AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.189

Varför hittar inte vindrutetorkarna hem? E39

sa
1
samot
523iT -98
Mina vindrutetorkare fungerar helt normalt förutom att dom häromdagen helt plötsligt hittade ett nytt hemmaläge rakt upp.
Sitter det gränslägen på vindrutetorkarmotorn som kan ha flyttat på sig som på andra bilar eller måste man ange positionen i något minne med BMW´s dator?
Har ej börjat titta på problemet ännu.
Wa
582
Wallace
325ITM Tåring -06
Kanske dags att installera navigator på dem!!!...
Fr
41
Frede
320ia Touring -89
325i cab-87
520 ia -89
735ia -84
635ia -80
På min 320 -86 så berodde det på att axeln från torkarmotorn hade flyttat på sig i länkarmsystemet så att torkarna gick upp 10 cm på rutan efter ett svep och stannade där.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Kan vara ett felaktigt relä till torkarmotorn, Folke har haft detta bekymmer, men det försvann när han fixade till ett "bränt" kontakpar i reläet. Finns ett topic nåstans på forumet.
Det finns en funktion som heter sök inlägg ovan.
prova att sök på torkare eller nått sånt i 5serien så kanske du hittar nått .

///MVH Hasso
Länk

gu
2
gune
523 -97
Jag har samma problem och hörde med min granne att det sitter på motorn. Har ej kollat än, men skall göra det inom några dagar för det regner ju så in i ....

Esping
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Hade samma problem på min M5E39 och då var det torkarreläet.

M V H
Stephan

Dagbok:Länk
Detta problem sitter normalt i kontakterna inne i torkarmotorn, men icke i t.ex E39, där man flyttat ut problemet genom att använda ett relä som sköter om snabbstopp av motorn i parkeringsläget osv. Eftersom man kortsluter motorn (arbetar som generator ett kort ögonblick) så stannar den snabbt men det bildas en gnista varje gång som till slut bränner kontakterna. Tack vare yttre relä slipper man plocka ner torkarmotorn, reläet sitter i framkant inne i e-boxen under höger kupéluftfilter, du hör vilket relä som klickar när torkarna startar och stoppar. Det går att rengöra och putsa lite på kontakterna, sen funkar allt bra igen.

FP
gu
2
gune
523 -97
Tack FP !

Jag skall prova detta i veckan, skriver tillbaka om det funkar eller ej.

Esping
13
16
13
525 d Touring -11
330 ci Cab -01
530 d Touring A-traktor -08
Jag har nu också fått detta problem med torkarna men dom stannar mitt på framrutan precis i synfältet! Jag har testat att putsa kontakterna i reläet Länk och det var en stor "loppa" mellan dom som jag fick fila ner. Jag såg att det var 2 identiska reläer som styr torkarna i min E39 523i T -97. Jag öppnade även det reläet men det såg perfekt ut. Jag fick en snilleblixt och skiftade plats på reläerna för att se om det skulle fixa stoppläget....men samma problem återstår fortfarande. Finns det något annat som kan vara felande eller är det att byta relä/reläer som gäller? Vore tacksam för lite hjälp.

Tony
L_
46
L_E
320iA -88
R1150R Rockster -03 (MC)
Hej,
Jag hade också problem med det omtalade reläet. Dock sitter ett "dubbelrelä" på min (-99'a), ersätter antagligen de två som du talar om.
Mitt problem var att torkarna strejkade efter att ha jobbat hårt en stund (typ vid ösregn i mörker på motorvägen mitt under Gudruns framfart!!!).
Som väl var hade jag tidigare (med Folkes fina beskrivning) putsat på reläet en annan gång så jag visste vad det handlade om.

Vad jag vill komma till är egentligen att felet troligen kommer tillbaka, och kanske när det inte är så lämpligt. Har ni tillgång till en verkstad är mitt råd att köpa nya reläer. Ett dubbelrelä kostade inte mer än ca 170:-.
13
16
13
525 d Touring -11
330 ci Cab -01
Jag har nu testat att byta relä men samma problem återstår...är det någon som har ett uppslag på vad det finns för fler möjliga uppslag till lösning?
Jag vore tacksam för svar snarast då torkarna hamnar mitt i synfältet och en besiktning närmar sig.
Om inte reläbyte hjälper så borde felet ligga inne i torkarmotorns släpkontakter, eller möjligen i kablage mellan motor och relä. Stannar de alltid långt upp och på samma ställe, men torkar i övrigt rätt med rätt vändlägen? Isf återstår nog bara kontakterna inne i torkarmotorn. Jag tror väl inte du kan få mera än påpekande av ASB för detta, det finns ju fordon som inte har autoparkerande torkare. Omvänt så kan ju annat hamna mitt i synfältet när man är ute och kör, från fåglar t.ex, man får ju i värsta fall flytta huvudet lite i sidled..

FP
13
16
13
525 d Touring -11
330 ci Cab -01
Torkarna stannar på samma ställe varje gång och vänder hur bra som helst så jag får väl kolla kontakterna inne i torkarmotorn som det ser ut...Finns det något man kan se som är fel på kontakterna i torkarmotorn?
I regel är det smörjfett från snäckväxeln som spridit sig till kopparbanorna på släpkontakterna. Med tiden blir det isolerande beläggning osv, sen funkar det inte längre.

FP
13
16
13
525 d Touring -11
330 ci Cab -01
Jag fick ett bra tips på en enkel lösning som tog under 10 minuter för att lösa problemet. "Lossa vänster kåpa i motorrummet där vänster kupefilter sitter (förarsida). Där ser du torkarmotorn. Följ sedan beskrivningen jag skickat. Arbetet tar ca 10min." Länk
Jag tackar Magnus för tipset.

Tony
St
139
Steelneck
525tdsa -93
524td -89
Sådär som 13 gjorde är det iaf bara att göra på E34an.. Går på 10 minuter som han säger!

MVH / Olle
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.