AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
7.746

Varför rekomenderade inte bmw-verkstad att ha syntetolja i min 735-89?

Sida 2 av 3
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
APE som till verkar kamaxlar. vid köp av en ny kamaxel finns en röd lapp med ingen garanti om kamaxeln körs med helsyntolja.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jo, skrönan är väl inbiten hos många...! ;o)

I syntetoljans barndom (70-talet) fanns det vissa problem med vidhäftningen på bland annat kamaxlar, detta är numer (för länge sedan) löst genom olika additiv i moderna oljor.
(Att jämställa äldre typer av syntetolja med modern, är inte relevant.)

Troligen är detta förklaringen till APE:s "skepsism" mot syntetolja!
Det är även så att vissa tillverkare av olika motordelar gör allt för att undvika olika garantiåtaganden.

Inte minst i USA är man "livrädd" för att behöva stå till svars för olika konsumentkrav och stämningar av olika slag.

Av precis samma skäl har man inom flygindustrin använt sig av gamla (beprövade, men lågteknologiska) stötstångsmotorer i mindre propellerplan ända in i våra dagar....

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Jag måste få ställa frågan vad denne självutnämde oljeexpert Johan B egentligen har för yrke hur många år har han renoverat motorer eller jobbat som mekaniker eller är det som jag misstänker han har ingen praktisk erfarenhet utan har läst en massa reklam för dessa syntetoljor som han hela tiden försvarar samt att han avfärdar alla andras åsikter som skrönor.

Vad jobbar du med Johan B skulle vara kul att veta?
Allt som jag har lärt mig om oljor stämmer mycket väl med det Johan säger. Jag har iaf inga skäl till att ifrågasätta hans påståenden.

De som inte håller med Johan kanske kan presentera sina egna teorier eller fakta kring ämnet istället för att komma med innehållslösa påhopp.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
JanneA, faktum är att det ÄR en skröna när man säger att syntetoljan rinner av kamaxlarna!
(Det finns även några andra skrönor/missförstånd om syntetolja som jag har tagit upp i andra trådar. Vissa av dem har även de en viss historisk förankring, andra skrönor beror på okunskap kring hur olja beter sig i en motor. Nog om dessa andra skrönor i detta inlägg!)

Det finns viss riktighet i påståendet att syntetolja kan (kunde) rinna av metallen när man tittar på det ur ett historiskt perspektiv.
De första PAO-oljorna som kom (bland annat de första Mobil1-oljorna) hade problem med vidhäftningen på metalldelarna när motorn stängts av.
Då skedde det en avrinning av oljan från metallytorna. Kamaxlarna som normalt sett är känsligast för utebliven olja, tog därför stryk på en del bilar.

Som jag skrev innan, har man numer tillsatt olika additiv i oljan som gör att vidhäftningen är bättre än för en vanlig mineralolja (bland annat olika estrar, som är en typ av syntetisk olja). Dessa estertillsatser saknades i de fösta PAO-oljorna...

Hur har jag fått informationen då?
Jag har givetvis läst en del reklam, MEN jag har inte köpt reklamens budskap utan att gå till roten med faktasökningen! Ofta finns det både nyanserad, neutral och saklig information att få kring olja, från i princip alla oljebolag. (om man går lite utanför de rena reklambroschyrerna/annonserna)
Jag anser att jag söker informationen ur ett kritiskt perspektiv, och vill ha FAKTA bakom olika påståenden kring olja. (Jag tycker t ex inte att alla argument som används i marknadsföringen av olika oljebolags syntetoljor, är helt korrekt eller saklig! Viss reklam är i det närmaste rent missledande på en eller fler punkter…)
Jag har sökt fakta genom olika oberoende källor såsom olika neutrala oljerelaterade institutioner (tex från API och oljeadditivtillverkarna)
Jag har diskuterat olika frågor med olika smörjmedelstekniker och i ett fall direkt med produktchefen för smörjmedel på ett av de stora oljebolagen i Sverige.
Jag har diskuterat detta med olja med en högt uppsatt tekniker på Volvo (motorsidan).
Utöver detta är jag med i en maillista som skickar ut smörjmedelsrelaterad information (egentligen avsett för dem som jobbar med smörjmedel professionellt).
Jag har läst mängder av olika artiklar, allt från rena vetenskapliga sådana till mer lättsmälta artiklar i olika tidskrifter, böcker och liknande.
Jag får med jämna mellanrum intressanta fakta från olika forumsdeltagare och i vissa fall från bekanta till dem som är väl insatta i oljeindustrin/forskning.
Hur många timmar jag har ägnat åt att söka information i detta ämne, vet jag faktiskt inte, men det är åtskilliga timmar, kan jag lova dig!

