AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
112.414

Biltullar: hur ska vi värna oss?

Sida 8 av 38
Allt är en fråga om att få in skatteintäkter. Miljöskäl är en ständig täckmantel. Om det gick att driva bilar på luft allena och majoriteten av alla bilister gick över till att köra på luft så skulle det garanterat införas en luftskatt. Säkerligen med någon snygg motivering som anspelar på att värna miljön... Detsamma gäller uppvärmingen av våra hem. Om fler går över till miljövänliga alternativa sätt att värma sina villor så kommer garanterat skatten skjuta höjden för dessa. Motiveringen blir garanterat något som inkluderar ordet "miljö". Tro inte att det kommer bli billigare att köra bil framtiden om gas eller etanol blir de dominerande drivmedlen.

Trängselavgift är inget annat än ett sätt för staten att få in mer pengar att försingra. Bilister är en tacksam grupp att pumpa på pengar.
Att miljön bara är en täckmantel för att beskatta oss bilister ytterligare har vi nog misstänkt länge. Men hur stora är utsläppen egentligen ifrån bilarna?

Nedanstående statistik ifrån SCB ger en bild av varifrån utsläppen kommer även om det ingår mer än utsläpp ifrån bilar i den privata konsumtionen. Utsläppen ifrån yrkestrafiken ingår i land, sjö och flygtransporter.

Den större andelen svaveldioxid och kväveoxider ifrån transporter beror på att en bensindriven bil med katalysator fortfarande har betydligt bättre rening av avgaserna än en buss eller lastbil med diesel motor.

Privatpersoner betalar 5 gånger (!!!) så mycket mer i energiskatt på bränslen jämfört med transport företag och industrin trots att de står för den största delen av utsläppen! Sedan står den globala skogsavverkningen också för en stor del av den ökande koldioxidhalten i atmosfären även om det inte talas så mycket om det längre!

Så varför vill inte våra politiker beskatta industrin och transport företagen som verkligen står för den största delen av utsläppen? Istället så föreslår de att bilavgifterna i Stockholm ska vara moms belagda vilket innebär att företagen får en lägre kostnad än privat bilisterna.

/RS2

Utsläpp per bransch (Källa: SCB 2000)

Koldioxid*
-----------
Industri, jord-och skogsbruk 35%
El-, gas- och värmeverk 10%
Land, sjö och flygtransporter 20%
Privat konsumtion 24%

*Ytterligare ca 10% koldioxid utsläpp tillkommer ifrån internationell sjöfart och flygtrafik runt omkring Sveriges gränser

Svaveldioxid
---------------
Industri, jord-och skogsbruk 56%
El-, gas- och värmeverk 18%
Land, sjö och flygtransporter 16%
Privat konsumtion 7%

Kväveoxider
--------------
Industri, jord-och skogsbruk 25%
El-, gas- och värmeverk 4%
Land, sjö och flygtransporter 45%
Privat konsumtion 13%

mackan325
Miljöskäl som täckmantel eller ej, förbränningen av fossila bränslen och växthuseffekten är de enskilt största problemen mänskligheten har just nu. Om någon förbättring skall ske måste vi nog alla vara beredda att förändra våra vanor, jag blir lite less på alla som tjurskalligt förfäktar sin rätt att köra bil i alla lägen inkl. mitt i stan i rusningstrafik.

I mitt tycke är det lika bra att börja använda bilen mer sparsamt och framförallt planera användandet för att undvika en massa okynesmil redan idag, vi har helt enkelt inget annat val.

Er som absolut skall köra bil mitt i stan i rusningstid rekommenderas varmt ett besök i centrala L.A. en varm sommardag utan vind då luften håller samma färg som en filtret på an fimp......
Jag är mer än gärna beredd att förändra mina vanor. Det som retar mig är att staten egentligen struntar i miljön utan ser bara alla miljöskatter som en extrainkomst för att kompensera bortslösade medel. Om jag som skattebetalare såg att miljöskatterna verkligen påverkade miljön till det bättre så skulle jag betala med en känsla att jag bidrar till något. Så är det inte nu. Att betala miljöskatt känns ungefär lika meningslöst som att ge en tiggare pengar som han ändå kommer supa upp även fast han sa att det skulle köpas mat för pengen...

Skulle ett företag drivas lika ineffektivrt som svenska staten så skulle det inte överleva länge. Varför inte privatisera hela Sverige och få lite fart på tillväxten? Sätt Wallenberg som VD, han äger ändå hela skiten... "Köp den nya folkaktien Sverige AB" :-)
Jag tror också att alla är beredda att ändra sina vanor för att förbättra miljön men min poäng var att biltrafiken bara är en liten del av det totala problemet. För att sänka t ex de totala koldioxid utsläppen med 10% så måste man minska utsläppen ifrån bilar med hela 50%!

