AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
656

Stötdämpare E32 750

Ro
536
RonnyL
BMW 750IAL -88
BMW 530 -94
BMW 528 -82
Hej Alla(igen).
Jag har nu i stort beslutat mig för att sätta vanliga dämpare på min 750i -89. Pratade med en på BMW service o han sa att om behållaren för dämparoljan är tom så behöver man inte plugga nånstans eftersom det runnit ur då mina gamla läckte ut allt. Stämmer det?

Tänkte sätta dit sachs dämpare rakt av, men undrar om det är nån som vet om det passar att ha kvar dom gamla fjädrarna?
MVH Ronny

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Har du en speciell behållare för nivåregleringen? På min var det samma som till styrservon!
Systemet måste i alla fall ha en pump, denna kan nog skadas om det inte finns olja i systemet. Dessutom finns risken att du får en massa irriterande felmeddelanden...

Det fungerar säkert med de gamla fjädrarna, men jag tror den blir ganska låg i baken...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Ro
536
RonnyL
BMW 750IAL -88
BMW 530 -94
BMW 528 -82
Jag blir inte klok på det alls. Ska jag byta så är det ett helsike att få bort å dit slangarna för dämparna, vill ju inte alls lossna, sen har jag två begagnade, men vet inte riktigt i vilket skick dom är i.

Hur mycke lägre tror du den blir?

PETER.O
Med fjädrar till nivåreglerning blir bilen alldeles för låg
om man använder vanliga dämpare.Slangarna brukar
vara svåra att få bort utan att skada nipplarna,(brukar
sluta med att man får köpa nya slangar).Men om du
skall byta till vanliga dämpare låt slangarna sitta,tag
istället bort rören som går till hydralklockorna och tag
bort dämparna och hydralklockorna utan att lossa slangarna.
Plugga sedan rören, för jag tror det är som Jeppe skriver.

Peter

Ro
536
RonnyL
BMW 750IAL -88
BMW 530 -94
BMW 528 -82
Hej på er.
Jag tror jag ska beställa sachs dämpare o fjädrar från motornord. Byter runt om. Jag provade idag att få bort slangarna idag, men som du sa peter så sitter dom så illa att dom inte kan räddas alls. Räcker det att plugga där eller måste man göra nå "by-pass" nånstans?
Vart sitter ev. pumpen för det systemet?
Sen så är jag väl lite fundersam varför det är sånna dämpare när det är en 750i o inte en L modell? Men det ska väl vara varianter på det som allt annat. Fan vad jag vill ut å köra. Men men....6000:- senare så ska jag väl rulla hoppas jag....innerligt.
Tänk, ha en tolva som man inte kan köra, det är straff de.

Tack, Ronny.

PETER.O
Det fanns sådana dämpare som extra utrustning, jag har det
på min 735 iA. På min bil sitter pumpen (elpump) i reservhjuls-
baljan.Men jag tror att det är servopumpen som är till nivåregleringen på din bil.Tror inte det behövs någon by-pass
men är inte säker.

Peter
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.