|
|
|
|---|---|
|
Nu blir jag lite förvånad... Pratade just med mitt försäkringsbolag (LF västerbotten) och sa att jag flyttat till Södertälje. Sure, de räknade ut nya premien till mig som blev runt 3500 kr dyrare per år (från 5800-9200, c:a). Att det skulle va dyrare i S-tälje än i Umeå kunde man ju nästan räkna ut med lilltån. Men, men... nåt jag inte kunnat räkna ut var detta: Premien höjs från och med den dag jag folkbokförde mig i Södertälje! Jag får alltså leva med den högre premien ända till 1/8-02, när min förfallodag är... Jag trodde inte att bolagen fick höja premien mellan förfallodagarna? Det innebär ju alltså att jag inte kan byta bolag förrän 1/8, men till dess måste jag betala en betydligt högre premie än den vi kom överens om då jag skrev på kontraktet! Verkar lite skumt tycker jag? Eller tänker jag fel och de rätt? //Koffe | |
|
du tänker rätt, men försäkringsbolagen har nog lagen på sin sida, som alltid. Värt att kolla upp iaf, om du inte får bryta kontrakten, skriv hem till Sverker i Umeå. /göran, gubbe/ |
|
|
Du får ju betala för risken att köra och parkera bilen där du bor! Annars skulle väl alla flytta för en dag (huvudförfallodagen på bilförsäkringen) till en enslig stuga så långt från civilisationen som möjligt. Jfr oxå med att ha en försäkring för max 1000 mil, men efter ett tag kommer du på att du kommer att köra 2000 mil istället. Ska inte försäkringsbolaget ha rätt att ta mer betalt av dig förrän till nästa år? mvh /Richard |
|
|
... men man borde enligt normal avtalsrätt ha rätt att bryta ett avtal där villkoren ändras under avtalstiden. dvs ha rätt att söka en avtalspartner som ger bästa villkor under de nya förutsättningarna. /göran, gubbe/ |
|
|
Koffe, Ställ av bilen en dag och ställ på den igen. Då kan du teckna ny försäkring var som helst. //Marin Får åka en skitig Golf-92 nu:-( |
|
|
Martin: Jag vet, men frågan var inte hur jag skulle göra, utan om det LF håller på med var tillåtet =) Richard: Ok, jag kanske formulerade mig dåligt. Det är ju egentligen inte deras höjning jag stör mig på, utan precis som Görans säger: Eftersom villkoren ändrats borde avtalet kunna brytas. Får väl se vad man kan göra åt saken... Tänkte kolla runt lite först dock. Hittar jag ingen billigare försäkring så är det ju ingen idé att strula och göra sig ovän med LF... Tack för svaren/tipsen //Koffe |
|
|
Har nu varit i kontakt med Konsumenternas Försäkringsbyrå, och de skriver: "Eftersom premien är en del av försäkringsavtalet så borde du nog också ha rätt att säga upp avtalet eftersom bolaget så att säga ändrar villkoren och höjer premien. Det är inte du själv som åsidosatt några förpliktelser gentemot försäkringsbolaget. Då hade det varit annorlunda. Dessutom kan det också skilja mellan skyddet i de olika försäkringarna. Allt detta följer av Konsumentfösäkringslagen 19 §." Det känns ju iaf lovande =) Sen får vi som sagt se om det är värt att driva det vidare! Nån som förresten vet vad som står i Konsumentfösäkringslagen 19 §? =) //Koffe |
|
|
"Eftersom premien är en del av försäkringsavtalet så borde du nog också ha rätt att säga upp avtalet eftersom bolaget så att säga ändrar villkoren och höjer premien. Det är inte du själv som åsidosatt några förpliktelser gentemot försäkringsbolaget. Då hade det varit annorlunda. Dessutom kan det också skilja mellan skyddet i de olika försäkringarna." En del av försäkringsavtalet är ju också att du bor i Umeå. Flyttar du då till Södertälje så har du ju ändrat en premiestyrande faktor och därmed har bolaget rätt att ändra premien. Andreas |
|
|
ajajaj, I normal avtalsrätt skulle man snarare säga: att bolaget har rätt att ändra premien i samråd med motparten eller i annat fall häva avtalet. Att ena parten kan sätta priset och att motparten är bunden att betala detta gm ett tidigare avtal med andra villkor är mot all rim och reson. Om försäkringsbolgen lyckats lobba igenom sådana undantag är dom att gratulera och konsumenterna rättlösa. |
|
|
