|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
Paap Reeder |
Hej! Finns en skillnad i höjd om det är sportchassie eller ej. Enligt min tidigare info så finns inga sv.sålda E28 med sportchassie. 535 kanske kör på 65 profil med M kör på 55. Mvh /// Paap R |
|
J. Lindgren det var typ det jag menade =) rostlaga först o sen limma me pl400 så e det permanent hehe 200km/h-50km/h på 1s Länk |
|
| jag pratade med bmw ang m535 vad som skiljer emot vanliga 535 dom sa att på svensksålda bilar är det i stort sett bara kjolpaketet medans på tysksålda bilar är det andra dämpare fjädrar mm ett så kallat m chassie,det bekräftades även vid en koll på res´dels registret att det va olika på svensk och tysk sålda bilar. | |
|
Paap>>>Angående däckshöjden så var det inte skillnad på däck utan de var en sänkning med 18mm med hjälp av andra fjädrar enligt tidningen.Ingen som har denna tidning? Har även en säljbroschyr(svensk) där det står att M535i har en "sportig fjäderavstämning"och gastrycksstötdämpare...Står visserligen inte något om 18mm sänkning men jag tolkar det som andra fjädrar än en "vanlig" E28:a... Har själv erfarenhet av att att M535:an har andra fjädrar och Bilstein dämp vid mina "konfrontationer" med olika E28.or,bl.a när jag märkte att ena sidan på en av mina 528:or hade "slagsida" åt vänster??,,,Visade sig att fjäder+ dämp var plockade från en M535:a på vänster sidan pga rost i fjäderbena därav lutade vagnen...Vid mätning ca 20mm lägre än höger sidan..Tillfälligheter?...Låter inte så troligt,men kanske var det så att den bilen som dessa grejor plockades ifrån var "tillbehör" som M535 ägaren redan skiftat tidigare?!? Nåväl,detta är bara något av det jag har kommit fram till under mina år med E28....Konstigt om allt är felskrivningar i broschyrer+tidningar+även då att mina erf. "live" s.a.s oxå är rena tillfälligheter. ZORG>>>Mina erf är från svensksålda bilar och broschyren som jag hänvisade till var för ett svenskt utförande.. Mvh Janne. |
|
Paap Reeder |
Hej E 28:or! Då kommer vi till den intressanta frågan: Hur är bilen rent tekniskt sänkt jmf med en vanlig 535/och även 528? Om vi utgår ifrån att det inte bara är fråga om kortade fjädrar - ty då förändras hjulvinklarna bak och den börjar äta däck på insidan - utan det måste till andra lösningar typ flyttade fjäderbensfästen eller andra infästningar för bakaxelbalken som helhet o s v? Nu talar vi inte om sportchassiet utan det vanliga stdchassiet som sitter på 528/535 från -85 där det sitter en extra querlenker på yttre fjäderbensinfästningen. Det vore ju intressant att höra vad detta "sportchassie" egentligen är. Det kunde även fås till en 518? MVH /// Paap R |
|
Hejsan igen! Jag tror att det bara rörde sig om något sänkta fjädrar på M535 som sagt...Det 18mm i sänkning gör inte att däcken slits snett(inte märkbart iaf).. Angående "sportchassiet" så vet jag inte vad det innehåller. M5 E28 lär ju ha ett dylikt sportchassie hur som helst..Kanske någon som vet vad den vagnen hade för bussningar t.ex och krängningshämmare osv... Mvh Janne. |
|
|
25/18 mm har e28 m5, tänk bara på att dom främre fästena är förstärkta (ser ut som e34ans) Där sitter exc bussningar i bakrebärarmarna. Bussningen som håller bakväxlen är förstärkt. Sen har jag faktiskt inte hittat någon skillnad på övriga bussningar när jag har hoppat om kring i etk´n. Std fjädrarna fram till e28 535 har ett fjädervärde på 166lbs/in, m-tekniks 193lbs/in och dom är 18 mm kortare än std fjäder. Och som referens så kommer jag att köra med 450 lbs/in med bilstein dämpare (std dämpare) och 800lbs med ombyggd koni dämpare. Men om någon tänker att köra på så hårda fjädrar, så måste man förstärka fjäderbens tornet!! Papp; man måste faktiskt inte gå så långt utan man kan lösa det mesta med excentriska bultar (typ patriks 635 v8) eller man bygga om ala grupp A e30 m3 då man har möjlighet att justera rollcentra och toe in...Men det kanske är lite overkill på en ren gatbil. Men excenterbult är faktiskt en vettig ombyggnad! |
|
|
Ok,förstod nästan att du "Pelle" skulle skriva något här :) Kanske måste börja modifiera min då :) Mvh Janne. |
|
|
Billy: Mina bräddare fram var skruvade. Dom är mao bara att skruva loss. Ta det dock försiktigt, skruvarna och muttrarna är mycket klena och går lätt av. Den svenska M535'an har iaf Bilstein dämpare med inverterad kolvstång fram. Det hade iaf min svensksålda 87'a. ///Jonas Länk |
|
|
ok , boooze----> Men om dessa går av , då måste man alltså köpa nya breddare ?! Finns det att dortfarande att köpa nytt ??? Eller ska man limma ?? Billy B-10 Länk |
|
|
Värt att notera i diskussionen angående äkta M-bil eller inte, så var ju faktiskt E28 M5 INTE kjol- och spoilerkittad. Den såg ju på utsidan ut som en vanlig 535:a ! (tack och lov) Det var ju bara M535:orna som var "plastkittade" !!! OO=00=OO Ägt:525/E12-535i/E28-520iS/E28 525i/E34-528i/E39-325iC/E36. |
|
Paap Reeder |
Hej! Men även M5:an hade väl skärmbreddarplasten + den lilla bakspoilern???? MVH /// Paap R |
|
sorry där har du fel... kunden fick själv välja när han köpte bilen på M5 modellen...eller om det var tillval. det finns visst några m5'or som sålts med m paket. sedan så är ju det en smaksak - hur man vill ha det.... Billy B-10 Länk |
|
|
Janne; jag kunde inte låta bli ;-) Både m5an och m535i finns utan plasten...I tyskland så kunde man beställa bilen i just det utförandet du vilel ha den i...dvs att dom här paketlösningarna man är van vid här i sv...inte alltid stämmer på tysklands sålda bilar! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.