Om du tror att jag bara har bläddrat genom några reklamblad för syntetolja och sedan köpt de argumenten rakt av och sedan för dem vidare, tar du gruvligt fel!

Vad jag jobbar med:
Jag läser ”på äldre dar", för fjärde året på Universitet! (Nej det är ingen teknisk utbildning!)

Universitetsstudierna har varit till nytta i detta fall så till vida att jag (enligt mig själv):
1. Har blivit rätt hyfsad på att ta fram och sålla information.
2. Har blivit hyfsad på att tolka informationen kritiskt.
3. Förhoppningsvis fått hyfsad förmåga att uttrycka mig i tal och text. (Det kan inte jag avgöra, utan det får övriga läsare bedöma!)

Innan universitetsstudierna har jag bland annat fått olika utbildningar i olika typer av fordon/lastbilar/båtar, genom mitt tidigare jobb.

Mekande för min del, sker på "hobbybas" på bilar och min MC (som i ärlighetens namn har stått avställd under universitetsstudierna!).

Självutnämnd oljeexpert anser jag mig inte vara!
Jag har ALDRIG kallat mig för oljeexpert!
Om någon annan anser det, är det givetvis upp till dem att göra så, men det får stå för dem!

Däremot anser jag mig kunna ställa faktaargument bakom mina påståenden i "oljedebatten"! När jag påstår något om olja, anser jag mig ALLTID ha fakta bakom påståendet, annars skriver jag att jag tror eller spekulerar!

Om mina "fakta" bestrids, är det helt OK, men då tycker jag att man bör ha riktiga argument mot dem!

Jag är fullt medveten om att det har varit problem med vissa syntetiska oljor för många år sedan! (Jag vet också att detta faktum gör att vissa "äldre" motorrenoverare etc. som har sett problemen med egna ögon, kan vara skeptiska mot syntetoljorna!) Men tyvärr kan många av dessa personer vara så avigt inställda till syntetolja att de vägrar inse att det har skett stor utveckling av (syntet-) oljornas egenskaper de senaste 10-15 åren! Detta beror inte minst på att framförallt oljeadditiven har blivit grymt mycket bättre!

Jag vet även att du JanneA, är skeptisk till syntetoljor och troligen att du också tycker att jag höjer syntetolja till skyarna! (Från de intryck jag har fått från dina tidigare inlägg i ämnet.)
Och det är helt OK för mig, så länge som du har sakargument som håller!
Har man inte argument som jag anser håller, skriver jag det...
Tycker du inte att mina argument håller, är det fritt för dig att skriva så (det är hela tanken med ett diskussionsforum), men du får vara beredd på att jag argumenterar för min sak!
Om det är argument som står mot argument får givetvis läsarna bedöma vems argument som verkar bäst!

Däremot hävdar jag fortfarande att påståendet att syntetolja rinner av kamaxlarna, faller på sin egen orimlighet! Om så vore fallet, skulle varenda bil som kör på syntetolja ha havererade kamaxlar inom ett år efter att de såldes! (vilket skulle inkludera i princip alla nya BMW, VOLVO, SAAB, Mercedes, Ford etc.)

Anledningen till att jag så ofta skriver att syntetolja är bra för i princip alla situationer som en vanlig bilist kan tänkas möta, är att JAG inte kan finna några hållbara och sakliga fakta som skulle motsäga det!

Däremot har jag vid ett antal tillfällen skrivit att högkvalitativ mineralolja KAN vara bra vid vissa speciella förhållanden!

Mvh

Visa användare
ProPro-medlem
239
Mattias (AutoPower)
E61 525dAT LCI -08 Schwartz II
E61 530iAT -06 Monacoblau
E85 Z4 3.0i -04 Sterling-grau
Väl talat Johan B! Jag tycker att det varit ytterst intressant att läsa det du och andra skrivit om oljor. Hur man sedan använder informationen är upp till en själv. Att köpa allt som skrivs med hull och hår kan naturligtvis vara vanskligt. Men om man väger samman all info man hittar i dessa trådar får man nog ändå en bra bild av hur det står till.

Så jaga vidare Johan B, och alla andra, och glöm inte dela med er av era upptäckter ;-)!

/Mattias
Visa användare
433
ez
330CI cab E46 -02
318d F31 -15
Hähä, där ser man... Du kan skriva du Johan B =) Nåja, jag tycker att din "breafing" gav mig tillräkligt för att tro på det du säger och till råga på allt så får jag backa om det jag skrev tidigare i inlägget om Toyotas WRC bilar, det var "högprestandamotorer" man talade om typ "såna som sitter i WRC bilarna" Så det var mitt fel...