Varför jagar politikerna mygg (nya privatägda bilar) och sväljer kameler (äldre bilar, tjänstefordon och den tunga trafiken)!? Kan det vara så att man är mer rädd för åtgärder mot industrin och yrkestrafiken? Varför är industrin och transport företagen befriade ifrån många miljö- och energiskatter? De miljö- och energiskatter som företagen eventuellt betalar är ju bara växelpengar jämfört med t ex bil- och bränsleskatterna som vi får betala.

För att återknyta till frågeställningen så har bl a Transek föreslagit differentierade miljöavgifter som en betydligt effektivare åtgärd mot utsläppen i storstäderna (alltså högre avgifter för tunga fordon och äldre bilar som inte är miljö klassade) än generella biltullar.

Ett annat intressant alternativ som diskuterats och som är väldigt effektivt är att förbjuda tung trafik i innerstaden under vissa tider på dygnet. Då minskar både köerna och utsläppen och det finns redan i vissa städer i Sverige. Men då får ju inte Stockholm Stad in några ytterligare pengar för att klara av sin budget... Andra städer som t ex Göteborg har redan miljözoner.

Sedan så är det här med SLs "gröna energi" bara falsk marknadsföring. Eftersom det bara finns en begränsad mängd el ifrån vattenkraften så innebär det att andra är tvungen att köpa annan el ifrån fossila bränslen eller kärnkraft när SL förbrukar mer el.

Är det inte fantasktiskt att man nu både ska införa biltullar och höja SLs priser för att klara av kostnaden för kollektivtrafiken.

Bosse Ringhom har säkert rätt i att dessa extra skatter och prishöjningar ska gå till kollektivtrafiken men det innebär ju att alla andra bil- och trafikskatter som idag har gått till detta kommer att användas till andra stora svarta hål i hans budget. Så hans påstående om motsatsen är inget annat än lögn och förbannad dikt som vanligt! :-/

/RS2

Bjoerck, jag köpte Telia det får f-n räcka :)

Skillnaden mellan utsläpp från industrier, transporter mm kan ju inte vägas mot utsläpp från privatbilism eftersom den senare i många fall (i storstäder) är helt onödig.
mackan325
Intressant debatt, miljöproblematiken bygger ju på att ingen vågar ta ett ordentligt grepp om miljöpolitiken och öronmärka pengar framför allt inte i en lågkonjunktur. Miljöargument köper inga röster, det gör däremot tjafs om det fantastiskt fina välfärdssamhället. Skrattretande att inte folk överlag inte inser hur misskött vårt land och dess ekonomi egentligen är.
Mackan325: Håller med dig. Vår fantastiska välfärd är om inte bortblåst så i varje fall exceptionellt snedfördelad. Samtidigt som gamla människor dör i sin egen avföring på vårdhemmen för att det inte finns pengar så lever folk på bidrag för att det lönar sig bättre än att jobba. Bedrövligt. Snedfördelningen är enorm.

Trots att de flesta klagar på att Sverige är misskött så springer majoriteten och röstar på vänsterblocket ändå varje val. På något sätt är de ändå nöjda med psykvård, polisens resurser, företagsflykt, vårdköerna, infrastrukturen, arbetslöshet, skolan, bidragsfusk, skattetryck... Det är helt otroligt enligt mig.
Visa användare
626
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

Ska jag ge mig in i miljödebatten ovan, så är jag en av dem som inte är ett dugg övertygad om den s.k. växthuseffekten, en ”effekt” som väll ligger bakom allt ”snack” om koldioxid hit och dit.

Det som fåtts fram kring en eventuell ”växthuseffekt” bygger väl endast på ett antal modeller. Modeller i vilka möjliga felkällor är av ”astronomiskt” antal, likaså måste risken för tendensiöst urval, vad gäller både ingående variabler och val av data, i ett sådant här sammanhang te sig närmast enorm. Sammantaget leder dessa problem till en påtaglig och alldeles uppenbar risk för, ”att så som du ropar, så får du svar”.

Se bara på problemen vad gäller tidspersistensen och därmed validiteten i dataserier gällande detta område.

Kan berätta följande ”historia”, vilken kanske har en sanningshalt i nivå med de grekiska sagorna, men det spelar inte så stor roll.

