|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Temp mätaren på min bil har fått ett eget liv, kan köra ca 2 km sen går den till rött, ibland vill säga, ibland nöjer den sig med att gå mot rött men vända tillbaka. Någon som vet vad det kan vara? kan det vara termostatorn som ballat ur? | |
|
Troligen termostaten, eventuellt vattenpumpen. Mvh, Kalle Hansen FKA nofx16 Länk |
|
Raj |
Får du kraftigt övertryck i systemet? 21-årig volvofantast som provar Bmw för första gången. |
|
Hej, har samma problem (523 I 1998)! Har bytt termostat men det hjälpte inte...tempgivaren går upp på rött o sen ner på normal nivå. Vattenpumpen? Nån har nämnt att det kan vara den latenta värmeväxlaren, vad är det?? Några andra förslag? (Blockpackningarna är kollade o är OK.) |
|
|
Det verkar vara någon form av"fläktkoppling" vet ej vad det är. Men tydligen funkar det så att när man kör stadskörning så blir motorn varmare än vid landsvägskörning (då du inte har hjälp av farten), så då ska denna fläktkoppling "ta tag" i fläkten så att det blir kylning. Annars så åker fläkten med runt bara och det räcker inte inne i stan, till följd att min bil kokade när jag körde i stadstrafik |
|
| fläkten har en sk viskokoppling dvs "den skall kyla mer då temp är hög" | |
|
I stadstrafik räcker inte den "vanliga" fläckten utan när det blir för varmt skall även el-fläkten gå igång för att sänka temeraturen. Mvh |
|
| Elfläkten? Är den inte mekanisk med rem osv? | |
|
Kör inte med en varm motor.... tänk på toppen.... "I wish I was a BMW" - Läst från bakrutan på en bubbla i Tyskland |
|
|
sleeperix har rätt! På E39 finns det även en el-fläkt (Kondensor fläkt tror jag det heter) som bla. kyler vid ex. kö-körning osv. Jag har haft problem med denna då den startade väldigt sent vilket gjorde att tempen rörde sig litet. Böt ut en givare till denna och den startar nu tidigare. Denna fläkt gör verkligen behövs verkligen om man kör i köer och under varma förhållanden...man hör när den startar Mvh Johan |
|
| Kondensorfläkt kyler ju som man hör en kondensor till t.ex AC, så kondensorfläkt heter det nog inte, då jag inte tror att kylvätskan förångas och måste kondenseras.. =) Ok, men ni menade e39, jag tänkte på e28, e34! =) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.