|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Folke, jo alla moderna oljor har detergent- och dispergentadditiv som löser och håller smutsen flytande i oljan. Sedan är det precis som du skriver, det tar tid att få folk att tänka "i nya" banor. Paap R, vad gäller syntetiska basoljors renande egenskaper: Det finns många olika typer av syntetiska basoljor. Ofta blandar man flera av dem för att få önskade egenskaper samtidigt som de kompenserar varandras inbördes "svagheter". En av de mest renande basoljorna är Diestrar. (diestrar används ofta som ett detergentadditiv i andra basoljor) En oljas totala egenskaper beror på basoljans (basoljornas) egenskaper samt vilka additiv och i vilken mängd de tillsätts. Men generellt är att ALLA moderna oljor rengör "tillräckligt bra"! Sedan finns det alltid enskilda oljor som har mer renande egenskaper än andra. (ofta är syntetoljorna de som är bäst på att rengöra samtidigt som de i sig förorsakar mindre föroreningar då de är mer högtemperaturstabila än mineraloljor) I vissa mineraloljor kan man få stor mängd oxidationsrester: det kan vara så att oljan skapar lika mycket föroreningar som den i sig tar bort = summa summarum: motorn förblir lika smutsig som den en gång var eller i extremfall om det är för låg kvalitet på oljan i förhållande till användningsområde: motorn blir smutsigare och smutsigare.... Jan Ek, på sätt och vis har du rätt. PAO-oljor (polyalfaolefin-oljor, en av de vanligaste/mest använda syntetiska basoljorna) har i sig vissa egenskaper som kan göra att vissa packningar kan svälla eller krympa. Däremot tillsätter man olika additiver för att motverka dessa egenskaperna. (ofta andra syntetiska basoljor!) Intressant att notera är att ren PAO-olja inte orsakar mer packningssvällning än vad stipulerade gränsvärden medger gällande packningar av flouroelastomer, akrylat, silikon och nitril. (Jag har precis fått tag på en 800-sidor lång bok om syntetoljor som är vetenskapligt skriven på engelska: kvällsläsningen är räddad några veckor framöver! ;o) ) Däremot visade det sig att mineralbasolja inte klarar kraven för packningssvällning hos silikonpackningar! Men man bör som sagt vara medveten om att det har hänt MYCKET på 15 år vad gäller syntetoljornas egenskaper! Återigen: tidiga syntetoljor hade en del problem! Just syntetoljor är så "rena" i sin sammansättning att de behöver tillföras vissa väl avvägda additiv för att fungera bra sett ur alla aspekter. Detta hade man inte riktigt koll på när man introducerade de tidiga syntetoljorna - effekten blev att oljorna i sig hade övelägsna smörjegenskaper gentemot mineraloljorna, men samtidigt fick man vissa bieffekter som inte var önskvärda. Främst gällde det packningssvällning och vidhäftning på stillastående metalldelar (läs kamaxlar). Ofta hör man att "jänkeentusiaster" föredrar mineralolja. En intressant förklaring till detta är att man i USA har mycket större prisdifferentiering mellan mineral- och syntetolja! Sedan är det som sagt seglivade "skrönor" (som i vissa fall är korrekta i ett historiskt perspektiv, men som inte stämmer längre) som lever kvar hos många! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
Paap Reeder |
Hej! Så här tror jag det är: Biltema olja (undrar föresten var de har sitt oljelabb typ Castrol mfl??) har en renande verkan på nivå 1 på en tiogradig skala. Övrig bensinmacksolja renar till nivå 3. Castrol GTX 3 - renande verkan är 5. SLX och övriga högkvalitativa helsyntet renar till nivå 8-9. Alltså mina herrar --- tänderna kommer att lossna med SLX i en äldre mineralare. MVH /// Paap R |
|
....det "tror" inte jag! Även Biltemas olja renar bra! De köper in sin olja från en av de stora nordiska oljetillverkarna. Kolla klassningen på oljan, den säger mycket om oljans egenskaper (även reningsegenskaperna). Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
320-325 |
men kan man lita fullt ut på klassningen? om biltemas olja är kass så säger man : man får det man betalar för ... alltså är det inte lika viktigt för biltema att oljan är så bra som det står MEN därimot castrol valvoline som enbárt sysslar med oljor och tar duktigt betalt för oljan för dom märkerna så MÅSTE oljan hålla kvalitets mässigt annars är dom slut som FÖRETAG. Föresten Johan B jag körde på valvoline helsynt i början i min 325a´´ m20b25 90´´ var ganska nöjd men så tänkte jag att :bmw rekomenderar ju Castrol så jag köpte castrol helsynt magnetic men då upplevde jag en försämring =mer tickande. inte mkt men ändå så man märker det . så min fråga är om jag vill ha min´BMW tystare mindre tickande och bästa smörjning samt rening VILKEN olja skall jag välja det får kosta var det kostar . motorn har ny kam o vippor samt alla packningar/packboxar in ut gående m.m = en motor i bra skick 18500mil den har alltid tickat lite mer o mindre och JA jag har gjort rent olje röret och även borrat upp det lite do små hålen som sprutar på kammen.. mycket tacksam för svar ... MVH johannes |