Det forna Sovjetunionen täckte som alla vet en stor del av norra hemisfären. Unionen var en centralstyrd kommandoekonomi, där städer/regioner fick statliga medel till sin energiförsörjning i förhållande bl.a. till de lokala klimatförhållandena. Det fanns således troligen starka incitament för de berörda städerna/regionerna att ”fixa till” temperatursiffrorna lite lägre (kallare) än de faktiskt var – i syfte att få lite extra medel tilldelade. Sovjetunionen faller så 1991 och därmed faller unionens ekonomiska centralstyrning från Moskva. I ett slag försvinner så incitamenten för städer/regioner att ”fixa” lite med de uppmätta temperaturerna, någon grad eller så.

Någon forskare med inriktning på klimatfrågor (ej med kunskap om/intresse för Rysslands-/Sovjetshistoria), får sedan för sig att analysera den globala temperaturen från säg 1960-talet och framåt. Denne ser några år senare, efter att hårddata samlats in och noga analyserats, i sina serier en märkbar temperaturhöjning i den norra hemisfären under perioden. Temperaturhöjningen från 1991 och framåt ter sig ju dramatisk, särkilt då i den norra hemsfären– hu’va.

Samtidigt har det under samma period utvecklats allt mer sofistikerad utrustning för att mäta ex. koldioxid i atmosfären. Äldre data i serien uppmätt med sämre utrustning, kanske även med färre observationspunkter, kalibreras i forskningsprocessen till, med mer eller mindre ”godtyckliga” approximationer. Resultatet blir dock att det ”vetenskapligt” går att påvisa en tydlig trend av allt högre nivåer av koldioxid i atmosfären.

Ops,…vad har vi här, om inte ett mycket otvetydigt samband mellan koldioxidnivån i atmosfären och en temperaturhöjning (globaluppvärmning), en klar växthuseffekt således, eller?

Nu kommer någon att säga, men hur kan Du hävda något sådant ”nonsens”, när tusentals (i dag 60-åriga näbbstövlar) klimatforskare samlade i Rio hävdar växthuseffektens giltighet. Men att det är så många som ”springer” åt samma håll inom denna ”disciplin”, ’tror’ jag snarare har att göra med en naturlig selektion inom forskarvärlden – har du inte ”rätt” grundinställning lär du välja ett annat ämne – eller i alla fall få det mycket svårt att nå länge än till en grundexamen.

Visst är jag medveten om att jag mycket väl kan ha totalt fel och näbbstövlarna helt rätt, men jag är som sagt hitintills inte ett dugg övertygad, av de vetenskapliga argument som framförts som stöd för en s.k. global växthuseffekt – och det är vad jag går efter.

Så åter till frågan om biltullar Stockholm.

Tror ärligt talat inte vi kommer att behöva värna oss mot biltullar, då det inte kommer att bli några sådana. Frågan kommer att förhalas fram till ett par månader före nästkommande val, då det Stora partiet ”elegant” kommer att ”prata” sig ur det hela – det är vad jag tror och hoppas (det första dock grundat på det sistnämnda).

Kan annars bara hålla med Bjoerk ovan vad gäller eventuella billtullar,

”allt är en fråga om att få in skatteintäkter.”

Miljöskäl har som sagt hitintills fungerat väl som ”täckmantel”, men när inte detta funkar längre kommer säkert något nytt att ligga på alla politikers läppar – fast målet lär som sagt vara det samma.
Ei
656
Eivind
E46 316 M-sport touring 2005
ja, hur skall man varna sig.? kolla här tex. lite inpiration från våra grannar i väst ;)