Hoppas ingen hällt i mineralolja i sin WRC bil och därefter fått ett haveri efter mitt inlägg =D

// Henke Bleifuss
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Intresant läsning! Johan B har läst en del av dina inlägg tidigare och du begrundar dina ord väl =) Sen att man får stå ut med lite påhopp här och var är ju givet då.. För då argumenten faller får man gå på person angrepp (Obs vill inte vara jävlig emot nån: dett är rent fakta mässigt kring hur vi människor diskuterar)

Men sen att säga att jag ej kan se oljan när man kikar ner på ventil kåpan är rätt lustigt.. Det är som att hävda att luften inte finns... för att du kan inte se den.. lite av samma resonemang! Vidare att olika Potential skillnader förstör IC kretsar.. men folk känner ju inte stöten.. näe.. men potentail skillnad större än IC:ns max Spänningstålighet kommer åstdakomma skada.. men det är inget vi märker.. eller som syns på ICn direkt.. men livslängden är skadad Gravt!

Ja ja.. roligt att läsa som sagt =)

Länk

Länk
MW
517
MW-Guru
430i Gran Coupe M Sport F36 -18
Visserligen har tråden legat nere ett tag men för att belysa vad OKQ8 rekommenderar till en 735i-89, kolla länken nedan:

Länk

bbägge oljorna är delsyntetiska

mvh

MW-Guru
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Oljan som är bästa val enligt dem är:

Q8 Formula Extra Plus 10W-40

Delsyntetisk men med API SL + BMW Special Oil - klassning! Så den ligger högt i klassningen!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det finns två huvudargument i oljebolagens rekommendation av delsyntetisk olja till äldre motorer.

1. Dåtidens bästa oljor var mycket sämre än delsyntetiska oljor i dag. Dvs. dagens delsyntetiska oljor uppfyller med god marginal de krav som ställdes av tillverkarna då.
2. Det kan vara svårt att få en ägare av en äldre bil att betala 130-180kr litern för olja då bilarna kanske bara är värda några tusenlappar i vissa fall. Att ägarna då skulle lägga ut mer än tusen kronor på ett oljebyte är nog mindre sannolikt.

Därför tycker oljebolagen att det är bättre att de kan få kunderna att köpa deras lite billigare oljor än att kunderna köper olja av någon annan....

Längst har nog Valvoline gått, som har lanserat en delsyntetisk olja som är "specialframtagen" för äldre och slitna motorer. Men jag har inte lyckats förstå vad det är som gör den oljan bättre än någon annan modern delsyntetisk olja! Troligen är det bara ett försök att "muta in" den stora kundgruppen som har äldre bilar!

Sedan finns det alltid entusiaster som kostar på bilen den bästa olja de kan finna oavsett hur gammal bilen är.
Troligen finner du en hel del av dem på detta forum! ;o)

Mv

Ja
192
Jan Ek
728 -00
När det gäller syntetolja krävs det packningar av bättre kvalite, vet inte när BMW valde att använda sådana men det borde ha varit nån gång mellan 85-90.
Sedan är det som sagt så att syntet rengör bättre än mineral, vilket gör att om mineral använts tidigare kan mycket "skit" frigöras om byter.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jan Ek, det är en sanning med stor modifikation!

Vissa syntetiska basoljor har bättre rengörande egenskaper än andra basoljor, men det är framförallt detergentadditiven i oljan som rengör motorn invändigt. Sådana additiv innehåller alla moderna kvalitetsoljor.
Det gör att det inte är så stor skillnad på olika oljors rengörande egenskaper!

Fenomenet med "upplöst smuts" kan inträffa med vilken kvalitetsolja som helst!
Därför bör man hålla ett öga på om oljan blir svart väldigt snabbt, oavsett vilken typ av olja man slår i (mineral- delsyntet eller helsyntet). ,
Detta gäller speciellt när man inte vet hur bilen är servad tidigare eller om man vet/misstänker att man har slarvat med oljebytesintervall och/eller oljekvalitet.

Förklara gärna varför man behöver bättre packningar med syntetolja!