Ja det låter lite märkligt. Samtidigt kan man ju förstå att det är dyrare i södertälje och att premien höjs (inget konstigt) men man borde ju ha en chans att omförhandla hela avtalet eventuellt säga upp det om man inte kommer överens. Likväl som det vore konstigt att försäkringsbolagen inte fick höja så vore det konstigt om man inte fick bryta avtalet. Annars skulle ju försäkrignsbolagen sätta vilka premier som helst. |
|
|
Superanden -> Jag håller med dig. göran -> Eftersom det är Koffe som själv har ändrat vilkoren för sin försäkring så måste ju motparten få ändra sina. Hade det däremot varit försäkringsbolaget som hade ändrat vilkoren först, så hade Koffe haft rätt att bryta avtalet. |
|
|
berg35, förstår inte alls vad du menar: Om ena parten (kunden i detta fall) gör en förändring som påverkar avtalet så skall givetvis den andra parten ha rätt att omförhandla eller häva avtalet. OK. Men att ena parten gör en förändring kan inte innebära att han är bunden att betala vad helst motparten begär. I normala avtal finns inga sådana klausuler speciellt inte i förhållande mellan konsument och bolag. Konsumenten skall var skyddad gm lagstiftning eftersom han annars är chanslös mot stora bolags horder av jurister. Tyvärr är försäkringsbranschen ganska sjuk, dels gm att det är en oligopol-marknad (ett fåtal stora aktörer), dels gm att man trixar med villkor och klassindelningar för att försvåra överblick hos konsumenten, dels gm att man lobbat fram tvingande villkor för kunden kombinerat med kartellbildning vad gäller avtalstider. Allvarligast är dock systemet med återförsäkringar som binder ihop bolagen på ett sådant sätt att dålig riskbedömning hos ett bolag får återslag i premierna hos alla försäkringskunder hos alla bolag. Måste dock påpeka att inget av detta är någon enskild anställd på nåt försäkringsbolags fel. Felet ligger i systemet, hos ägarna/ledning och hos politikerna som sätter regelverket /göran, gubbe/ |
|
|
- Koffe. Du behöver inte acceptera en högre premie under löpande avtalstid! De kan inte ändra villkoren under avtalstiden! IF försökte göra det med mig men det gick inte! Pacta sund servanda = Avtal skall hållas! Om du har IF som försäkringsbolag rekommenderar jag dig att kontakta deras konsumentombudsman. Mvh / Micke R (Jur.kand.) |
|
|
göran -> Då har vi nog missförstått varandra. Jag trodde att du inte tyckte att försäkringsbolaget fick ändra premien överhuvudtaget. Men självklart tycker jag inte att de får sätta vilken premie som helst. Dock tycker jag att höjningen i Koffes fall inte var så konstigt hög. |
|
|
berg35, jag tycker inte dom får ändra premien öht utan en överenskommelse med motparten. Om någon parterna inte kan komma överens så skall avtalet hävas. Det spelar ingen roll om höjningen är 1 kr eller 10000 det är principen som är viktig. Själv fick jag en liten höjning av både hem- och bilförsäkring när jag flyttade sist. Båda höjningarna var rimliga och måttliga, så jag accepterade dem. I Koffes fall ifrågasatte han nivån och blev om man ska tro vad andra säger i forumet vilseledd och lögnaktigt bemött. Bara det är ett skäl att byta bolag och det verkar tyvärr vara alltför vanligt att handläggare på olika bolag gör så. I ett fall som tidigare diskuteras här så fick en mig närstående person uppgift att hon inte kunde avsluta försäkring vid avställning av ett vinterfordon utan var tvungen att teckna garageförsäkring som sedan skulle återgå till normal försäkring vid påställande igen. Jag ringde upp och utgav mig för vilja teckna en försäkring i sammma bolag, jag frågade specifikt om villkoren kring avställning och fick då helt andra besked. Det första beskedet var ren lögn, så jag kommer aldrig att lita på vad försäkringsbolag säger igen. Läs det finstilta och lagtexten, kontakta konsumentvägledare om du är osäker. Man kan också göra samma trick som jag, låt någon annan ringa upp och dra en vals för att kolla villkoren som de ser ut för en nytecknare. /göran, gubbe/ |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.