|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
ulfson |
Hej är det någon som har erfarenhet av vinterkörning med sin M5:a samt jag som bor 15 mil norr om Dalälven behöver nog vinterdäck med dubb vilka dimensioner ska man ha går det att få på 16 tums fälgar med tex 215/55-16 ??? eller är bromskivorna för stor för 16 tum det är då originalskivor vad jag vet. |
|
Jag tror att man kan få på 16" fälg men då special storleken 16,33". Kan vara svårt att få tag på. Jag kör odubbat 235/45 17 runt om och det går smort! Faktisk mycket bättre än jag trodde, hadde inga problem alls förra vintern. Vanliga 16" går inte, frambromsarna är för stora. Men i övrigt tror jag att M5 är en ännu bättre vinterbil med lite smalare skor än mina! |
|
| prova plåtfälg 7x16 aluminium "bygger" mer än plåt. Vet ej om det funkar på just din men det funkar på en del andra modeller. | |
ulfson |
Det finns ju dubb också av 235/45-17,slänger ev på sådana, och fixar ev 18 tummare till sommaren. Vill inte gärna åka på plåtfälgar heller på en sådan fin bil. Jag har sett en M5:a med M3 ans 16 tums fälg på vinterhjul är det 16,33 på dom tro ?? |
|
Jag har 215/55-16" på min M5a, dubbat, går hur bra som helst. de får plats runt oken, d e på M3an minmum är 17" där kör jag 225/45-17" dubbat. BMW org.(BBS)krysseker(BMWfälg modell 5) skall finnas i 16" kan va ngt svårt att få tag på bara... lycka till....synd med plåtfälgar på en så vacker bil : ) MVH Philip |
|
| Kanske jag då har större broms skivor än original? För min 17" blir det ca 3-4mm mellan oken och fälgen! Och 16tum går absolut inte på. För övrig så har M3 E36 samma bromsar fram som M5 E34! | |
| Bättre urval av vinterdäck i 16 tums sortimentet och en väldans stor skillnad i pris tycker jag talar mycket för plåtfälgsalternativet. Dessutom är det så mörkt och smutsigt på vintern och runt hjulen att jag inte tycker att det estetiska spelar lika stor roll som på de ljusare årstiderna. | |
ulfson |
Har nyss pratat med en kille som kört M5 -92b. Och han hade 16 tums Motorsportfälgar( ser ut som dom som sitter på 328) med 225/55-16. Då är frågan var kan man få tag på sådana begagnade till bra pris |
KaLLeSpeCiaaL |
JAG JOBBAR ME DÄCK,,,JAG REKOMMENDERAR EN 7½X17 ALUFÄLG som kallas BLACK abozzo e importör av dom,ser ut som nya m5:ans fälg=tufft på vintern,,SEN HELT KLART DUBB DÄCK ,NOKIAN HAKKAPELITA-2 storleken 225/45x17 HAR SJÄLV M5:a och kommer köra me sånna hjul,,FINNS INGET BÄTTRE |
ulfson |
Den fälgen va inte dum,men det finns gränser i plånboken,men eftersom du jobbar med däck så kanske du har några bra priser !!!!!!!! |
|
Jag körde M5 org 8x17" med Hakka-2 225/45 (dubb), på min M5:a. Det var suveränt. Gick som tåget hela vintern! |
|
ulfson |
Om det är någon som vet av några skapliga 225/45-17 med dubb begagnade eller bra priser på nya så är det bara att höra av sig.... |
| Hakkapelitas dubbdäck har inte fått lysande rekomendationer i de senaste däcktesten eller är det bara dom som har "rätt" dimension eller? | |
ulfson |
Enligt vad jag hittat så är det bara Hakka som har dubbat i 17 tum,, Agi kommer med 225/45-17 vid årsskiftet regumerat.... |
KaLLeSpeCiaaL |
glöm 8tums bred fälg,det kräver ett däck på 235,,endast 7½x17 fälg,för annars viker du slitbanan i mitten=dock inget allvarligt men man tappar effekt förmoga,inte heller nått,men ska det va bett in i det sista så gå efter mitt råd! NOKIA=M5=BRA REGUMERAT=M5=haha *no-no-no* KANSKE PÅ EN LADA!!! e ni grabbar seriösa som jag,att ni älskar bilen,håll för fan inte på me bajs meck DÅ!!