Mvh

Jag resonerar också enligt Johans teser, kritiskt faktasökning är alltid bra och kan ställa många gamla "invanda" begrepp på huvudet.
Jag vill gärna mumla lite om påståendet att IC-kretsar förstörs av potentialskillnader. Isf måste man precisera lite mera.
Långtifrån allt som är svart, har 8, 16 eller flera ben osv är känsligt för statiskt elektricitet. Om det är spänningar som överstiger normal matningsspänning, t.ex 5, 15, 35V eller vad det nu kan vara, som menas så skulle det mesta gå sönder omedelbart när vi kommer i kontakt med dessa.
Normalt går vi omkring med laddningar som ligger på något tusental upp till många tiotusental volt eller mera. Energimängden är dock så liten att vi inte märker nåt av detta, strömmen vid urladdning är mycket låg, i storleksordningen nA, pA osv. Dock kan man inte sällan se små gnistor i ett mörkt rum.
På motsvarande sätt är de flesta kretsar (som inte är lågohmiga av sin natur) skyddade med div clampingkretsar, dioder, resistorer osv på in och utgångar för att kunna ta hand om spänningar upp i kV-klassen.
Om energimängden blir för stor, t.ex om man är så pass uppladdad med statisk elektricitet att man ser gnistan i dagsljus, känner stötar, hör urladdningsknäppen osv så kan man lätt skada t.ex en IC-krets om strömmen går igenom denna till jord (sluten krets). Denna risk är stor om man hanterar lösa kretsar vid tillverkning osv, i synnerhet MOS-kretsar, MOS-transistorer osv samt högohmiga kretsar i allmänhet. Samtidigt jobbar tillverkarna hårt med att förbättra skyddet mot skador vid hantering. Kretsar redan monterade på mönsterkort är som regel mindre känsliga men det skadar klart aldrig att ladda ur sig genom nåt jordat föremål innan man plockar med t.ex den öppnade PC:n osv.

FP
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Folke: Du har så rätt.. men tyvärr så skadas IC:n även utav sånt vi inte ser.. Såg en kortare dokumentär film när jag tog mitt Militärstandards Löd cert! Och där visade dom en krets varvid var helt orörd ifrån Statisk elektricitet.. Sen tog en person som inte hade jordat av sig riktgit! Indikera: Inga synliga gnistor! Men när man sedan mättre kretsen hade man fått en utmatning av kretsens funktion! DVS Kisel skicktet i den hade tagit skada av denna lilla potential skillnad! Därför det är så viktigt att man jordar av sig innan man mixtrat med känlsig elektronik! Oftast märks inte dessa skillnader alls! Inte heller på elektroniken.. men de kan få starkt reducerad livslängd!

MVh
Johan Björk
Helt riktigt. Detta kan vara ett problem och man märker som sagt inget. Samtidigt finns det kretsar och komponenter som inte är så lätta att "skada" och tillverkarna jobbar som sagt intensivt med detta. Jag har sett bilderna på skadade kretsar, förmodligen samma film, då jag jobbade som utbildare inom elektronik tidigare. Det kommer ut nya kretsar osv hela tiden, kanske med nya problem, det skadar aldrig att vara försiktig vid hanteringen.

FP
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Helt rätt Folke =) vad har du utbildat i mera exact.?! generel elektronik eller nått specielate område! Vet att detta är OT men men =)
Ja
192
Jan Ek
728 -00
Johan B
Jag får väl höra till kategorin "äldre motorrenoverare".
Eftersom jag lärde mig under min tid på motorlab ca 15 års sen, att den tidens syntetolja och packningar inte alltid trivdes tillsamans.
Vad jag förstod och minns så gällde det mest typ O-ringar/gummipackningar.
Men det kan säkert ha skett anpasningar från båda håll,när det gäller den saken. Det vore ju konstigt annars

Men frågan från början var ju varför "verkstaden inte rekomenderar?" . Vilket kanske kan förklaras med att även dom har erfarenhet som är 15år eller mer. Det kan ta lång tid att få bort ett dåligt rykte.

Mvh Janne
Paap Reeder
Hej!
....alltså ...
Ni får ursäkta att jag må ha lika långa ledninger som det finns kabel i min 750 men jag kan inte begripa mig på resonemangen i denna tråd.

Att BMW-verkstaden inte rekommenderade syntet (vi får utgå ifrån att vi talar helsyntet) är alldeles solklart för mig:
Eftersom en av "grejorna" med syntet är att den skall ha en renande och skitlösande verkan för att hålla nya motorer rena så är det för mig helt solklart att inte hälla det i en gammal M30:a som tidigare gått på mineral.

Det är som att börja borsta tänderna på en uteliggare ....... tänderna kommer att lossna pga ändringar i bakteriefloran.

MVH /// Paap R
Men är inte alla moderna oljor, mineral såväl som halv eller helsyntet renande och smutslösande och har additiv för detta? Jag tror mest att det är gamla förutfattade meningar, kanske tidigare problem osv som spökar och det tar lååång tid att få acceptans för nya produkter.
theprophet: En sex eller sju år som yrkeslärare inom el-tele tror jag det blev.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.