AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.138

Värdeuppfattning - 330xi-02

Ro
15
Robert F
330xi - 02
Önskar idéer kring värdeuppfattn på 330xi-02 sedan, svartmetallic, M-sportpkt, komfpkt,+ all övr utr utom drag. Import fr BMW München. 2100 mil
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Grymt svår bil att värdera. Nypriset var säkert på andra sidan 0,5 MSEK sträcket, och frågan är hur mycket han kan sjunka på 1 år.
Jag tycker att priset bör ligga nånstans runt 300-350'.
//Marin
Verkar dyrt... Varför importera.... Vart har du hittat denna bil ? Den verkar inte finnnas hos BMW i M i alla fall....

BMW 330 XiA -01 Sedan
Topas blå met 1.900 mil 299.000 kr
Försäljare: BMW Group Solna, Solna

BMW 330XI SEDAN -02 Sedan
Titansilver 1.100 mil 329.900 kr
Försäljare: Novation AB, Uppsala
BMW 330XI SEDAN -02 Sedan
Ttitansilver 3.100 mil 315.900 kr
BMW 330XIA SEDAN -01 Sedan
Stålblåmet 3.900 mil 325.900 kr
BMW 330XIA SEDAN -02 Sedan
Svartmet 2.500 mil 325.900 kr

Håller med Otto von oljebrännare om att det låter dyrt med de priserna som finns i Sverige. Dock finns uttrycket "all övr utr utom drag" detta innebär iallafall för mig att det ska finnas Navigator, PDC, GSMtelefon...och precis "all utr"....vilket extremt få bilar har. Antar att Marin gör samma tolkning.....?

/Simon
Ro
15
Robert F
330xi - 02
Bilen är min egen - går dock ev i säljtankar. Bilen är fullutr inkl GSM, PDC, RDC, H/K, Navi, elstolar, lucka mm. Hur ska min värderas exvis i relation t Svsåld xiA-02 enl ovan (325,9 tkr)men i övr mer el mindre stdutr?

/Robert
Kanske kan din utrustning kompensera för garantin man får på BMW men det tror jag inte. Du skall nog inte se det som svsåld relaterat till import utan privat relaterat till firma. Din bil är garanterat på intet sätt sämre utan skillnaden ligge just i privat / firma. Om Jag skulle köpa en bil för 350 ooo skulle det aldrig vara ett alternativ att pruta bort garanti till förmån för gps och plast.
( har skrivit i tidigare inlägg att jag undviker att värdera men jag tänker göra det i allafall..)

Din bil kan under inga omständigheter vara värd mer än 290ooo.
(privat)

R

"en frisk motor tänder varje varv"
Ro
15
Robert F
330xi - 02
Vilken garanti refereras till? Jag har fabrgaranti (nybil) tom feb-04 och därefter förlängn via Europlus tom feb-05. VSG saknas ju men borde på en 02 innebära ca 1 år kvar på Svsåld? Övr garantier fr handlare? (förutom känslan, finansiering, "trygghet")
Chockar alla andra och mig själv....jag tror att Otto värderar för lågt i detta fallet. Svårt att säga exakt pris men över 300KSEK borde vara möjligt då den har samma garantier som en svensksåld, men sannolikt kanske ett något lägre andrahandsvärde. Det som talar för Ottos värdering är att det generellt sett är mycket svårt att sälja så pass kostsamma bilar privat. Ska bli intressant att se resultatet.

Lycka till med försäljningen!!

/Simon
Finns väl ingen frisk människa som "nöjer" sig med att betala 5% (ca 315000) mindre privat än vad man kan få loss bilen för på firma. Dessa bilar prutar man ned till 315-300 vid kontantköp (garanterat) Varför då betala mer privat ?? Mör mig ter sig detta som en gåta.. nej 290000 inte en spänn mer.
Finns väl ingen frisk människa som "nöjer" sig med att betala 5% (ca 315000) mindre privat än vad man kan få loss bilen för på firma. Dessa bilar prutar man ned till 315-300 vid kontantköp (garanterat) Varför då betala mer privat ?? Mör mig ter sig detta som en gåta.. nej 290000 inte en spänn mer.
Ro
15
Robert F
330xi - 02
Otto

Ditt resonemang är i sak korrekt, visst är det så att privatköp ska vara "billigare" än via aukt BMW-ÅF. Min fråga kvarstår dock; kan en i ordets rätta mening "fullmatad" vagn kompensera en stdutr vagn hos ÅF? I rättvisans namn måste ju äpplen jämföras m äpplen...
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Bilen bör vara värd mellan 310-315k SEK på privatmarknaden prutad och klar. Utrustningen gör den sista 20k från Ottos värdering.
Asken
Ro
15
Robert F
330xi - 02
Tack för goda idéer och synpunkter!
Sp
507
Speddy
730i V8 -92
Fortsätter kronan stärkas kommer din bil att rasa i pris fortare än du tänkt dej. Tänk på att en ny bil oftare ligger prismässigt i paritet med vad bilar kostar söder över.

Bara en tanke, men priset på din bil borde hamna strax över 300'
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.