AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.804

E30 turbo frågor

Sida 1 av 2
Leibel
Har en e30 318 med K-jet som jag skulle vilja leka lite med.

Har ett extra block liggandes med kolvar och stakar.

Hade typ tänkt att svarva ned kolvarna och sen bara ladda på så mycket som går. Hur mycket går det svarava ned kolvarna och vilka komp siffror rör det sig om då? Och vad är max man bör ladda på med isåfall?

Klarar orginaltopackning laddtryck?

Hur långt hänger orginal insprutning med? Vilken bil bör man ta sprut från? Saab, volvo, bmw?

Klarar orginal koppling och växelåda sammt differensialen av någon vidare effektökning?

MVH
Leibel

Power is nothing without control
ni
656
niklas g
BMW e30
BMW 525 touring -92
hejsan, på min gamla 318 tic svarvade jag av upphöjningen på kolven 2,5 mm. jag vet ej vad det blev för komp !

Sen kan du sätta dit ett par extra spridare som slår till via en tryckvakt tex !

På min gamla bil (kompisens) så sitter det spridare från saab 9000 turbo och 3 st extraspridare som går på tryckvakt samt upphöjt bränsletryck !

ang toppackningen så håller den bra utan o-ringat, den laddade 1,7 bar utan spikningar ett tag , sen hände nåt så att den inte fick tillräckligt med soppa och börja spika.
Då gick packningen, men klarar man sig från spikningar så är den lugnt !
ni
656
niklas g
BMW e30
BMW 525 touring -92
glömde !

Det räcker om du köper en 4-puckad sinterlamell med orig tryckplatta.
Drivlinan håller bra förutom drivaxlarna på 318 !
Leibel
ok, tackar

men jag har k-jet, mekaninsk insprutning =/

kanske man skulle ta hela bränsle delen från en 240 turbo eller en saab turbo. slipper ju massa tryckvakter å sånt då ochså.

Så kopplingen pallar inte med något asså. kan man kasnke ta koppling och växelåda från e30 320, kan det hjälpa något vidare?

1.7 det va mycke, kanske inte behöver svarva av kolvarna så mycket då. Har du gjort nån effekt mätning av något slag? Själv bryr ja mig inte så mycket om det ändå, är mest för att det är roligt jag vill bygga. synd att du inte vet kompet. någon annan som har komp mätt efter dom svarvat kolvarna?

tack ändå, rätade ut en del frågetecken.

MVH
Leibel

ni
656
niklas g
BMW e30
BMW 525 touring -92
om du inte ska ladda så mycket tycker jag att du ska köra med origsprut, och sätta dit extraspridare som går på tryckvakt.
Då får du ju en soppasnål motor när man kör lugnt m.m !

det enda du behöver byta till är en sinterlamell, behåll orig tryckplatta och vxllåda, Det håller bra !

MVH/Niklas
Franke
Tjena !
Tycker även att du ska satsa på en lamelldiff eller en aga-diff
annars kommer du nog att få byta en hel del drivaxlar skulle jag tro. Om du börjar ladda över 1 bar iaf.
tn
Du kan ta en ex 190 hk bmw orginal koppling 228mm.

ska du trycka igenom mängdelarn eller suga igenom

spikning kan uppstå fast du har bränsle.

bland det viktigaste e tändingen.

tn
Leibel
passar 320 lådan rakt av? vad ja fattat så är det en lite värre variant, nu sitte det en getrag 240 låda men skulle va fint och sätta på 260 lådan istället.

Franke >> Borde det inte bli tvärt om eller? Ang AGA diff asså, utan diff så kommer ett hjul spinna hejdlöst men om man svetasar ihop så kommer det knäcka något fruktansvärt.

Vad ja tänkt ladda... så mycke som möjligt, helst max dvs runt 1,7 som Nicklas sa. vore kul, kan tänka mig att det är noll bottendrag i en sån motor men bilen är tänkt att bli en lek bil efter att gått vintern ut.

TN >> Ska suga genom den, något annat är väl knappast möjligt eller?Aldrig sett att man tryckt genom iallfall. Är ju k-jet vi pratar om nu och inte det nyare med LMM

Kan tro att man får backa tändningen ett par grader. Det ser man ju när man är ute och testar sen å så.

Nån som testat att ladda på med orginal kompression? hur mycke tror ni är max isåfall, tänkte så länge innan mna hinenr fixa kolvarna.

MVH
Leibel

ps: måste säga att jag är mäkta imponerad av kunskapen som folket på detta forum besitter samt den vänlighet och framför allt att det inte finns något skitsnack i trådarna utan i princip bara rena raka svar utan en massa "chat".
keep up the good work!

ds

Leibel
glömde..

tn >> den där kopplingen, vilken motor är den från, en 2.5liters sexa? Passar den rakt av isåfall?

