|
Sida 6 av 38
|
|
|---|---|
| RS2, vad säger Vv och Transek om att bygga bort köer med fler vägar. Jag har inte hört talas om ett enda exempel där man lyckats bygga bort köerna. | |
|
Har läst igjenom det mästa här. Värkar dock vara nåt jag inte fattar. Biltullarna som evt skall komma i sthlm är det vi i norge kallar "rushtrafikkavgift". Har jag rätt? Med det menas en avgift för å åka till innerstan rundt 07-09 på morgonen och 15-17 på eftermiddagen.. Eller skall det vara hela dygnet? Jag är säker på att det är det sista. Då kan man inte blanda ihop med dom norska biltullarna. Dom har ett syfte: betala ned en enskild nygjord veg. Dock funkar INTE det systemet !! En sådan biltull försvann för ett tag sänn 4 mil söder om Oslo. Då var redan vegen betalt för 10e år sedan! Dom sade då att pengarna har gått till andra vegprosjekt i lokalmiljöet. Inte f-n om jag skall betala för nån lokal veg om jag skal åka E18 mot Oslo. Hoppas inte det fenomenet kommer till Sverige. För man betalar redan skatt, vegskatt, bensinavgift mm. Om inte det räcker till nya vägar är det nåt fel nånstans. Tillbaks til saken: Om det kommer en avgift (typ 20 kr) i tidsperioder i sthml är väl inte detta nåt problem. Fortfarande är det ingen männsklig rätt å köra bil.... Biltullara i Sthlm har väl som syfte och förbättra miljön, presset på vägarna samt minska biltrafik i innerstan. Om det fungerer är en annan sak. Biltullar för å bygga vägar hoppas jag aldrig jag ser i Sverige :) |
|
|
Är väll en ganska enkel logik att fler och större vägar minskar bilköer? Vi får ju ganska snart bevis på detta när Södra Länken är klar. Skulle förvåna mig mycket om inte bilköerna minskade. ///Jesper |
|
|
"Jag är säker på att det är det sista". Menar det första alt! Altså i tidperioder... Hoppas nån kan reda ut för mig |
|
|
Problemet idag är att Vägverkat får minskade anslag för att underhålla vägnätet så därför har man börjat diskutera andra finansieringsformer (t ex betalvägar som i Norge). En stor del av de 65-70 miljarder kr som vi bilägar betalar i olika skatter går till annat i regeringens budget. Så även om man har konstaterat att kringfartsleder kan lösa problemen med köer i storstäderna så har man tagit ett politiskt beslut som innebär att man endast bygger nya vägar om alla andra åtgärder för att ändra behovet och val av transportsätt misslyckas. /RS2 |
|
|
Anders S: orelaterat: som AIKare håller jag gärna med din beskrivning av söder *asg* ;-))))) ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
Ifrån ett tidigare inlägg. Förslaget på trängselavgifter i Stockholm bygger på ett systemet med två zoner i innerstaden och en zongräns vid tullarna. Enligt förslaget så ska avgiften vara 20 kr under rusningstrafik och 10 kr under övrig dagtid samt att kvällar och helger ska vara avgiftsfria. Det innebär också att man ska betala en avgift varje gång man passerar en zon i båda riktningar (dvs även ut ur stan)! Det blir alltså endast avgiftsfritt under kvällar och helger och en resa till och från jobbet igenom staden på t ex Söderleden kommer att kosta 100 kr. /RS2 |
|
|
RS2 "Så även om man har konstaterat att kringfartsleder kan lösa problemen med köer i storstäderna" Vilka är man, är det Vv och Transek som kommit fram till detta? Är följande scenario tänkbart? Med nya kringfartsleder kommer det att bli enklare att ta sig fram med ökad trafik som följd och därmed krävs ytterligare vägar. |
|
|
Det är valfritt att låta bilen stå och ta tricken istället. Visst behövs kringfarter och trängselavgifter är ett bra sätt att betala dem med. Tar man Söderleden istället för att åka kommunalt eller runt på essingeleden så får man skylla sig själv. "Din Koskenkorva i etern" |
