AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
401

Vanos resp vanlig 4:ventilare

Mh
70
Mhm
E30 318is 16v
Hej,

Funderar på en 520 touring och finner att modell 93 och framåt har Vanos-systemet. Enligt modellguiden på denna utmärkta sida så drar vanos modellen betydligt mindre än de vanliga fyrventilaren. Stämmer det i verkligheten? Finns det några nackdelar med vanos-systemet? Hur är hållbarheten?

MH
JAYA
Hej!

Har en en vanos själv, fungerat bra för mig men en del säger att en del bilar kan ha det så kallade klassiska felet att den skorrar mellan 2000-3000v, BMW säljer inbytes vanosar eller någon del som man byter ut för en ca 2000kr. men att den skorrar är inte farlig i sig..
som sagt det är var jag har hört ifrån BMW..
Mh
70
Mhm
E30 318is 16v
Har du någon uppfattning om hur mycket bensin den drar?

Mvh MH
Ur
148
Urslund
528iA Touring 1999
Hej !
Vanos betyder att motorn har självjusterande kam vilket gör att vid lungare körning så justerar motorn själv ventilspelet på insugsidan så att det inte öppnar mer än nödvändigt. Nyare modeller har dubbelvanos motorn justerar även avgasventilerna.
Svärfar har en 520 utan Vanos och hans drar mer soppa än min som har enkel Vanos. Några nackdelar har jag aldrig hört talas om. Detta med självjusterande kam/kammar är vanligt framför allt på nyare japanare (i alla fall Honda ).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.