320-325 |
jag hade nämligen tänkt att byta olja nu till helgen ... |
320-325 |
förlåt att jag råkade sno tråden jag tänkte mej inte för .. men det verkar ju som johan B finns här.. så man får passa på |
|
Johannes, det verkar som det är flera här på forumet som har fått lite mer tickningar med Magnatec. Varför vet jag faktiskt inte! Rent smörjmässigt är det ganska liten skillnad mellan olika oljor i samma kvalitetsklasser. Jag föreslår att du går tillbaka till Valvoline synpower om du var nöjd med den oljan tidigare! (Jag brukar själv använda den oljan (5W40), och har positiva erfarenheter av att den tystade min fars toyotamotor rätt ordentligt!) Det är samma ACEA- och API- klassningar på synpower 5W40 och magnatec. Fast Magnatec är inte klassad som BMW-longlife, vilket Synpower är! Annars brukar castrols TWS 10W60, vara en olja som tystar småtickande i motorn. Är du säker på att det inte är insprutningsmunstyckena som låter? Ibland kan de vara ganska ljudliga och då kan man lätt ta ljudet för ventiltickande. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
....glömde en sak! Ja, man kan lita på Biltemas klassning av oljan! De köper en färdig produkt från en underleverantör. Underleverantören levererar en olja som uppfyller Biltemas klassningskrav. Både API och ACEA-systemet är strikt standardiserat, så det går inte att hitta på egna tester inom de klassningarna. Klarar oljan en viss klassning, får den också automatiskt en viss märkning. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Inte för att jag bryr mig särskilt mycket om andras motorer.. men läste här att någon borrat upp hålen i "oil sprayer bar". Att göra så är INTE bra om man vill ha korrekt smörjning. Hålen är (på alla motorer jag sett och hört talas om) inga hål utan innåtböjda koniska veck med hål i , de har den formen för att oljan skall forma ett duschmönster ut ur "oil sprayer bar". Duschmönstret på oljestrålen är viktigt och mycket viktigt i vissa motorer , sedan är normalt hålens storlek uträknad för att med ett visst oljetryck ge lika mycket dusch i de mittersta hålen som i de närmst tilloppen. Större hål sänker drastiskt trycket till de mittersta hålen. Tvivlar någon är det bara starta en rak 6-a utan ventilkåpa och titta , sedan borra upp och titta igen. FIAT Panda - Alla borde ha en , i grillen. :-) |
|
|
Wadel, håller med! Egna modifieringar i oljeförsörjningen kan få icke önskade konsekvenser om man inte har råkoll på vad man gör! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
320-325 |
jo jag vet men jag skall ta loss venttil kåpan å kolla hur det ser ut jag funderar nog på att köpa nytt. Tack Johan B för svaren..föresten.. det är mkt värt det får väl bli antingen valvoline eller Tws castrol |
320-325 |
hej det blev valvoline priset på TWS är för mkt även om den är bäst kanske senare tilfälle ... skall nog köpa ett nytt olje rör till kammen oxå.. |
|
Det finns ju väldigt många oljor och kvaliteter att välja emellan i dagens högteknoligiska samhälle. Saker som inte diskuteras är hur det ser ut inne i motorn. Insidan är viktigast för helhetsfunktionaliteten. Sedan är det rekommendabelt att byta olja mellan dagens oljeservice intervaller. Det gör jag vid ca 12500km men kommer inte alltid ihåg det. Hasso däremot byter både olja och filter vid ca 10000km. Ju äldre och mer sliten bil man äger, desto mer bidrar ju den till de utsläpp som diskuteras så flitigt idag väl? Olja är billigare än metall:) Några enkla fakta. I tråget blir det kvar lite olja hur väl man än tömmer det. Där borde väl även lite partiklar vara kvar? Förr i världen minns jag något tillfälle då det slogs i lite billig olja för att skölja ut den kvarvarande skiten på botten. Vidare har ju påkostade bilar magnetisk oljeplugg. Detta för att fånga upp eventuella metallpartiklar nederst i tråget. Inuti motorn om man inte byter olja ofta så finns risken att det uppstår små ansamlingar av smuts och liknande som täppter igen oljekanalerna sakta men säkert. Pågår det sedan säg 230000km så kan det klassiska ventiltickandet från M60/M62 motorer uppstå av små kvarsamlade mängder små partiklar i lyftarna eller vad det nu heter. Fdaa