|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Vad jag saknar mest är... hmm... en E38 ;-) Världens mest perfekta sedan. MVH, E38B12 |
|
| saknar också 7-serie+en försäkring på denna under 18000:- | |
mackan325 |
Bil går väl att fixa, här är en med distronic och dubbla skärnar. Kan inte vara alltför vanligt i SE.... Länk |
|
Kollade priset på ACC-sensormodulen; £1400 + VAT så det får nog vara om jag inte får tag i en på skroten. Till inköpspriset kommer också, kablage, kalibrering och programvaruuppdatering. Mvh Björn Länk |
|
|
Som utlovat, rapport om montering av DEFA-värmare: Bestämde mig för att sätta intagskontakten bak så jag började med att ta bort den bakre stötfångaren. Att ta bort stötfångaren var minst sagt en smula pyssligt och en ganska lång 10mm insex är oumbärlig. Med stötfångaren väl borta visar det sig att under höger bakljus finns det en gummigenomföring som efter lite modifikationer mha en 20 mm hålsåg kunde användas för att ta in kabeln genom. Intagskontakten monterades på undersidan av stötfångarkjolen till höger om höger avgaspipa. Blev snyggt och är bekvämt. Inuti monterade jag sedan batteriladdaren på baksidan av höger bakljus och anslöt den till säkringsblocket framför batteriet och till den stora minusanslutningen mot karossen. Än så länge har jag bara dragit kabeln till kupévärmaren genom skidluckan men det skall bli gjort ordentligt det med men tiden, orken och lusten tog slut där :) Sedan var det själva motorvärmarna. På vänster sida var det inga större problem, mest lite trångt. På höger sida var det bättre om plats sedan man lirkat bort en hyftsat stor täckplåt men sedan var det stopp - min pärla är högerstyrd och det är trångt mellan styrväxeln och ett av grenrören. Så trångt att det inte finns plats mellan grenröret och platsen på blocket där värmaren skall sitta enligt anvisningen. Jag kan bara förmoda att högerstyrda modeller har ett annat grenrör för de två cylindrarna ifråga. Det finns ett utmärkt ställe att sätta värmaren längre bak på blocket men där finns det inga möjligheter att använda befintliga skruvar att använda för att klämma fast värmaren som det är tänkt. Skall klura litet på hur man kan få dit den ändå. Frågor till panelen: 1) Är det någon som kan tipsa på något bra ställe att föra igenom kabeln mellan motorrum och kupé? Gärna med redan befintligt hål för att slippa borra i karossen med de risker det medför. 2) Jag antar att det är direkt olämpligt att bara köra med en värmare på vänster sida av motorn? Jag tänker på ojämn värmeutvidgning av blocket och de konsekvenser det kan få vid (halv-)kallstart. För närvarande är den inte inkopplad, se 1) Mvh Björn Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.