Länk
Ei
656
Eivind
E46 316 M-sport touring 2005
*värna
BM
178
BMWentu.
728iA -96
Subaru Legacy-01
Efter att jag har läst alla åtta sidor idag om den här debate så tänkte jag på Indien. Själv kommer jag från New delhi och vi har ca 10-15miljoner bilar i omkring Delhi. Och det sägs att vi i Indien ligger ca 50år tillbaka fårn Europe. I indien betalar man vägskatt samband med bil köpet och det bara en gångs summa sedan är det bara köra. Ca 20år sedan så hade vi en ringroad omkring hela delhi och den funkade faktist jätte bra. men det var ettoblem på den att det var jäkla massa röd ljus på den ringen men där mot behöver du inte åka genom förorter eller trönga bazar. I början på 90talet insåg de att regeringen kan inte styra den växa trafiken så bygde de en ytriligare en ringoad som hette outer ringroad plus de bygde flyover på innre ring road och ytre ring road och tog bort alla röd ljus. Nu funkar det jätte bra och allt kollektiv traffik fick köra med CNG gas som är miljovänligt och personbilar måste göra avgas kontroll två gånger om året. När det gäller last bilar i delhi så har de egen fil plus att de för inte köra i delhi mellan 09:00 till 06:00 om de inte går på CNG. Allting är privatiserad och det en tysk företag som bygt eller renoverar alla väger i Indien. Och svenska Skanska håller på byger Tunnelbana alltså jag kan inte förklara er Hur bra det fuknkar nu. 15miljbilar och alla kör utan reglar för att vi har ju inte svensk körkort utbildning men ändå flytter de på ganska bra. och när det gäller finasering av väger så har vi ingen vägverket. Det storsta del av pengar till väger kommer från bilhandlare för att kunder betalar ju engångs summa och det är ungefär 30%av fordons pris och resten finanserar staten.ingen tjaffs mellan kollektive och bilister. Egentligen behövde vi trängselavgift i indien ca 10år sedan. Men NU funkar det bra med ringlederna.

Så åter till frågan om biltullar Stockholm.
När jag kom till sverige 1998 då tyckte jag jag har kommit ett fritt och tryggt land ingen korruption (vi har i indien mycket korruption men på låg nivå). Och jag tog alla politikarna på alvar allt de sa och allt de lovat, men efter sex år i sverige har jag lärt mig jätte mycket att sverige är inte alls ett tryggtland alltså det falsk trygghet man tror bara det att man är tryggt (ex.Anna lind och olof plame och fem årig tjej som blev kniv hugg i Arvika).

Det finns ingen demokrati politikerna skiter i fullständigt här vad vanilga folk säger eller analyserar. Jag har tappat helt fötroende för de. De har slössat 30miljoner kr för o informera bara invandrare när de skulle införa euro. det är ju sjukt det mycket pengar. Sedan gör de sådnat grejer en efter en.

Jag har inget imot o betala trängselavgift som er alla andra bara jag vet att de används på räta plats.

Nu vill jag inte tråka er mer nu med mina teorior men jag ville bara berätta hur de gjorde i indien(New delhi)

Men jag säger ändå NEJ TILL TULLAVGIFT:

Best i Test =====BMW 7uan
Lite info:

Opinionsföretaget Skop har genomfört en opinionsmätning om biltullarna. Resultatet kan knappast glädja Annika Billström. Motståndet är nämligen kompakt i hela Stockholms län och 50 procent svarar absolut nej på frågan om trängselavgifter skall införas. Ytterligare 15 procent säger troligen nej. Sammantaget är således 65 procent negativa eller starkt negativa till biltullarna. För Billströms gäng är det som sagt inte lika muntert. Bara 16 procent säger absolut ja och ytterligare 17 procent säger kanske ja till biltullarna. I bästa fall har ja-sidan har således bara 33 procent av stockholmarna på sin sida.

Skopmätningen visar också att Billström inte ens har stöd av sina egna väljare. Sammanlagt uppgår motståndet till 60 procent bland socialdemokraterna.

Det borde vara omöjligt att sjösätta ett projekt med så kompakt motstånd bland medborgarna, inte minst ut ett demokratiskt perspektiv. Särskilt som socialdemokraterna före valet lovade att inte införa biltullar eller trängselskatt som regeringen hävdar att det skall heta. För oss moderater spelar det lika. Vi är motståndare oavsett om det skall heter biltullar eller trängselskatt.

För en dryg vecka sedan presenterades det lagförslag som skall ligga till grund för biltullarna i Stockholm. Vi har länge vetat att biltullarna formellt skall betraktas som en skatt, och i finansdepartementets promemoria tydliggjordes detta. Den formella benämningen på biltullarna blev därför trängselskatter.

Lagförslaget är mycket otydligt och skapar egentligen fler frågor än det ger svar. Förslaget öppnar upp för biltullar på Essingeleden och erbjuder inte några undantag för varken taxi eller miljöbilar. Det framgår också att lagen skall vara generell, men att försöket i Stockholm skall utgöra en bilaga till lagen. Varje kommun som vill införa trängselskatter skall sedan ansöka till staten och försöket blir därefter en bilaga till lagen.

En konsekvens av den här lagen är att det är riksdagen som beslutar om hur höga avgifterna skall vara för att passera en tullzon, eftersom det är fråga om en skatt. Det innebär att en kommun som vill ändra kostnaden från exempelvis 20 till 15 kronor inte kan göra detta utan ett beslut i Sveriges riksdag. De kommuner som önskar göra förändringar måste därför ansöka till regeringen som ger förslag till förändringar i samband med budgetpropositionen.