Franke
Leibel:
Bilen niklas prata om är min bil och jag kan intyga om att den inte är speciellt slö på lågvarven.
Eftersom att det är en så liten turbo så börjar den ladda ganska tididgt. Angående diffen så lät jag niklas svetsa den åt mej dels för att jag ville ha mer fäste och för att använda mej av dom grejer som redan fanns. Slapp på så vis skaffa en annan diffklump. Visst låter det väl lite illa när man kör sakta och svänger kraftigt men man vänjer sej =)
Har även kört av två drivaxlar på kort tid och det har varit när jag har kört rakt fram!
Angående laddtrycket så ska du nog börja försiktigt tycker jag för när jag laddade 1,7 bar så var det p.g.a skenande laddtryck så dom sista 0,2baren kom på fullgas och högvarv. Vilket inte varade så många sekunder.
Men att ladda 1,4 bar ska nog inte vara några problem.

Mvh Danne
Franke
Om all kraft hamnar på ett hjul istället för två så borde det väl vara större risk att man knäcker en drivaxel då tycker jag.
Sen är det väl bra med fräscha bussningar i bakvagnen så kraften hamnar på rätt ställe.

Mvh Danne
tn
E34 mod.. passar. Ja säg det åt min318i k- jet bmw.. som jag trycker i genom mängdelaren..men det e svårare å har en begränsing .!

på k- jet tryck bmw backarjag tändingen tändingen.

tn
tn
orginal komp först .. 10-13 psi orginal när du trycker.. 4500rpm börjar problemen om du trycker mer..

tn
tn
orginal topplocks packning.. saabs styrtrycks regulator..orginalkolvarna håller sketa bra..Toppen har hållt i 3 år..!!

stakarna håller orginal.. ..ta ett turbo agg som laddar tidigt..

håller på med grenrör till m10 på bild färdigt nästa vecka lindat med T16 turbo.???bilen finns på bild (användare hemsida).

tn
Leibel
ok, låter bara mer och mer positivt detta

förstår varför e30 turbo är dussin bilar nuförtiden !

Du råkar inte ha en extra grenrörs flänsen mot toppen liggandes eller möjlighet att göra en till eller ännu bättre, kanske ett färdigt program så det bara är att gå och fräsa ut en egen.

tar ju lite tid att rita ut en faktikst.

eller finns det någon annan som har det?

MVH
Leibel
Sandro
Vill också ha en!

Svara nu på "Leibels" inlägg.. =o)

/ Sandro
Leibel
va på mekonomen idag för att köpa en packning att ha som mall för att kunna fräsa ut en fläns. dock så var det inget han kunde skaffa till mig =/

Åker inte gärna flera mil för att hämta en packning =(

ingen som har ett CAD program med flänsen?

MVH
Leibel
Franke
Du kan ju göra fyra lösa flänsar istället för en enda stor .
Knacka ut en egen packning mot toppen och använd den som mall.
Sedan ritar du ut den på en plåt för att sedan skära ut 4 st små flänsar med en skärbrännare.
Bulthålen får du borra me en borrmaskin eller pelarborr.
Grada av bitarna och ev planslipa dom så har du dom flänsar du behöver.
Leibel
hittade ett av min gammla grenrör när ja var och hämtade min förra motor som ja ska ta kolvar och stakar från.

bara lägga grenröret på ett papper och ta sprayfärg eller bara en penna och märka ut konturerna, fräser sen ut en hel platta.

vill inte ha lösa flänsar då ja hade tänkt att bygga grenröret utan att ta bort toppen. Blir enklare och bygga så.

Ska börja lungt och bara ladda 0.5 och köra vintern ut och sen i sommar när riktiga bilen åker ur garaget så kan ja riva ut motorn och skifta kolvar och stakar å kolla över toppen.
Franke
Körde min min i vintras med 0.5 bar och det var lagomt.
Men den fick lite för lite soppa med det laddtrycket så ett litet tillskott är nog att föredra.
Ett tips när du ska helsvetsa efter att du punktat allting är att punkta fast grenrörsflänsen i en balk el liknande.
För att undvika att den ska slå sej o bli sne.
Om du inte redan hade tänkt på det dvs.

Mvh Danne
Leibel
japp hade tänkt det men det tål att upprepas!

har byggt förut så jag vet hur illa det kan bli =)

Har ett grenrör från 850 glt ( = extractor från början ) som ja kapat isär som ska bli turbo grenrör.

Du har inga bilder på ditt motorum? vore kul att se hur ni andra byggt.

MVH
Leibel
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.