|
|
I olika rapporter (bland annat ifrån Vägverket och Transek) så kontarerar man att kringfartsleder är ett effektivt sätt att minska trafiken och utsläppen i innerstaden (t o m i lilla Vetlanda har man byggt kringfartsleder) men Vägverket har idag inga pengar för att bygga nya vägar så då återstår alternativet med olika vägavgifter för att dels finansiera nya transportsystem och dels för att försöka styra trafiken istället. Vidare så konstarerar man (Vägverket igen) att det är enklast att påverka vilka vägar som används och tidpunkten för resorna (dock svårt med resor till och från jobbet på grund av reglerad arbetstid) och att förändringarna endast kan bli betydande om det finns bra alternativ. Medan val av färdsätt är betydligt svårare att påverka och det totala antalet resor vanligen påverkas relativt lite av olika avgiftssystem. Vad är det som är så svårt att förstå med att trängselavgifternas huvudsyftet är att finansiera kollektivtrafiken i Stockholm och inget annat? Det säger ju t o m Annika Billström! Sen att andra mer eller mindre känslomässiga argument som miljön används tillhör ju bara politiken och debatten. /RS2 |
|
|
Transek tror nu att trafiken på Essingeleden kommer att kollapsa totalt under rusnings trafiken (+30% med två zoner och 10% med en zon) vid införandet av tränsgselavgifter så de rekommenderar (inte oväntat) även trängselavgifter på Essingeleden! Detta trots att Essingeleden är den (enda) huvudsakliga förbindelsen mellan södra och norra delarna plus att en mycket stor del av trafiken på Essingeleden är trafik till och från andra kommuner än Stockholm. Detta trots att de själva säger att vägavgifter i syfte att styra trafiken endast är effektivt om det verkligen finns andra bra alternativ (avgiftsfria vägar). Goddag yxskaft! Jag undrar hur stor del av de budgeterade 200 miljoner kr för utredningar, upphandling och utvärdering som går till Transek? /RS2 |
|
Linus85 |
Måste bara säga att jag håller med RS2 om allt han säger. Det harri då och då får ur sig börjar mer och mer låta som billiga ursäkter eller försök att slingra sig. Jag menar han har blivit praktiskt tagit överkört gång på gång av RS2 men fortsätter ändå med samma J***LA argument gång på gång. (Lär ju säker bli påhoppad av harri pågrund av att jag inte har några argument för mina åsikter i denna post men jag anser att RS2 redan klarat ut det här ganska bra och att harri bara vägrar ge upp) Keep up the fight. /MVH Linus |
-Daniel- |
Harri av att läst dina inlägg hittills kommer du inte med ett enda dyft fakta eller liknande tycker det mest låter som omoget svammel om hur staten ska klämma åt alla miljonärer som ska in till stan samtidigt som vi andra vanliga dödliga som inte behöver några mer kostnader som biltullar gott kan ta SL och sluta gnälla... |
|
Detta är helt dj... otroligt! Ju mer man läser om trängselavgifterna ju mer förvånad blir man! Transek har bl a fått i uppdrag att ta fram en metod för att man ska kunna beräkna fördelningseffekter av olika system för avgifterna (alltså hur avgifterna slår mot olika grupper av människor). En av slutsatserna är att det är hur intäkterna används som är avgörande för de totala fördelningseffekterna! Om intäkterna ifrån trängselavgifterna går till kollektivtrafiken så gynnas totalt sett låginkomsttagare men om man skulle minska skatte finansieringen av kollektivtrafiken så gynnas istället höginkomsttagare. Jaha, så nu vet vi varför man i stadshuset har så starka åsikter om vart pengarna ifrån avgifterna ska gå och varför man inte vill höja SLs biljettavgifter! Detta