AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.236

förpump på en 525tds

Tänkte att jag skulle byta förpump på min 525'a, en tds av årsmodell -96..
Så min fråga är, vart sitter den? är det under nått av dom 2 locken som sitter uinder basätet? isf vilket och hur får jag loss armaturen som sitter under locket?

Eller är jag på helt fel ställe och letar? sitter den luckan jag ska in i längre bak?
alla tipps är välkommna..

Fredrik
Visa användare
396
dieselmeken
330 diesel-06 powerchip edition
Hej
sitter där du noterat, det är den som sitter bakom passagerarsätet.
ÅÄr av plast, du skall gänga loss den, blås ren med tryckluft innan, knacka med en mejsel+ plastklubba så lossar den.

MVH Göran dieselmeken Lindgren
Visa användare
396
dieselmeken
fel av mig, sitter i skuffen på höger sida..........locket alltså,

ehh, då får jag leta hårdare imorn, hittade inte nått i skuffen.. låter lite konstigt med tanke på att det ser ut som att tanken slutar innan bakaxeln och skuffen börjar just där..
Jag rev också lös plasten som sitter i skuffen och såg inget där.. sitter den luckan just framför hjulhuset eller mer centrerat?

Tack för hjälpen
Nåväl, jag hittade pumpen, den sitter inte i skuffen, den sitter under baksätet på höger sida sett bakifrån..
Visa användare
396
dieselmeken
Då var det rätt från början! minnet minnet, säger bara det minnet........................................................................

Visa användare
396
dieselmeken
Fråga, är din bil en tidig E39?

Ro
142
Rola
525TDS Touring, 850CSI
Varför skall du byta förpumpen?
Ibland när jag skall starta min -93:a så går den i några sekunder på låg tomgång sen dör den. Så kan den hålla på i kanske 5min för att sen gå helt normalt igen. När jag kör så hackar den till ibland och tappar effekt för att sedan gå normalt igen. Därför funderar jag också på att byta förpumpen, byta själva dieselpumpen vill man ju inte göra i första taget.

Kör så det ryker
Jo, det är en tidig e39'a, en -96'a..

Förpumpen ska bytas, dom brukar ge sig efter 15k mil. Nu är det så att har jag mindre än 25 liter i tanken så går inte bilen, och när jag endå har upp tanken är det lika bra att byta, speciellt när det inte är en dyr historia
Visa användare
396
dieselmeken
Det förklarar varför inte armaturen var i skuffen. Jag var inne på en tidigare modell.
Då var inte minnet så himla kasst ändå, tänka sig..
Passa på att montera en backventil på stigarledningen vid samma tillfälle, kosta runt 140 pix.

okej, vart exakt ska jag montera den, och vad är det för ventil?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.