AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.154

Kamaxelgivare fel !?! vad ar det

snocrash
Till en borjan vill jag skriva att jag annu en gang ar OTROLIGT
besviken pa Theanders Bil i lund. Fruktansvard service.

Detta ar vad jag rakat ut for:

Haft under ett ars period minst sagt bisarra fel pa min E46 coupe.
Ibland har farthallaren bara vagrat funka, ibland har jag fatt diverse inkorrekta varningslamport tanda da jag slar pa tandningen. BMW har skakat pa huvudet och inte kunnat svara pa vad som ar fel, det dom har gjort ar att programera om det som gar att programeras om.

Felen har kommit o forsvunnit igen, helt spontant.
En varre incident var nar blinkerserna pa displayen + dess tillhorande tickande ljud "fastnade" i olika lagen.
Bilen sett fran utsidan betedde sig som den skulle, men innuti kunde det se ut som jag fortfarande blinkade vanster.
Jag kortslot den lilla dosa som sitter till vanster om ratten, dar man staller in 0/park/halvljus, problemet forsvann omedelbart.

Men dom andra problemen kvarstod, ett typiskt symptom ar att man slar pa bilen. Stereon kommer inte pa som vanligt, displayen visar att parkeringsljusen felar, .. det kan ta 2-3 minuter, sen kommer allt pa och varningsljusen forsvinner.
MEN farthallaren kommer da inte att fungera resten av farden, tills jag stanger av bilen helt och slar till tandningen utan att se symptom.

Nu forsvann alla dessa symptom for flera mander, precis innan jag flyttade utomlands. Var inne en sista gang hos BMW for att verkligen kolla att bilen var i "top trimm" vilket jag sen trode att den var.

Ett par dagar sen borjade samma symptom igen, och igar blev det for forsta gangen annu varre.
Ar ute och kor pa motorvag, plotsligt slocknar radion, varning for parkeringsljus slas pa, den lilla roda lampan pa radion blinkar.
Det tar 4-5 minuter, allt slas pa igen, ungefer som den skulle "starta om", airbag lampan lyser till en sekunder precis nar varningarna forsvinner och radion kommer pa igen.
Sen ser allt "ok" ut.

Ringde idag Theanders igen, han kollar i min logg fran senast och sager "Din kamaxelgivare ar ju trasig, och en lamdasonder"
"Den har registrerat 140 fel"

Men herregud, Det fick jag pa min faktura 1 ar sedan, fragade da om det var nagot dom skulle fixa.
"Nejda, det kommer troligen aldrig att ge nagra symptom"
"Helt onodigt"
Och nar felen borjade, "Nej, det har inget med saken att gora"

Nu vet jag verkligen inte var jag ska vanda mig langre :(

Kan inte lita pa BMW i lund kanner jag,

Jag finns i utlandet och vill darfor veta vad Kamaxelgivare ar och vad det kan tankas heta pa engelska, och lamdasonder likasa.

Vill ocksa veta om nagon tror pa den nuvarande BMW analysen om att detta kan vara orsaken till felet, sa jag inte spenderar yttligare 5 000 tusen pa nagot som inte funkar.

Ar det mojligt att detta inte finns i nagon garanti, bilen ar '00a forresten. ?!? Jag antar att forsakring inte gar att anvanda heller.

Hoppas pa svar!

mvh Karl
Ka
32
Kallekula
318i 2000
Lamdasonden brukar kallas O2 sensor, kamaxelgivare borde heta nåt i stil med camshaft-sensor kanske...
Snocrasch: Jag bor iLund OCH KÖR ALDRIG till Theanders.
Förenadebil i Malmö Fosie rekomenderas.
Kamaxelgivare borde heta camshaft sensor på engelska.

Dock har de rätt i att om den är trasig så börjar motorn gå väldigt ojämnt och "hackigt"
Med största sannolikhet är de så att bilens diagnos system inte har kontakt med givaren, o därför loggar den fel.
Lambasonden trasig brukar te sig i hög bensin förbrukning, ryckig o orolig gång.

Dina problem låter väldigt Ljusmodulsrelaterade.
Om du ska till sverige med bilen rekommenderar jag att du bokar tid på Förenadebil Fosie o pratar med Verkstadschefen där David.

Farthållaren är ett annat problem och en ordentlig felsökning borde ju visa fel.

BMWCS Syd #05392
Snälla bruka sökfunktionen.
Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
snocrash
Tack for tipset!

Motorn kor sa fint man bara kan onska sig.
Jamn och fin gang i alla vaderlekar, det ar just for mig BMW bilens storsa fordel.

Bensinforbrukningen ligger lagt tycker jag. Den drar mellan 0.8 och 0.9 pa 98 oktan, och det galler t.om. nar jag ful-kor en del.

Jag ar radd att byte av dom delarna med andra ord inte hjalper mitt problem o.h.t.

Funderar pa att testa "boota om" bilen genom att kopla fran batteriet i nagon timma. Ar det att rekommendera ?
De är absolut att rekomendera vid sådana elfel.
Koppla ifrån batteriet i minst en timma.

De stämmer bra att de delarna vore pengar i sjön angående de fel du har.

BMWCS Syd #05392
Snälla bruka sökfunktionen.
Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.