|
|
|
|---|---|
|
Ikväll hände ngt som inte borde ha hänt, på väg hem efter min inhandling av min BMW så låg arbetstemp. dvs vattentemperaturen på normal strax efter 4 min börja den stiga och stiga.. Hastigehten var väldigt låg och varvtalet lågt.. Till slut kom den upp på det röda och jag stanna bilen vid kanten.. Behöver alla råd jag kan få för att kanske få reda på var problemet sitter.. Min första tanke var att det kanske var vattenpumpen?! Kan det stämma för slangen känns tom på vatten och nivån i vattentanken går upp och ner precis som om där skulle vara en luftficka nånstans?! HJÄLP MIG SNÄLLA så gör ni mig en tjänst!! | |
|
Måste tillägga att AC inte värmer alls.. Bara kylning!! Tack igen! |
|
|
Testa att lufta kylsystemet...det ska va 11,5 liter i allt som allt om det var intressant? Om inte luftningen funkar kan du ju kolla termostaten?? Är också ett lätt o simpelt o billigt fel..? Hej hej.... |
|
Axel |
Låter som vattenpumpen,ett klassiskt fel på M50 motorerna.Luft brukar det inte komma in utan att man gör något ingrep på kylsystemet,så till 85% är det vattenpumpen dock ej så dyrt att byta. MVH Axel Bromsen är fartens värsta fiende. |
|
99% att det är vattenpumpen. Hade exact samma symptom på min. Bmw va riktigt smarta när de tänkte ut att vatten pumpen skulle va gjord delvis i plast |
|
pjotor. |
instämmer det måste vara vattenpumpen |
|
Lufta systemet !!!! Är vatten pumpen kass så kommer du att märka detta när du håller på..... Ställ bilen i uppförsbacke, ta av locket på kylaren, öppna luftskruven bredvid, varva bilen till 3000 rpm. (Kolla om vattnet cirkulerar ) Fyll på i kylaren till markeringen efter hand som det sjunker undan. När det slutar sjunka så sätt tillbaka locket och håll kvar 3000 rpm tills det inte kommer mera luft ur luftningshålet. Stäng luftningshålet. Ha under hela processen full värme på i bilen. Är pumpen kass så cirkulerar inte vattnet i expansionskärlet....... Nisse Länk |
|
|
På min 325:a var det termostaten som gav upp vid liknande symptom. Den gick varm och kunde gå variera lite i temp, för att slutligen skicka upp nålen i topp. En polare som jobbade på BMW-verstad åkte in på jobbet och hämtade verktyg,glykol, termostat och fläktkoppling. Han åkte 12mil enkel resa för att hjälpa mig vid vägkanten på en söndag eftermiddag. Det är en sann kompis det... //Erik// ---Bättre väghållning än mittlinjen--- |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.