AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.588

BMW-kontrollerad mätarställning - vilken bluff...

Visst är det så att det inte går att kolla verkliga milen ens på BMW om båda minnesmodulerna i bilen är utbytta o omprogrammerade? Vad gör man då? Hur vet man att milen och servisboken verkligen stämmer? För detta ingrepp, byte av minnesmoduler, sånt gör man ju i Stockholm för knappa 5 tusen.

Tycker att det är verkligen synd att man HELT förstört BMW marknaden i Sverige. Men ännu mera synd är det att folk är så lättlurade...

Vad tycker ni om detta?
stefannorr
Antingen skiter man i o köpa den p g a dom faktorerna (skulle jag göra) eller så går man efter skicket på bilen.
Men luktar ju skruvat lång väg.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Man kontaktar verkstäderna i boken och ber att få bekräftat eller köper en bil emd kvittona sparade. Det går trots att man byter båda styrenheterna, minnesmoduerl mm hittar man mätarställnignen ändå. Den korrekta mätarinställningen lagras bla i nyckeln from årsmodell 00 sätt den i en nyckelläsare hos BMW och den visar 0km om någon som helst har andas i mätarskruvningsväg. En erfaren person ser relativt omgående om bilen har gått mer än angiven sträcka. De lågstående som skruvar och låter få sina bilar skruvade komemr aldrig att vinna men en hel del är faktiskt konsumenterna skyldiga till dels för att de bara vill köpa det billigaste skrotet och dels att en skruvad 10k milare är mer attraktiv än en ärlig 17kmilare. BMW har inget med detta att göra det är folk som manipulerar deras produkt och när ljusskygga individer kan tjäna pengar i gråzonen är det ju natruligt att BMW får stryk men jag tycker detta är felaktigt.
ASKEN
Trött på anklagelser fram och tilbaka i mätarskruvningens tecken, jag har definitivt aldrig skruvat fram en bil:))
kn
310
knudi
535i -92
jag brukar kolla hur bilen är och känns överlag sen om den gått 10k eller 20k spelar mindre roll om den e schysst i övrigt. har aldrig haft mätarställningen som nån avgörande faktor på varken bil skoter eller mc o det har gått bra alla gånger än så länge o det har hunnit bli nåra bilar och 2 mc o n¨n skoter

200km/h-50km/h på 1s
Länk
Paap Reeder
Hej!
Håller inte med om att milen inte spelar ngn roll på moderna bilar - nu bortser vi från andrahandsvärdet utan bara ser till den tekniska statusen.

Idag är bilar optimerade att gå ett visst antal mil resp ett visst antal år. I Japan tex "vill" myndigheterna att man byter vart tredje år m h t luftföroreningarna.

En Amazon -66 - på den var service viktigare än miltal ty då kunde inte tekniken optimera en generator till säg 20´ mil.

I dag har man kommit betydligt längre med att optimera hållbarheten.
Alla biltillverkare lever av att få sina tillverkade bilar sålda. Ju fler som "brakar ihop" dessto fler får man sälja...intill en viss gräns när man börjar få dåligt rykte bland kunderna...då får man börja höja kvaliteten igen o s v.

Ser man till mina bilar: E3 3,0 - E12 528 - E28 M535 - E32 750 så anser jag att man tydligt kan se denna optimering. Kanske inte så mycket på motorerna som på alla kringsystem.

Om en 3,0 gått 15´eller 35´tusen spelar mindre roll än om min 750 gått gått 10 eller 20´.
Se bara på dessa vattenpumpar. Originalet till E 12:an gick över 13´. Bytespumparna - BMW original - har alla lagt av vid ca 7´.

750 är med alla sina extrasystem EDC, ASC, EML o s v o s v känslig för milantalet.

Antalet mil (nu menar jag i intervallet +/- ett par tusen) samt att den gått med originallambdor är helt avgörande för min prisbild.

3´ mil med en M70 som gått på knackiga piratlambdor knäcker kattarna = 2x9200:- + 2x 1200:- för nya lambdor gör över 20´pix.
(och det dessutom oskattade slantar) så kolla noga som fanken.

Allt skall verifieras..... No dreams!

MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.