AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.554

Det läggs ut rullgrus på våra vägar i värmland.

Visa användare
543
Highspeed_M5
Bmw 530i -01
Det pratas ju så varmt för "nollvisionen" som man strävar efter. Men det finns faktiskt de som strävar emot den, till och med de som man egentligen tror är för den.

I sommras kommer jag körandes på en smal kurvig 70-väg här i Karlstad trackterna. I en kurva så smattrar det till och bakänden slänger ut. Jag blev näst intill ihjälskrämmd. Det visar sig att de som egentligen ska laga våra vägar har strött ut "rullgrus" som jag anser det vara. Fick sedan reda på att det är så de lagar vägarna nu för tiden, de strör ut "rullgrus" och vi bilister får platta till det så att det ligger på plats. (egentligen ska en ångvält platta till det hela men de verkar ju glömma det).

Igår var jag påväg hem ifrån stan. Kommer åkandes med nervevade rutor öppen taklucka, jag njuter av varma vindar i håret. Plötsligt smattrar det till i hjulhusen, nej inte "rullgrus" igen. Men jo det var det, och innan jag hunnit stänga fönster och taklucka så möter jag en bil och det sprutar grus över hela min bil, jag hann skydda ansiktet med tröjj-ärmen som tur var.

Har du råd att INTE köra Tyskt?
Länk
-Daniel-
det är samma här uppe i norr dom lägger ut en massa grus sen verkar dom vänta på att bilisterna ska platta till det innan dom (om man har tur) asflaterar

och det är inte speciellt litet grus dom sätter ut vägen mellan arvidsjaur och älvsbyn som det är ganska mycket tung trafik på har under hela sommaren bestått av 5-6 mil av sylvassa stora stenar (man kan inte kalla det grus) jag har bara väntat att det ska smälla ett däck

speciellt irriterande tycker jag det är med dessa vassa kanter dom lämnar när gurs går över till asfalt igen kör hade hade jag kört efterbegränsningen som gäller hade jag haft platta alufälgar många gånger om
Visa användare
139
JensDavid
750iAL -90
Känns dumt att svara på ett så gammalt inlägg, men det är likadant fortfarande som Daniel beskriver det. Mängder med turister får punktering sträckan Arvidsjaur - Älvsbyn under somrarna och kommer och frågar efter telefonnummer till däckverkstad.. Har själv fått punktering trots kunskap om vägstandarden i norr. (Kör MKT försiktigt kan tilläggas) "/
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Stenskottsmaffian!
Visa användare
380
P-OA
G30 530e -20
U06 225e -25
Brukar väl oftast vara 30-50 km/h på sådana sträckor, fungerar fint sålänge alla håller den hastigheten, sen finns det ju dom som blåser på i 90 km/h. Brukar inte räcka finger åt mina medtrafikanter, men här åkte fingret upp. Resultat: två stenskott på framrutan och ett på C-stolpen, hade haft bilen i knappt 2 månader då...
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Snabelbilen.... En lastbil med en snabel som blåser ut grovt grus på asfaltsklister över sprickor i asfalten. Även lite större lappningar görs med lösgrus på klister. Lite som att panera fisk. Det som ska fastna fastnar, resten blir löst liggande. Och så används som sagt bilisterna som betalat vägskatt som vält! Här i Dalarna sitter endast varning för stenskott uppe som skyltning vid dessa lagningar. Inga tillfälliga hastighetsbegränsningar. Vore väl ok om man sopade upp efter sig efter ett par dagar max. Men här får det ligga tills det till slut med hjälp av trafiken och regnet hamnat i diket. Och det kan ta tid. Huga för att åka motorcykel på sånt underlag...
ga
514
garfunkah
E91 325iM -10
De gör det på 70-sträcker också, kan berätta att min framruta tyckte inte det var roligt att möta en lastbil 10 minuter efter grusbilen kört förbi. Två stjärnor på direkten och ett par rejäla sprickor blev det.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.