visar bara ytterligare på att man är mer intresserad av hur skatter kan och ska användas i olika fördelningspolitiska syften än av de verkliga samhällsekonomiska effekterna på lång sikt. De nu styrande politikerna i stadshuset är alltså på samma nivå som Harri fast de använder bara ett annat språk och andra argument! Är det bara jag som är förvånad över hur hela den här processen har gått till!? Det är ju ingen större hemlighet att både Miljöpartiet och Vänsterpartiet är direkt bilfientliga. Men när sedan Annika Billström går med på deras krav om biltullar bara för att få majoritet och kunna sitta kvar i stadshuset så sätts alla demokratiska processer helt ur spel i den här frågan. Först så bestämmer man alltså att man ska införa biltullar (utan några som helst diskussioner om detta är verkligen är rätt väg att gå) och sedan så utformar man en rad politiska syften med dessa avgifter och sedan så ger man i uppdrag åt olika konsulter att göra utredningar och undersökningar för att kunna motivera de redan fattade besluten och för att hitta bäst system för att beskatta oss bilägare (och höginkomsttagare) ytterligare. När man också ger i uppdrag åt samma konsulter att ta fram marknadsmaterial för att lättare kunna övertyga oss om trängselavgifternas förträfflighet inför folkomröstningen så har man i min mening gått långt över gränsen för att vara trovärdiga i sakfrågorna. /RS2 |
|
|
Här har ni ett förslag (kanske inte så seriöst men ändå) till hur man kan protestera mot de föreslagna trängselavgifterna eftersom det verkar vara svårt att kunna stoppa dem. Låt oss trycka upp 500 000 plastdekaler med texten "ANNIKA" som vi sätter på våra nummerplåtar så att de inte kan fotograferas när vi åker igenom tullstationerna. På så sätt så behöver vi ju inte betala avgifterna! Och det råder ju yttrandefrihet (än så länge i alla fall) så man kan ju se köerna till och från jobbet som en slags demonstration varje dag. Jag skulle vilje se vad polisen skulle kunna göra åt en sådan protest! :-) /RS2 |
|
|
Nästan så att man börjar tro att Transeks beräkningar och förslag till avgifter även på Essingeleden är "beställda" och ingår i den politiska kampanjen med att övertyga riksdagen att få utöka testverksamheten till Essingeleden också. Men det är väl så när Stockholm Stad är beställare och betalar alla deras rapporter samt redan har bestämt syftena och avgränsningarna. /RS2 |
|
|
Vad är det som inte är fakta i mina inlägg? Fakta: Idag sitter en massa ensamma män (företrädesvis) och åker bil och skitar ned miljön, till en kostnad som är enorm för samhället. Fakta: Kollektivtrafiken in till stan är ypperlig Fakta: Skattepenhgar kan inte gå till ´bilism allena Fakta: Vill man minska trafiken så slår man bäst till där det svider, i plånboken. Trams: De som av lättja pendlar in till stan minskar om man bygger kringfatrsleder Trams: Bilismen är överbeskattad Trams: Du betalar 17.000 i bilskatter och får inget tillbaka Trams: Men alla dom (högst 25 i verkligheten) som nåns sambo sett ta bilen från Östermalm till sitt jobb 300m bort då? Trams: det är fattiga människor som åker mellan Rinkeby och Fittja som drabbas av biltullarnahar råd med bil. Trams: Det är mathandlande, dagislämnande mammor i sina slitna 740 GL kombi som egentiligen döljer sig bakom mustascherna i BMW:arna och 9-5 :orna "Din Koskenkorva i etern" |
|
|
