AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
969

Kan jag få rätt i denna tvist?

je
115
jewe
740 -95 uttagen 96/10
När jag hämtade min bil från lack 16/5-03 så fick jag fram ett felmeddeland "trans safe prog" samt att en trälist hade spruckit och ett högtalargaller var knöligt. Jag kom överens med en av ägarna på firman att han skulle åtgärda felmeddelandet så fixade jag listen och gallret. Jag vet att dessa defekter inte fanns på min bil innan.

Första uppgiften från BMW var att shiftlockmagneten skulle bytas (materialkostnad ca. 700:-). Det visar sig att det inte fanns någon sådan magnet på min bil. Det som nu skulle göras var att man kunde programmera om styrdonet till växellådan eftersom det verkar fått "fnatt", men det fungerar inte och för att få bot på problemet så måste man måste byta styrdonet (9800:-). Nu är firman inte längre intresserad av att hjälpa mig, utan säger att jag själv får betala detta (den är ännu inte bytt).

Min fråga:
Jag ska skicka in en anmälan till ARN, men då behöver jag information OM styrdonet kan ta skada av lackboxen eller av att bilen varit strömlös?

Kanske det bara var en slump att styrdonet fick "fnatt" under dom 5 veckor bilen var på verkstan. Jag tror inte det.

Jag är mycket tacksam för svar, eller om någon annan varit med om något liknande och kan delge mig det.

(Det är en BMW 740 E38)
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Oavsett om skulden var verkstadens eller inte så har ni ett bindande avtal som säger att verkstaden ska stå för reparationen som hänger samman med varningsmeddelandet.

Du har helt klart rätten på din sida, frågan är hur du bevisar detta om verkstaden nekar...?

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Prova att byta batteri och sedan ladda ned ny programvara, jag tror att det kan vara ett dåligt batteri som ligger bakom det hela. Om det sen inte visar sig stämma då kan man ju fråga sig om det inte går att reparera styrdonet.
Mvh
Asken
Kan du styrka avtal kommer hu att få rätt (med största sanolikhet)

Kan du inte styrka (muntligt) har du likväl men kommer troligen inte att få rätt.

Kolla det som Asken säger först. Kvarstår felet och du kan styrka avtal, stäm möte i den lokala tingsrätten.

R
je
115
jewe
740 -95 uttagen 96/10
Asken:

Batteriet var nyladdat när dom gjorde försöket att programmera om styrdonet, räcker det eller ska jag testa och köpa ett nytt batteri?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Omdet sitter ett batteri som är nyare än 2 år så är batteriet säkrat men annars byt batteri är min rek. Läg strömstyrka är orsak till många elfel på BMW. Lycka till
Asken
320-325
stackars verkstäder som lackar om bilar som går sönder när dom gör sina jobb tillslut lackar dom inte om bilar som är äldre än 2år eller nåt...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.