=BLACK+H2 inget annat!eller en annan 7½x17 fälg ,men grunderna e det OCH INGET ANNAT! JUSST NU E NOKIAN HAK2 DET ENDA DÄCKET PÅ MARKNADEN AV STORLEKEN 225/45X17 med *dubb* JAG HOPPAS PÅ ATT GISLAVED GÖR DÄCKET NÄSTA ÅR,SOM ETT ANDRA ALTERNATIV,PGA ATT NOKIAN 17 TOG SLUT FÖRRA ÅRET RÄTT FORT,,annars föredar jag nokian,,gislavet e bästa däcket som nytt,men efter 1000mil börjar dubbarna rasa*tyvärr* men på nokian håller dom till slutet,,dvs=NOKIAN E BÄST!i långa loppet!!!och för övrigt e dom så nära varann i alla fall,läser man i testerna så vinner nokia på det andra o så,men mest test har gislaved vunnit,men jag har mitt test o det e hur dom e efter 1000mil o det kan inte tidningar säga nått om,,men jag kan,,,körde förra vintern 16tums hak 2 på en bmw 535,,polarn hade likadan bil men me gislaved,så vi såg resultatet där!mina va i topp skick,men hans dubbar va slut,,inte nått me att han spunnit mer än jag,,vi pratar även om framdäcken där vi inte har drift/bägge bilarna hade abs oxå! hoppas ni har nytta av detta /jobbat me däck i 6år på ett av stockholms största gummi-firmor me stor omsättning=dvs vi gör inte bara en bil,,utan massa erfarenhet finns,,,svarar gärna på yttligare frågor gällande däck,,vinter som sommar,,låg som hög profil=välkomna me frågor MVH:KALLE |
KaLLeSpeCiaaL |
VART BOR DU OLFSON?jag menar bor du i kiruna så kan inte vi göra äffärer,,men jag bor i sthlm,och om du vill så kan jag räkna paket pris på black+hak2=vi har allt hemma,,ligger färdigmonterat 3sattser jag kan ordna 35%rabatt på list priset abbozzo fälg black och sen 37%rabatt på nokian listan hak2 225/45x17 sen totala räkningen på att vi har monterat hjulen+balanserat så 300kr,och vill du ha dom skruvade på bilen så 100kr till,,dvs 400för totala jobbet! räkna gärna på det själv om du har list priset,vilket du får reda via internet eller av leverantören direkt,,eller om du vill att jag räknar det exakta priset=sitter inte på jobbet nu nämligen! |
| KaLLeSpeCiaaL, om däcket viker sig på mitten pga bred fälg, ökar man inte däcktrycket då och får ett mer stabilt däck än med en smal fälg. Så funkar det i alla fall med sommardäck. | |
KaLLeSpeCiaaL |
Blixten så här e det att däcket får inte sträcka sig på fälgen om man ska ha rätt grepp,utan man räknar måtten me procent o så får man rätt mått till fälgen,men på sommarn så brukar man sträcka däcken dvs:att man har en extra bred fälg och ett smalare däck,,det kallas TYSK STYLING att däcken viker sig mot fälgen,ser snyggare ut,funkar bra på däck bredare än 255x17 och i 18tum enligt procenträkningen 265/35x18 men smalare däck då lider greppet!!låter helt sjukt kanske det jag säger,,,tyckte jag i början,men efter kurser o all erfarenhet så stämmer detta fakta! |
KaLLeSpeCiaaL |
ett däck som e bredare än fälgen i procent räkning ,accepteras ej,,oavsett om du kan pumpa det till rätt läge,men då ligger däcket slappt till vid kanterna vilket innebär att däcket flyttar på sig vid rivstarter mm,,,det innebär att däcket tappar balansen mer och mer,vilket e helt fel! vi diskuterar fortfarande vinter hjul till bmw m5 och då gäller 7½x17 fälg och ett 225/45x17däck=för BÄSTA möjliga fäste/vill man va bäst eller näst bäst? |
Diesel_Power |
min personliga åsitk är att på vintern ska man ha en skitbil som man kan tukta lite, inte en såpass fin bil som en m5, då slipper man oroa sig för om man ska ha 17" vinterdäck lr inte, va ja har lärt mig så är det så att breda däck i allmänhet ger sämre grepp än motsvarande smala däck, tacka vet ja bakhujsdrift å ob dubbat ;) Turbo Diesel är det enda rätta |
|
Håller ionte med at hakka e ett bättre däck, har 3 år gamla Nordfrost2 or med varenda dubb kvar och bättre grepp än farsans Hakapelitta från samma år. Jag har mycket bättre grepp...fast nu har jag iof sålt dom! Sen kan jag rekomendera att beställa däck från en firma i Arvidsjaur som limmar dubben, helt suvveränt... -ridern- 525i 1990 24V |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.