här på forumet hade det problemet och har postat sin syn på resultatet så här efteråt Länk Det gäller även en del andra mekaniska missljud förekommande på andra BMW-motorer kanhända? M30 maskinerna hade för många år sedan problem med nedslitna kamaxlar. Det kanske hänger ihop i detta resonemang. Skit i kanalerna hindrar smörjning och sänker oljetrycket osv. Samtidigt ser man inte det som förare eller mekaniker, hur skall man då kunna veta? Omega 907 alternativt Bilstein Engine Flush tar bort detta fenomen. Referenser finns under "sök inlägg" funktionen. Köer samt kortkörningar utan att bilen blir genomvarm och "blåses ur", alltså gasas och körs hårt en kort stund per månad gör också att det samlas skräp i motorn. Billigaste kvaliteter på bränsle påverkar även det med. En bensinstation som inte säljer så mycket bensin ur sina tankar har ju inte längre färskvara. Petroleumbranschen vet säkert mer. Ett oljefilter tar bort partiklar ned till 20-25My. Därunder filteraras de igenom och ju mer igensatt filtret blir desto större risk för mikroskopiska repor inuti maskinen. Dr Per har kört M3 E36 långlopp på bana, 1000km om jag inte minns sträckan helt fel. Detta med AGIP halvsyntetolja och det rullade kalas. Vidare vad som är med den maskinen skall jag ta reda på. Jag utgår ifrån att den används fortfarande. Olja skall väljas med kvalitetshänseende, det finns däremot vissa oljor som är mer kostnadseffektiva än andra. 1 ytterligare verkstadr jag använt mig av använder AGIP sedan flera år och de är högt aktade här på forumet för deras kompetens. Deras literpris är lägre än motsvarande dyraste märken på marknaden. Detta för att belysa ytterligare några teser som förare av fordon med maskinella oljud kanfundera kring. Mvh Asken |
|
|
Korrigering ang 230.000km. Den nämnda bilen har givetvis servats enligt rekommendationer, stämplarna finns i boken och kvitton därtill. Detta så ingen tror att den åkt 230.000km på samma olja. Inte ens AGIp har så bra oljor:) Jag utgår ifrån att alla BMW sköts enligt servicehäftet mer eller mindre. Detta är däremot överkurs och lite förklaringar till varför förebyggande fordonsunderhåll i längden lönar sig. Det blir både billigare samt som bonus ger miljöpositiva effekter i form av bättre förbränning och mindre utsläpp. Sedan inträffar fler kostnadstillfällen, självklart. Samlar man däremot alla kostnader i en pärm under de år man äger bilen så vips, en unikt dokumenterad bil med alla kvitton sparade. Den är självsäljande om bilen är fin i övrigt. Mvh Asken |
|
|
Jag gissar att Castrol Magnatec har förmågan som många syntetoljor har. Att lösa upp gammal smuts i äldre motorer som tidigare fått mineralbaserad olja. Om den löses upp delvis så flyter den runt i systemet. Filtret som tar partiklar ned till 20-25My kanske inte alltid har chansen att stoppa alla lösa partiklar? Jag hörde någonstans för många år sedan att byter man till helsyntetisk olja rakt av från mineralolja så bör man inom 200-300 mil byta olja igen. Det kanske är dags att ta fram sådana gamla klassiker i diskussionerna nu? Omega 907 är ett billigare sätt att lösa upp smutsen vid oljebyte. Jag har själv testat Bilstein Engine Flush på ett flertal fordon som rulalt mer än 100.000km och märkt skillnad efteråt. Det kan jag stå för fungerar. Nu skall jag testa Omega 907 nästa gång tillsammans med Engine Flush. Biltema eller inte det må så vara. Jag skulle använda 1l av Biltemas billigaste olja som sköljning när oljepluggen var utskruvad och det sista i botten skall ur. Mvh Asken A man that tries to listen twice as much as he speaks is learing to listen well. Love is the #1! |
|
|
Jag måste bara få kommentera det här med klassning av oljan. För många herrans år sedan när man körde gamla skorvar och inte hade så mycket i plonkan så testade jag och mina kamrater lite olika oljor. Vi var väldigt noga att titta på oljornas klassning. Den otroligt billiga oljan hittades ofta på stormarknader och överskottsvaruhus. Dessa oljor som kunde heta allt möjligt, alltid väldigt konstiga och okända fabrikat hade lika bra klassning som den dyrare oljan som inhandlades på ställen där man normalt sett letar efter motorolja. Vi kunde dock alltid konstatera att den billigare oljan var klart sämre på allt. Oljeförbrukningen kunde öka med upp till 1 liter på 10 mil när den billigare oljan användes!!! Jag har av naturliga skäl valt bort dessa no-name oljor för länge sedan, men det känns ju som rent lurendrejeri att dessa oljor får ha dessa klassningar... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.