AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
7.744

Varför rekomenderade inte bmw-verkstad att ha syntetolja i min 735-89?

Sida 1 av 3
Hej!

Pratade med Autowåx (bmw i karlstad) och de rekomenderade inte att ha syntetolja i min motor. varför?
Vidare sa de att jag skulle kolla innanför ventilkåpan på olje röret samt att bara använda bosch W8 LCR stift till motorn.
Kamen var helt ok enl. killen som var med mig och lyssnade på bilen, ett riktigt kap tyckte han.

///Thomas
Scheckheft
Hej
Kolla Johan B:s svar i den här tråden angående oljan
Länk

Mvh
Scheckheft
______
Länk
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Molte: Läcker din motor från några packningar?
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Folk säger så mycket , man orkar inte lyssna.
W8 LCR är de stift som slits ned snabbast i världen tycker jag.
Alla bosch stift jag sett och provat äts upp mycket fort , iaf. i alla bilar jag haft samt alla motorer jag någonsin sett med bosch stift , blir aldrig mera bosch i mina bilar.

"Två ton annars får det vara för min del"
mi
910
micke80
528i -86
520i -97
635CSi -83

BMW CS #3981
Wadel: Kan inte annat än hålla med dig om Bosch-stiften....!
Hej!

735'an läcker inte från några packningar.
Kan Biltemas delsyntet vara något !?!
Eller skall man satsa på en märkes olja kanske delsyntet 5W-40 blir bra nu till vintern?

///Thomas
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Det finns som sagt många teorier om olja, men själv kör jag bara helsyntet. I 735 kan jag dock tänka mig att 5-40 halvsynet av bra kvalitet kan fungera bra, då den ej har hydraliska lyftare. vad som helst förutom biltemas olja iaf!!!

En gång V12 alltid V12...

BMW CS #5139
Tack!

ok då får det bli en bra delsyntet/halvsynet olja istället då!

///Thomas
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Skulle nog råda dig att köpa helsyntet då du inte har nåt läckage, Biltemas 5W40 helsyntet funkar lika bra som andra oljor med samma klassning - dvs API SJ + ACEA A3
"Perre" Bil&Motorteknik rekommenderar APIG delsyntet till dessa V8:or. (när Fantomen talar så lyssnar man ;)

// Lazze
Länk

Visa användare
433
ez
330CI cab E46 -02
318d F31 -15
Vet ni att man börjat gå över på mineraloljor i Toyotas WRC bilar? Bara en liten vink om att syntet kanske inte alltid är att eftersträva...

// Henke Bleifuss
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
....och hur ofta byter de olja, samt renoverar motorerna i WRC-bilarna? ;o)

Men jag skulle gärna veta både källa och argument för att det verkligen stämmer Henke!

Visst finns det vissa "specialmineraloljor" som har mycket bra smörjegenskaper och har starka oljefilmer, MEN de måste bytas väldigt ofta. Dessutom är sådana speciella mineraloljor inte billigare än syntetiska oljor!

Om någon föreslår en viss oljetyp, fråga alltid om argumenten för rekommendationen! Ofta grundar de sig i okunskap och missförstånd.
Om man vet vad en person grundar sina argument på, kan man sedan själv avgöra om det är ett rimligt argument!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
varför stårdet ingenting om dessa syntoljor. bmw rek ej de oljorna i bmws handböcker.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
WAN det står att du skall använda en BMW-longlife-godkänd olja!
Det finns flera oljor som klarar den klassningen, men av Longlife-01-klassningen (den senaste från BMW), finns det bara helsyntetiska oljor som är godkända!

Enkelt uttryckt kan man säga att en syntetolja är bättre i alla avseenden än själva literpriset, som är högre.

(vissa mineraliska specialoljor kan vara bra i vissa fall, men detta gäller för normala förhållanden!)

Mvh

Visa användare
433
ez
330CI cab E46 -02
318d F31 -15
En Toyota mekaniker som har nära kontakt med Olsbergs gunstling här i Ludvika (Tobias Johansson) som kör Corolla WRC, men visst det byts olja hej vilt men å andra sidan så utsätts en WRC motor för otroligt mycket stress och är dessutom överladdad, och den är relativt dyr men det är en kvalitets syntet också.

Jag vill ABSOLUT inte att alla ska bojkotta syntetoljan eller fabrikens rekomendationer men det är lite kul att ge "syntet dominerar fett" människorna lite på nöten =)

// Henke Bleifuss
WA
2.343
WAN
Håller ej med dig det finns flera oljor en syntoljor som är godkända av bmw

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
WAN, inte bland LL-01!

Dock finns det vissa semisyntetiska oljor som är klassade enbart som LL (vilket innebär LL-98).

Mvh

WA
2.343
WAN
ingen bmw motor har skurit för att de inte haft syntolja

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
WAN, det har åtminstone inte jag påstått heller!

Dagens oljor är generellt sett "ljusår" kvalitetsmässigt från oljorna som fanns för bara 15-20 år sedan!

Däremot blir slitaget mindre med en bra syntetolja, samt motorn drar mindre bränsle, orsakar mindre slitage på katalysatorn (pga att det förbränns mindre olja i motorn), medger längre serviceintervall etc.

I det stora hela är det ekonomiskt att använda en bra syntetolja, när du räknar på alla kostnader, inte bara literpriset på oljan!

Mvh

WA
2.343
WAN
Lyft på ventilkåpan och titta på hur mycket olja du har på kamaxelns nockar .innan du startar bilen när denn har stått över natten med syntolja ingen olja alls på kamaxelnsnockar snustorr.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
WAN, det är inte riktigt sant!
Att lyfta på ventilkåpan säger faktiskt inte så mycket som man skulle kunna tro.
Det finns en tunn hinna som du inte ser...
Oljefilmen som gör någon nytta i motorns smörjning, är ca 10 mikrometer tjock.
All olja utöver det har ingen funktion rent smörjtekniskt. (däremot tvättar och kyler givetvis "överflödsoljan, men det är inte kritiskt i startögonblicket!)

Modern syntetolja har även bättre vidhäftning på kamaxeln än mineralolja.

Om oljan har runnit av kamaxlarna, är varmviskositeten för låg!

Som ett talande exempel på den extremt lilla mängd olja som faktiskt smörjer de rörliga delarna i en motor samtidigt, kan man säga att mängden är mindre än en tiondels tesked! (källa Castrol)

Jag har diskuterat detta i mängder av trådar innan, sök bland gamla inlägg så ser du vad jag har skrivit!

Om det skulle vara så att syntetolja rann av kamaxlarna, hade i princip alla moderna bilar som körs på syntetolja, haft nedslitna kamaxlar redan efter någon/några månader....

Ditt påstående är tyvärr en skröna!

Mvh

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.