|
|
|
|---|---|
|
Har strul med för varm bil.. Har kört ca 3000 mil med 525 tsda t -93, har nu rullat 30500 mil. Böt vattenpump för ca 2000 mil sedan - det skrammlade om den. Har haft en otroligt stabil temp förut, även med 2,5 ton last efter! Men. Startade bilen i går morse, den fick stå på tomgång ca 10-15 minuter när ja grejade lite med annat. Kör iväg - märker inget konstigt, kommer inte ihåg om ja kikade på tempmätaren då (tidigt på morgonen) men efter ca 5 km ser jag att den står högt på det röda. FARLIGT! tänker jag, stannar med motor igång.. Kollar mototrm, inget ovanligt alls.. Tempen vill inte sjunka.. stänger av motor, kollar olja - inget vatten. kollar vatten - ingen olja, men det trycker ut en del vatten ur exp kärl när jag öppnar det. Blir fundersam, men testar att köra tillbaka hem, när tempen lagt sej till rätta. Efter ca 500 meter sticker tempen uppåt igen. Jag slår igen o bogserar hem eländet. Åker annan bil till jobbet, o när ja kommer hem fyller jag exp kärl till normal, testar att köra igen.. Kör bara en liiiten bit ca 200 meter, så är tempen redan uppe på normal (vilket brukar ta en bra stund på TDS..) Har kollat runt en hel del här, o det verkar ju som termostaten kan krångla, men det verkar ju vara med för LÅG temp som följd? Vad är då detta för fel? Kan det vara vattenpumpen?? Låter inget från den, och har ju nyss bytt den - till en med metallhjul.. Kan man se om pumpen fungerar på ett enkelt sätt? Ska byta termostat imorrn å se om det blir bättre.. men det verkar ju va ett piller o lufta,, illa! "spännande män, luktar diesel" | |
|
om man har luftat dåligt så brukar dom ju gå varm eftersom det kan bildas en luftficka framför termostaten så den inte öppnar. men det kan ju även vara termostaten som kärvar så att den inte öppnar Ride hard die free |
|
Raj |
Skev/sprucken topp? :( 21-årig volvofantast som provar Bmw för första gången. |
|
mmm har funderat på om de e nått me toppen.. men.. den startade så lätt o fint även om den e kall, o går jämnt o fint.. läcker inget vatten eller olja..?? ska byta termostaten nu.. "spännande män, luktar diesel" |
|
Raj |
Om du har en liten spricka/skevhet så kan detta uppstå, då felar det bara när den blir riktigt varm eller under vissa förutsättningar. Beroende på hur skadan ser ut så kan tex kompen tryckas ut i kylsystemet, då händer ungefär det du beskriver. Men man behöver ju inte befara det värsta från början ;) Blir jag lite rikare så skrotar jag skiten. |
|
hmm. vill ju inte att de ska vara toppen.. inte alls faktiskt :) men problemet va ju inte att komp gick ut i systemet, tror jag iaf. Utan mer att den rusade FORT upp till normal drifttemp vid bara en kort körning, detta vid "testet" dagen efter. Innan var det ju att den skenade på rött i temp, o inte ville gå ner. Jag har nu kollat termostaten, den öppnar vid kokning i kastrull, men går våldsamt trögt när jag kände på den med fingrarna. Men vet ju inte HUR trögt de ska gå. Möjligt att den kärvat fast, och när jag tog loss den o grejade så fungerade den???? Hade skaffat en ny, men fått fel - hade en 80 graders, men fick en 88.. tror inte det blir bra. Ska skaffa en bättre imorgon, men känner mej rätt osäker ändå. Tror dock att det var pga dålig cirkulation i systemet (termostat eller vattenpump) - tyder inte mkt på det istället för topphaveri?? "spännande män, luktar diesel" |
|
Raj |
En termostat är ganska trög att trycka ihop för handkraft... Det som sker när kompet går ut i kylet är att det bildas en luftficka = cirkulationen upphör... men nu vill jag inte ta ner stämningen mer. Klart att det är termostat eller vattenpump eller något liknande! =) Blir jag lite rikare så skrotar jag skiten. |
| Raj. vi snackar BMW diesel här nu..det är inte samma som bensinare avluftning i motornivå expansionskärl sitter bakom motor samt högre det luftar själv | |
Raj |
Oki, har ingen erfarenhet av dieslar. Men på vilket sätt skiljer "avluftning i motornivå expansionskärl sitter bakom motor samt högre" sig från en bensinare? Blir jag lite rikare så skrotar jag skiten. |
| Påfyllningen på tds sitter bakom samt ovanför motorn nu är det inte avgörande att det sitter bakom..utan just att det sitter högre, bensinarna däremot så är systemet mindre samt att påfyllningen sitter på kylaren och är känsligare för luftfickor...och hur det skiljer sig..ja luften vill ju uppåt..min grabb hade en 3 serie ett rent elände att lufta med avluftningsskruv att hålla på med...tds fyll i vatten starta och allt är klart av sig självt | |
Raj |
Om du syftar på att expansionskärlet med dess påfyllning sitter på torpedväggen så är det likadant på min bil. Då jag i övrigt inte vet hur era system ser ut kan jag inte uttala mig. Blir jag lite rikare så skrotar jag skiten. |
|
ahh.. så dieseln e mer lätt-luftad?? Har ju fått stora skälvan av alla som har problem med luft i systemet.. ska testa imorgon! Har fått för mej att de e 535 o dieseln o V8 som har exp kärl på torpedvägg, om nu de e bättre.. "spännande män, luktar diesel" |
|
|
samma problem med min 520 -95, då var det vatten pumpen. pump Hjulet hadde lossat från axeln o satt löst (inget flöde i systemet ) när du luftar stå i svag uppåt lutning för att få bort all luft |
|
|
som sagt.. det var så enkelt att det var termostaten som kärvade - blev aningen nervös när jag kokade den gamla termostaten och den fungerade i grytan.. men testade med en ny 330:- på bmw, å vips blev de bra. Tackar för alla tips.. Och luftningen gick helt av sej självt - inget problem alls!! "spännande män, luktar diesel" |
|
|
Kollade på en 325tds nyligen där ett av bekymmerna är att den trycker vatten ut genom kylarlocket. Det hände att gamla pumpen sprack sönder inne i turbinhuset så att plastbitar åkte med i systemet men han trodde att han fått ut de mesta.. Då satte han in nya uppdaterade pumpen samt bytte termostat. Tempen ligger normalt men han ha fått fylla 1-2l per månad. Ett annat lock är testat men utan framgång utan den trycker ut lite vatten endå. Inge avgas/bubbel i kärlet och luft borta ur systemet, inge olja i vattnet eller tvärtom. Va ska man tro här? Vågar man köpa eller håller toppen på å fara, eller sitter de plast kvar nånstans som blockerar flödet kanske så den bildar övertryck? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.