AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.239

ang. "klonkande" bakaxel...

har nyligen upptäck ett konstigt klonkande ljud i min lilla 320 e30.

om jag växlar mellan 1:an och 2:an på låga varv så klonkar det när jag trampar ner kopplingen, lägger i växeln och släpper kopplingen. brukar även klonka lite ibland när jag växlar mellan andra växlar fast då bara när jag släpper kopplingen.

låter som om det kommer från bakaxeln lr. slutväxeln.
och kopplingen klonkar ju mellan 1:an och 2:an..

vad är det som är fel?? blir det till att byta bakaxel?

___
Min bil: Länk
Bmw ludde
Låter som bussningarna bak (silentblocken)
Har exakt samma problem.. är det dyrt att fixa?
FReeBeRg
Har nog samma problem som du. Ett klonkande ljud från bakvagnen när man växlar från 1:an till 2:an på låga varv. Så de kan vara bussningarna.....

318 power;)!!!
Kardanaxeln är delad i två delar, det kan också var bussningen där den är delad.
Då låter det som mest under askoden till baksätet. Bara att krypa under bilen och rycka i axeln, skall inte få röras nästan något i sidledd.

____
En bil skall ha minst 6 burkar

Länk
Tr
644
Tryggvesson
420i Gran Coupé -16
Alpina B6 3.5 -89
316i touring -94
335i -89
325i -88
323i -79
Kostar ca 1100:- per sida att byta silentblocken, alltså 2200:-. Detta är vad jag betalade för att byta silentblocken på höger & vänstersida hos RigoBilservice i Halmstad (Aukt. BMWverkstad).

Mvh,
Tryggve - BMW CS #05162

Min bil: Länk
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Jag har hört att så länge det bara håller sig till klonkande på växel 1,2,3 vid lägre varv ska det inte vara nån fara på torpet.
Slitage är väl vad det är.

Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
he he... vänta ni bara tills en utav bussningarna pajar helt då känns det som hela karrosen lyfter sig från bakvagnsbryggan.... det är väll det den gör förresten...

ialla fall så är det måtligt otäckt när bilen helt oväntat släpper och snurrar ett halft varv och man sitter och undrar va i h*lvete som hände... Få ställ när man inte är med på det och bara är ute och söndags puttrar är inte kul....

Sätt domkraften på ena sidan av bakvagnsbalken och lyft och se om gummit på bussningen delar sig från "röret" uprepa sedan detta fast på andra sidan, delar det sig så förstår du vad jag menar... efter att ha sett hur det ser ut och hur det fungerar så lovar jag er att man byter rätt fort....
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Eftersom BMW har pneumatisk koppling så blir den lite efter som följd.. men med mera känsla!! Testa och se om det klonkar lika mycket med Helt Nedtryckt koppling och en sakta växling... För mig klonkar det lite om jag växlar snabbt.. men inte om jag tar det lite "söndags"aktigt.. Hört detta från lite mekar och tidningar! Vid aggresiv körning på bana fick jag sparka ner kopplingen rejällt för att få en fin växling mellan 2-3.. Hade jag inte fått ner kopplinge helt då jag på började min växling så ´gick 3:an inte i riktigt.. Värt att nämna kanske.. men kolla bussningarna osv så att det är OK!

Länk
Visa användare
200
brännen
320d Touring -01
pneumatisk koppling?! Hydraulisk menar du väl. Om den skulle vara pneumatisk skulle den funka med tryckluft och det gör den inte.

Bee My Wheels
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
brännan: Tack.. jag som var för trött och inte hitt ordet.. hehehe

Länk
Visa användare
68
Awelon
525iT -02
hydraulisk? Kanske är därför min växellåda skrapar lite ibland 1 -2 och känns lite seg när bilen är precis nystartad? Om den inte hunnit få upp tillräckligt med tryck typ.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.