AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.291

Kamaxelteknik - värden mm

//
584
///Misano
520d Touring M-sport -18
M5 -89
Någon som kan förklara lite om alla värden som finns på en kamaxel? Typ duration/spridningsvinkel, kamlyft/ventillyft osv. Har förstått att en kam med tex duration 272 är snällare än 284, men varför? Är det bara att ventilerna öppnar mer eller mindre i olika lång tid? Och varför blir tomgången lidande med en allt för vass kam?
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
Durationen är bara en del av sanningen,nockvinkeln(samma som spridningsvinkel?) är mkt viktig också för motorkaraktären.

du kan tex. ha en 304-graders kam med "snäll" nockvinkel som är väldigt trevlig att köra.finns mkt att lära runt kamaxelutformning,tro mig..
Fl
113
Flygarn
325iA -88
325ix -90
2002T -73
Ett försök iallafall...

Durationen i vevaxelgrader, måttet på hur många grader vevaxeln roterar från det ventilen öppnar tills den stänger. Längre duration innebär normalt en vassare kam, kort duration en snällare med en viss reservation: Kammar för 4-ventilstoppar blir på grund av den större ventilarean med två insug och två avgasventiler samt lättare mekanism generellt vassare med samma duration än motsvarande kam avsedd för en 2-ventilstopp.

Nockvinkeln, antalet grader mellan nockarnas centrumlinje mätt på kamaxeln. En mindre nockvinkel innebär - bland annat - att overlappet är längre, dvs bägge ventilerna är samtidigt öppna under fler antal grader. Man brukar säga att en vass kam alltid har liten nockvinkel och oftast stämmer det men återigen finns undantag. Beroende på förhållanden i vevmekanismen (staklängder/slaglängd) och insugningsrörens längd ger många motorer mer effekt på höga varv med en större nockvinkel. Överladdade motorer ger nästan utan undantag mer effekt med stor nockvinkel.

Ventillyftet. Mer lyft ger, om toppen flödar mer på höga ventillyft, mer effekt. Man brukar normalt försöka göra kammarna med så mycket lyft det är möjligt utan att påkänningen på ventilmekanismen blir för hög. När det gäller sportkammar tar vi även hänsyn till hur mycket lyft man kan ha utan att behöva byta fjädrar etc.

Mvh Fredrik
//
584
///Misano
520d Touring M-sport -18
M5 -89
Flygarn: Tackar för det, mycket tydlig information! Bra att veta, så man inte bara pratar en massa siffror som man inte vet vad de betyder.
Flygarn: He he, det där har du saxat ur din chefs stycke från www.enem.se va?? Tycker mig känna igen det då jag läste det en gång i tiden...

Visa användare
595
wuffee
BMW 320i 4d -86 Nerplockad.

BMW 325 4d -93
påkommen;)
Fl
113
Flygarn
325iA -88
325ix -90
2002T -73
:-)
Fl
113
Flygarn
325iA -88
325ix -90
2002T -73
ja har gjort lite ändringar iallafall tagit bort ett ord eller två :-)

Vad gör man inte när man inte inte orkar skriva med egna ord och de redan finns så bra förklarat.
//
584
///Misano
520d Touring M-sport -18
M5 -89
Flygarn: Ja du gjorde i alla fall ett försök... ;-) Huvudsaken är ju att det stämmer!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Länk
Länk

Där har du två ganska illustrativa förklaringar kring det där med kamaxlar!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Ge
69
Gegge
325i Touring -92
Har lite funderingar kring justerbara kamdrev som finns bla på M42 motorn. Både insug och avgaskammen har en duration på 252 gr. Säg att insug öppnar 12 gr före och stänger 60 gr. Avgas öppnar 60 gr för och stänger 12 gr efter. Då kolven endast rört sig 1-cos 12 gr= 2,815% på desa 12 gr borde det inte spela så stor roll om det är 5 gr eller 15 gr? Altså, istället för att köpa nya kammar med längre duration borde man kunna vrida insug bakåt Avgaskammen ska inte vridas framåt av symmetriskäl utan även den vridas bakåt för att släppa ut avgaserna så sent som möjligt på vägen ner och stänga sent så att avgaserna hinner ut.
Eller?
du har ändå lika kort tid som ventilen är öppen. dvs då får ingen märkar fyllnadsgradsökning men du får en helt anna karaktär på motorn då du ändrar tiderna. rätta mig om jag har fel.
Ge
69
Gegge
325i Touring -92
Ok låter rimligt, frågan är då hur stor skillnad trimmkammarna till M42 som ligger på 256 gr gör? Jag ger gärna upp allt under 2000 varv till förmån för det över 4000 varv. Vrid har inte den lilla motorn ändå...
NÖRDEN
Precis som norrback skriver så är det endast överlappet som ändras INTE durationen.
Ge
69
Gegge
325i Touring -92
Visst är durationen fortfarande 252 gr. Men poängen är att då ventilen öppnar vid 10 gr före övre vändpunkt rör sig kolven minimalt Dess sugeffekt borde därför inte påverkas om det är 10 gr eller 15 gr. Desto större blir skillnaden 50 gr efter nedre vändpunkt. Ex 1-cos50=35% och 1-cos55=42% av total slaglängd. Effekten är liknande den som uppstår vid längre duration. Vid låga varvtal pumpar kolven tillbaks bränsleblandningen och vid högre fylls cylindern bättre på gasens tröghet vid kolvens sugfas.
Jo
172
JohnC
318is -90
323ti compact
Gammal tråd men som precis tar upp det jag frågade i en annan tråd dvs hur skall man utnyttja det justerbara kamdrevet på en M42 motor. Dvs hur skall man justera kammarna för maximal effekt på högre varv. Jag kör uteslutande på bana så oftast är jag över 4000 rpm.

JohnC
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.