|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har ungefär 110.000:- att spendera på ny bil. Krav att det är en kombi och helst en diesel. Bilar som jag provat är följande: BMW 325tds touring -97 Volvo V70 tdi -97 Audi A4 tdi avant -98 Bmw 525tds touring -94 Har bara haft bmw förut så det skulle vara roligt att prova något nytt bilmärke. Sambon vet vad hon vill ha i allafall hon är nog BMW märkt för livet=) Hon tycker 325 är ett givet val ,en kombi som ändå inte är för stor. Vad tycker ni? Kom gärna med för och nackdelar Mvh\Macke | |
|
Självklart en BMW...!!525 e en betydligt äldre konstruktion men drivlinan borde vara mer eller mindre identisk me den i E36...o E34 bör vara betydligt billigare än E36!!!Så frågan e om ni behöver mer eller klarar er me lite mindre utrymme...De andra bilarna tycker ja att vi kan räkna bort...:-)Ja menar vem vill ha en framhjusldriven bil?Riktiga män kör bakhjulsdrivet,BMW e en av få tillverkare som endast har bakhjulsdrivna bilar!Har hört på ryktes vägar att BMW inte tänker införa framhjusldrift alls(nåja 4-drift undantagen) alls..Men allt kan ändras!!! |
|
|
Dette blir en litt merkelig fråga. Det kommer jo presis an på hva du selv tycker, og hva du legger vekt på! Når vi snakker om stasjonsvogn, er mitt svar helt klart Audi A4 Avant. Audi har de fineste stasjonsvognene! Det jeg gillar med dem er linjene bakfra; de ser mektige, elegante og brede ut. Den klarer å holde på den sporslige utstrålingen samtidig som det er en familiebil med god plass, det er min mening. |
|
|
Skulle helst av allt ha råd med att köpa en E46 touring men ekonmin tillåter inte det just nu så om vi ska köpa en BMW så faller nog valet på 325:an,mest för att sambon vill ha en 3 serie men också genom att vi inte behöver så jätte stort utrymme. Och så känns 525 lite gammlare på något sätt kaross mässigt. Så valet där i mellan är nog inte så svårt. |
|
|
325 Länk |
|
|
En 530d Touring ska du importera!! Finns från 11500 Euro på mobile.de! Kostar ungefär 6000 SEK för registrering+ skrotning här i sverige! |
|
|
Av dina val anser jag Audin vara bäst, har ägt dylika. Men jag hade nog också rekommenderat en E39 Touring, typ 530d. Lycka till! ___ BMW CS #5221 |
|
|
Mina egna tankar bara: Audi A4 TDi; snygg bil men VÄLDIGT trång invändigt och med en motor som knackar ngt överjäkligt. Men snål är den, inga problem att åka runt på 0,55 om du är snål på gasen. 325; Snygg kombi men motorn är av betydligt äldre konstruktion än de övriga med sämre bränsleekonomi som förr. Det finns en anledning till att inte förkammardieslar existerar längre om vi säger så. Som kombi är den lika trång som en A4 525, Mer utrymme än 325 men samma omoderna motor. Ingen jättelastare men snygg som få. Bekväm att åka i. Hur mycket plats behöver du egentligen? V70 TDi; som kombi räknat helt överlägsen. Rymmer lätt dubbelt så mycket som en A4 eller 325 i bagageutrymme. Motorn är rejält pigg också. Det bästa kombivalet med absolut trevligast motor men vill du åka Volvo som 8-10 svenskar redan gör? Hur mycket plats behöver du? Hur viktigt är bakhjulsdrift osv? Du har lite att fundera över innan du bestämmer dig. Lycka till med valet. //Lövet |
|
| Är det sant? är det bara 8-10 svenskar som åker volvo? Vilken nationalitet har de övriga, jag tycker det vimlar av volvos på vägen? ;-) | |
|
Ha, ha Hubbe325! Vi har nog samma typ av humor! (á la Messerschmidt) andreas_lofgren; Nja, nu tar du väl i LITE, va?: "Rymmer lätt dubbelt så mycket som en A4 eller 325 i bagageutrymme. Motorn är rejält pigg också." ?... Till Audin fanns starkare motorer än till Volvo av dessa årsmodeller vill jag minnas, och att Volvon är lätt dubbelt så rymlig är väl att överdriva oxå? Eller har du siffror att backa upp detta med? Jag håller dock med om att Volvo är mera praktisk & rymlig, men även sämre i mekanik, förbrukning och "ha-faktor"... :-) I och med att dieslar varit så på framfarten de senaste åren, har det utvecklats väldigt fina dylika, varför jag anser att man bör försöka köpa en så modern modell som plånboken tillåter. Då åker E34:an och E36:an bort, men även Volvon, som gjorde sin come-back på dieselmarknaden aningen sent i jämförelse med ex just Audi. ___ BMW CS #5221 |