Harri, Du har inga fakta i dina inlägg, bara bittra uppfattningar om andra människors levnadsvanor (samt en hel del avundsjuka som det ser ut på de kommentarer du lägger in). Fakta är inte att kollektivtrafiken är ypperlig! Möjligen är den bra från din bostad till ditt arbete. Men vore den ypperlig runt hela Stockholm skulle fler åka tåg och buss. Fakta är inte att alla som åker bil till Stockholm är lata, feta och rika gubbar i stora bilar. (Dina 74 kommentarer om detta får mig f.ö att tänka på hur det är när man precis har köpt en viss bil och helt plötslig ser en likadan var man än befinner sig. Dvs det är inte ovanligt att man ser det man VILL se). Det är sorgligt att se din uppfattning om hur viktigt det är att sätta dit dom som du anser vara av den karaktären, och helt bortse från övriga människor som drabbas. Gubbarna du ogillar så mycket kommer fortsätta sitta i sina stora bilar. Men målet kanske är uppnått, mera skattepengar kommer in...? P.s Du nämnde något om mognad och barnslighet tidigare. Vill bara säga att jag förstår hur din ålder och dina åsikter hänger ihop. Däremot är jag förvånad hur du uttrycker dom så jag låter bli att kommentera dom mest larviga i sista inlägget. |
|
NOLL7NOLL |
VAKNA harri!!!!! Vill bara påpeka en sak som verkligheten inte verkar ha meddelat dig. Problem som kollektivtrafikanter stöter på i väldigt stor utsträckning: Kyla: Tåg fryser fast dagligen under kalla vintrar. Vid 15-25 minus fryser vagnarna fast. Förseningar som i många fall tar upp till 2 timmar. Beror på att rälsen ligger obehandlad under längre tid. Information om när tågen börjar gå igen ger ofta inte att få. Värme: Rälsen viker sig vid hög värme och leder i sin tur att tåk ställs in för att inte riskera liv, om tågen går, gör de det på halvfart. Info om när tåg börjag gå går ofta ej att få. Personalbrist: Tåg ställs in utan förvarning pga connex eller annan arbetsgivare inte bemödar sig att hålla utlåvad gångtidtabell. Signalfel: Bristfälliga system gör att manb ibland kan stå stilla mellan 10 min och ett par timmar. Info om vad som händer eller när man kan åka finns ej att tillgå. Dessa problem slår hårdast i rusning och som van pendeltrafikant kan jag meddela att det slår till ganska ofta oxå. Numera agerar jag chaufför åt mina stackars kompisar som ofta får så och vänta på sina tåg. Stackars satar, medan jag sitter i min varma bil och lyssnar på lite skön sommar-reggae. Jag tror inte man är medveten om detta om man inte åker tåg från förorterna utan man förutsätter att det fungerar men: Newsflash for you, Harri: Det fungerar inte. Och om du inte inser det bör du ta bort det ur dina argument. Och vet du en sak till, det kommer inte att bli bättre även om vi får biltullar. Kan bara hålla med Anders S: Kollektivtrafikanter OCH Bilförare kommer att bli f***ed. Annars kan man inte bråka om dina andra argument, som egentligen inte är argument utan som du skriver, rena fakta som varken gör till eller från då det inte direkt finns något djupare att gå på. 1. Män kör bil. Ja så är det. Men det finns andra oxå. 2. Skattepengar kan inte bara gå till bilismen. Nej inte all skatt men bilskatten kan det. Och till forskning om hur vi gör bilar mindre miljöfarliga. 3. Det svider om man får betala. Nej inte om det går till vettiga saker som total utbyggnad av kollektivtrafiken. Men det kommer inte att gå dit, även om du tycks tro att Sossarna tänker på dig i sin lilla plan. Det är klart sagt att dessa pengar inte är planerade att enbart gå till sthlms stad. Så kom igen nu..... OBS: Glimten i ögat nu alla, ingenting att röra upp sig för :D |
|
Gäsp, nu skall jag ta R75/5:an hem till den ena förorten från den andra förorten. (med staden mitt emellan) Jag tar naturligtvis Essingeleden och blåser på och retar upp nån ung grabb i keps i sin E36:a som inte hänger med. "Din Koskenkorva i etern" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.