilen "rullar" så är det inga problen alls vid växlingarna !?!? Billy B-10 Länk |
|
|
Jo,Billy...På min så var det nästan helt av på den svarta "plåtbiten" som håller själva huvudcylindern ..Hmm svårt/dålig på att förklara men man ser tydligt om du tar bort "plastskyddet"(inredningsplasten) och tittar ovanför huvudcylindern..Där har man en tunn plåt som dessutom är veckad,just i vecket hade min defekt uppstått.. På ditt symptom låter det som om din koppling behöver bytas ut..Låter iaf ej som mitt "svetsproblem"... Mvh Janne. |
|
|
jaha ! Blir det de fenomenet när kopplingen börjar bli sliten ???? Jag trodde att deaks slira vid gaspådrag samt ej greppa som den ska !! För om man kör o sedan trampar till så hugger den direkt !!alltså slirar inte.... Fast jag ska kolla upp det där med plåten , nu vet jag ju vart jag ska kolla......... /billy Billy B-10 Länk |
|
|
Förresten bilen min har gått 24700 mil och jag vet ej om den är bytt (kopplingen). Billy B-10 Länk |
|
|
Jo,det kan visa detta symptom vid lite sliten koppling...Farsan hade en Volvo en gång som fick diagnosen sliten koppling när han hade svårt att få i backen utan skrapljud när bilen stod stilla... Annars är det naturligtvis som du säger slirtendenser som man först förknippar med slut koppling(lammeller). Mvh Janne. |
|
|
OK , tack för infon Janne... Ska iaf kolla upp stället... /billy. Billy B-10 Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.