|
|
Kolla för allt i världen även in Vw Passat TDI! Kanske inte världens roligaste bil, men den går sjukt billigt o lastar mer än en Audi A6 Avant. |
|
|
jag så länge det blir en BMW så!!! ;-) Snart 410 hk 622nm |
|
|
Har många kompisar som åker Passat,och dom har inte varit helt problemfria. Så den åker bort,fin bil annars |
|
Oakman |
Diesel... hmmm.. jaha..nåja Jag röstar på 325 Touring... ---- // Olof (Ja, jag känner till sökfunktionen) |
|
Enbart för att jag är ute efter en diesel är pågrund av att jag nästan tankar gratis,men det är klart hittar man en väldigt billig bensinare så varför inte =). |
|
Daytona |
för mig skulle valet falla på volvon. snyggaste kombin, mest praktisk och bra kvalitetsmässigt. MIN EX Länk |
|
Är det inte lite så att man vill höra att man ska köpa en BMW om man ställer den här frågan på ett märkes forum, som i deta fall BMWpower. Bara en liten tanke. Jag tycker 525an låter som det intressantaste alternativet. Mvh Patrik |
|
|
"525, Mer utrymme än 325 men samma omoderna motor. Ingen jättelastare men snygg som få. Bekväm att åka i." Ja ovan talar för sig självt.. jag är Underbart nöjd med min 525i Touring.. en Bensinare men ack så underbar.. Har däremot en kompis som äger en 525tds Touring -95 Han kanske ser tråden snart ;)... Med Rondell 58 (el 52 om jag inte minns fel) poch en DTM läpp.. så så Technoviolett då.. Huva huva säger jag bara.. Än fast dom har några år på nacken så är Kombin så klockrent formgiven! Men ska du köpa en så kön en Osänkt och med Mcyekt fin Historik och ta gärna med en ägare av en E34 då du tittar.. för dom bruka veta vad man ska kika efter... Men mitt råd är i Sanis spår.. En E39 530dT Import.. måste vara världens bästa diesel förutom 330dxiT då!! Men du får aldrig mer bil för pegnarna då.. och går du via BMW så kan du kanske då Euro plus garanti med.. och då är det bara att sätta dig på flyget! =) Länk |
|
Daytona |
Targa----> Man ska vara ärlig, inte BMW-besatt och enbart rekomendera BMW och i vissa fall är inte BMW den bästa bilen. Volvon är både nyare och bättre än dom BMW han väljer emellan. Så är det bara. Dom BMW modeller han väljer emellan kommer ju bara att spöka med småfel. Men om han däremot väljer en E39 kombi så skulle det inte vara fel. MIN EX Länk |
|
Det var bara en tanke, inte menad som någon form av kritik. Så självklart ska man var ärlig och påpeka svaga punkter när man rekomenderar en bil. Dom flesta som hänger här rekomenderar nog en BMW på en sådan fråga, men BMW är inte bäst på allt. Det är nog inget märke som kan få den utmärkelsen. Jag tex rekomenderad 525an. Har ingen som helst erfarenhet av någon av bilarna, så jag rekomenderad den som jag tycker är snyggast och pga en släng av BMW beroende. Då jag aldrig har äkt någon annan bil. Så pga det så är nog inte min rekomendation så intressant då den bara referade till mit högst personliga tyckande, folk har en välldigt delad syn på vad som är snyggt och inte snyggt. Mvh Patrik |
|
mackan325 |
Köp det som känns rätt MEN se för allt i välrlden till att det är en common-rail motor. Visst VAG's 1,9 knackar lite grann på tomgång men jag har kört Malmö / St Tropez T/R (ca 500 mil) med en medelförbrukning på 0,55, det imponerar i vart fall på mig framförallt som långa sträckor gick i rejält autobahn tempo och bilen (en Passat) är fyrhjulsdriven. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.