AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.252

bakväxel - repa eller byta?

nida3
Har ett missljud från bakväxeln och undrar om det är lättare att byta ut den än att börja felsöka.

Vilka modeller har samma bakxäxel?

Bilen är en 525 TDS touring, manuell -92 (E34)

/Niklas
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Hur låter det? Har du prövat byta oljan?
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Byt olja till Omega först och se..det är en av de bästa smörjegenskaper du kan få av den anledningen att det är inte stänksmörjning utan den "vandrar" i väg..skulle du ta vanlig 80-90 och vispa så stänker det bara åt alla håll...gör du samma med Omegas bakaxelolja så får du sluta vispa när den kommer till huvudet på dig, för den stänker inte den klättrar på allt som finns i dess väg..

Länk
nida3
gto80: Var får man tag på dem och vilken av alla deras modeller skall man ha?

Det verkar vara ett läckage vid ingående axel och eller höger sida och det skulle säkert behöva bytas en-två packboxar också.

En beg. kostar ca 2000:- och är enl. uppgift lätt att byta ut.

Jag måste ju ändå ta ner den gamla för att kolla läckaget/packboxar eller häller man bara i oljan och hoppas att det tätar?
nida3
Ljudet är ett vinande - inte jättehögt men jämt...

Har aldrig hört ett liknande ljud... svårt beskriva...

Förresten, det är en manuell låda.
magmo
Hej!

Kontaktade Omega genom ett ärende i jobbet och frågade samtidigt efter Omegaoljan till klumpen bak. Svaret var tydligt!

Vi rekommenderar Omega 690 80W90 till BMW:n

Magmo Maniac is in the house!
gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Magmo. Skulle dom sända ut en säljare till ditt jobb då..??
magmo
har inte hunnit kontakta dem ännu. Jag återkommer. Har deras 125-sidiga produktkatalog i pdf.

Mailar om det önskas (kanske lite stor?) 5,6Mb

gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Jag har vart på visning samt även använt en del av deras produkter
Har själv på g att byta olja inom någon snar framtid.. Så, vart kan man köpa denna olja, och vad kostar den? Vidare, hur många liter ska man peta i? (535 -91)

// Björn Eriksson
magmo
gto80!

Vad är din känsla/erfarenhet av deras produkter och ev. personal/säljare?

nida3
Hallå!

Har nu först hällt i STP:s produkter för bakväxlar, det blev lite bättre, körde 40 mil och fick sedan tag på Omega 690 - dyrt som tusan - ca 400 kr/l inkl. moms & frakt.

Det kommer 1-2 dagar efter man beställer.

Nåväl, ljuden minskade efter STP behandlingen men jag hade ju 690 och ville prova det... nu har vi kört 50 mil sedan behandlingen och det händer saker hela tiden... bättre och bättre!

Skall bli jättespännande att ge mig ut på motorvägen och ligga på ett par timmar imorgon, det gav stor effekt på STP behandlingen och om jag får samma resultat återstår att se :)

Dock är det enerverande att ljudet har minskat så drastiskt - och det kommer först "högre" upp i registret... nu hör jag massa andra saker som kanske behövs åtgärdas ;)
(Upp till 50 km/h är det helt borta och vid kall växel till 100 km/h)

Jag har god erfarenhet och min bilmek är mycket intresserad av att pröva mer Omega produkter.

/Niklas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.