AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
633

Vad säger FÖRbesiktning hos BMW?

Wilmas pappa
..ska nämligen åka och kolla på en, på bild fin vagn, och har bokat tid på BMW för en förbesiktning. Det kostar cirka gurka 500 spänn. Jag fattar att det är en koll innan en bes, men man kan läsa om att det rekommenderas i menyn till vänster att förbes är juste!!??
Ser man hur det är ställt med mätare, kollas det motorkomp osv..eller är det en sämre, ej dålig, koll??

Man blir nojjig med att snack om ruckade mätare

Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
De kollar endast bilen enligt samma rutin som bilprovningen.
D.v.s endast så att den skall gå igenom deras kontroll. Inga kompmätningar eller mätarställningar.
Det kan du ju betala extra för såklart.
Men en för besiktning är ändå ok, du får ju veta om avgasvärden och annat är ok.
stefannorr
Dom gjorde förbesiktning på min förra BMW 320 i,bommade ojämn bromsverkan+dålig handbroms och nåt mer om ja minns rätt.
Länk

Mvh,
Kalle Hansen
FKA nofx16
Länk
Wilmas pappa
-Hubbe 325-: avgasvärden i all ära..Glömde tala om att snubbe som säljer ska bes bilen innan köpet då får jag ju veta...Frågan är om det är värt ändå. Tydligen är bilen hämtad från BMW i T-land...
Då är det "bara" mätarställning som är intressant!?!? Får med mig en kompis i helgen, kan vara bra med flera ögon...Man blir kanske sugen...

Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Om det ändå skall göras en besiktning så har du inget värde av förbesiktningen. De kollar samma saker.
Men däremot kan du ju be BMW kolla mätarställning, gjorda garantireparationer och ta kompprov. Allt detta bör du klara med en 500. Kanske inte kompprovet men någonstans i närheten borde det hamna.
Ro
316
Rolf Ohlsson
X5 F15 2014 M-paket
X5 e53 2005 Sport line
Amazon 122s -66
635csi -82/83 Alpina B9
Renault Master 1 -88

Jag låt bilprovningen göra en konditionstest, och det ger jag inte så mycket för. De missade en rad av saker som jag sedan har fått laga.

Inte ens avgasvärdena fanns med på lappen, men det kanske bara glömdes bort.

Motormännens gör nog en grundligare koll, men det kostar 3ggr mer.

Jag rekommenderar att du pratar med BMW om vad som ingår, och får kanske några tips här. BMW borde ju kolla det som är de typiska felen, tycker jag. Det är ju fördelen framför ex bilbesiktningen, (har nog slutat göra konditionstester nu tror jag).

Jag var och gjorde en sk förbesiktning idag, och några saker hittade de, men de har ingen bromskollutrustning, så bromsarna verkar de inte kolla. Lite konstigt tycker jag. De testade heller inte ljusinställningen kom jag just på.

Om det är denna test som kostar 500 kr (jag fick den gratis) är det nog inte mycket inför ett köp.

Det bästa vore nog att ha en kompis (!) som äger en likadan som kollar. Synd att jag inte visste lika mycket då som jag vet nu, då kanske man skulle ha kunnat pruta lite mer.

En genväg är att söka igenom detta forum. Lägg ner en helg, så kanske du kan kolla resten själv som inte ingår i en billig koll. Ett måste i en test är mätarställning, övrig diagnos, "vanliga fel" samt avgastest. Det som bilbesiktningen kollar kan nog de flesta kolla själv. Det är ju inte märkesspecifikt.

Mvh
Rolf

Black shining beauty
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.