AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
699

2,5 TDS motor problem, önskar tips för att få igång den.

Visa användare
258
Sly
M3 SMG II, E46 -02
525TDSA, E39 -97
318 cab, E30 - 91
Jag har en BMW 525TDS 97:a där motorn går mycket dåligt.

Först och främst när man skall starta motorn så tar det en bra tid innan den kommer igång ca 30-40sekunder med startmotorn igång. Och det är ej batteriet för det är ett nytt 100Ah batteri som jag köpt för 1400kr.

När motorn kommer igång så behåller den ej tomgången, man måste hålla gasen så att motorn ligger på 2500-3000rpm för att den inte skall dö. Låter man den gå ner till 2000 eller under det så dör motorn. Det ryker väldigt svart och knackar väldigt högt.

En anna sak som jag har observerat är att glödindikatorn på instrumetlampan lyser även när motorn kommer igång. Vet ej om det skall vara så eller inte?

Det är inget fel på matningen av diesel till dieselpumpen.

Motorn har endast gått 7000Mil.

Bilen är köpt i detta skick så jag vet ej vad bilen har blivit utsatt för tidigare. Men jag misstänker att de har pillat med något i toppen. För när vi skruvade av ventilhuset så satt 2av skruvarna lösa. Någon har garanterat pillat på toppen. Jag misstänker att de har bytt top eller gjort något annat med den. Kan det vara så att dom har ställt in kammen eller dieselpumpen fel till förhållande till varandra?

Hur kollar men det?

Jag är mycket tacksam för alla svar jag får, jag är desperat.

wi
107
wilma
525tdsA Touring -93
kontakta dieselmeken så får du nog svar på ditt problem kolla länken så hittar du honom.Länk

m.v.h Rickard

fullfart spar tid
Ro
142
Rola
525TDS Touring, 850CSI
Kolla att glödningen fungerar.

Kör så det ryker
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.