En lag som innebär att varje kommun är fullständigt beroende av riksdagbeslut för sina biltullar skapar naturligtvis problem. Än allvarligare är dock att det i lagen inte finns en enda rad som behandlar frågan om hur en kommun som infört biltullar skall bära sig åt för att avskaffa dem. Man kan fråga sig vad som händer om det blir borgerlig majoritet i Stockholms stad och socialdemokratiskt regering i riket.

I lagförslaget framgår också att lidingöborna kommer att undantas från skatt för resor mellan Lidingö och övriga länet. Detta förutsätter dock att de inte befinner sig inom tullzonen längre än 30 minuter. Däremot finns ingenting i förslaget som tar upp hur andra kommuner kommer att påverkas, eller delar av Stockholm som ligger i utkanten av tullzonen. Boende på Essingeöarna kommer därför att tvingas betala skatt enbart för att ta sig ut på Essingeleden.

Moderator snälla låt denna ligga kvar jag vet en aningen politiks men dock är detta en politsk fråga så varför inte?

TACK
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
sent in, så synd.

starre skrev:
"I lagförslaget framgår också att lidingöborna kommer att undantas från skatt för resor mellan Lidingö och övriga länet. Detta förutsätter dock att de inte befinner sig inom tullzonen längre än 30 minuter"

vilket lysande exempel på byråkratregel! :D

Och åter till ämnet:

byte av styret i stan ter sig som den enda enkla lösningen. Låt oss hoppas att det blir så (av flera skäl ;)

mvh
Anders

PCS #8050
BMWCS #4727
Hur kommer det sig att den dumma svensken år efter år ger sossarna mandat att fortsätta?? Sedan har de mage att klaga på beslutet.
Efter så pass lång tid sossarna har haft makten har de gång på gång missbrukat det svenska folkets förtroende och inte hllit sina löften.
I valtider driver de nästan en borglig valkampanj, för att sedan hugga folket i ryggen.
Är det inte dags att låta de borgliga få visa vad dom kan under tre perioder? så vi får ordning på den svenska ekonomin?
Inte ens Göran egen hustru verkar ha "rent mjöl" i påsen?

Nipply
Stolt Moderat
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Håller med Nipply här...
Förvisso var det inte Socialdemokraterna som ville driva igenom detta utan det är miljöpartiet men S var ju tvungna att ta deras hjälp för att få majoritet och då vek man sig på den punkten trots att man lovat i partiprogrammet att biltullar inte var aktuellt.
Men det gäller inte bara biltullar, nästan hälften av Sveriges befolkning röstar S eller V vilket i princip blir det samma eftersom de alltid går ihop. Sen sitter de och klagar över höga skatter, fastighetsskatter biltullar m.m.
Men tänk till innan nästa val istället!?

Visste ni förresten att man kan kasta om bokstäverna i "Socialdemokraterna" till "Stackare med anor i LO"?

/Christofer
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Helt otrolig tråd...sedan att man lider av amnesi av den ekonomiska och politiska sitvationen o landet gör inte saken bättre. Men å andra sidan trodde jag inte det här forumet var till för att bedriva en politisk debatt ...men jag har kanske missuppfattat det?

/Pelle
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
hårfin skillnad när det är tungt mycket politik i trängselavgifterna, IMHO. Ett par saker är åtminstone säkra, med M bakom ratten hade vi aldrig ens haft tankar på tullar, och fru Billström gick till val bl a på löften om att inte införa avgifterna.

Men varför klagar jag, som bor mitt på Östermalm (snart Lidingö), jobbar i Nacka och kör sportbil av tyskt märke? Jag är ju en av dem som har råd...

(och det sista kommer säkerligen att missförstås, det bjuder jag på)

mvh
Anders

PCS #8050
BMWCS #4727
Firren:

Och hur ska vi som inte har råd....göra:))?
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
starre:

ni ska förstås lämna platsen fri för oss som har råd ;))

en extra sjuk effekt är att det är _bättre_ för mig att flytta ut till ön, så slipper jag betala för genomfart, än att bo på bra mycket mindre än halva avståndet (dvs där jag bor idag) o åka på 60 spänn per dag (med min skitbil som går under vintern sparar jag alltså in milkostnaden). Mycket sjukt. Men någon gång ska väl de berömda marginaleffekterna gynna även mig...?? :)

mvh
Anders

PCS #8050
BMWCS #4727
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.