|
Sida 5 av 38
|
|
|---|---|
|
Harri tror förmodligen att alla människor har busshållplatsen utanför sovrummet eller kontoret placerat på tågperrongen. Kanske var frågan från Z3Cforever svår att förstå? Det blir väl lätt så då det saknas argument.. :) |
|
|
Kom igen nu. MartinK, jag kan förstå att du vill ta bilen. Dessutom kommer du inte att behöva betala avgift eftersom Essingeleden skall vara fri. Däremot lär väl trycket öka på nämnda led så det blir lite tjorvigare. Jag bor i Sollentuna, det tar ca 5 minuter att cykla till pendeltåget som tar knappt 15 min till Karlberg och sedan promenerar jag ca 15 minuter. Alltså blir resan med kollektivtrafiken inklusive säkerhetstid. 40-45 minuter. Tar jag bilen så börjar köerna vi Järva Krog, i bästa fall och resan med parkering tar ungefär lika lång tid. Dessutom måste jag betala parkering à 96 kr/dag. Innan dess pendlade jag från Vaxholm och det gick också bra även om det tog lite längre tid. Det är iaf enklare att sova på bussen än bakom ratten. :) Jag tror nog att väldigt stor procent av dagens bilpendlare bara är bekväma eftersom allmänna kommunikationer på det hela taget fungerar bra i Stockholm. Tyvärr är bilåkning alldeles för dåligt resursuttnyttjande för att vara hållbart i ett längre perspektiv. |
|
| PB: jodå, Stora Essingen skall ingå i biltullsområdet, jag kommer få betala 80 spänn om dagen för att köra in 200 m på tullområdet. Problemet med vägtullarna är ju att de inte enbart ligger runt city, där kommunikationen från alla håll är bra utan att hela innerstan och lite till skall ligga innanför en tullmur. | |
|
PB, Om tar ditt exempel och istället sätter någon annan i samma sits. Någon som kanske måste lämna ungarna på dagis innan resan till jobbet. Kanske är det snöslask (eller svinkallt) ett par 3 månader om året vilket gör att 5 min cykelväg lätt blir till en rätt obehaglig resa? Ska vi bortse från människor med dom förutsättningarna bara för att sossarna hittat ytterligare en skatt att leka med? Om du någon gång sitter i sitsen med barnskjutsning eller helt enkelt inte vill pulsa i snön på väg till pendeln (och tar bilen!). Tänk då på att Harri sitter i samma bilkö och stirrar på dig. Allra helst om du har en bil över 1,5 ton ! :) |
|
|
Snöstorm och regnslask har ALDRIG hindrat mig. Det finns ju varma kläder både till stora och små. Bekvämlighet har alla rätt till men det får väl finnas gränser. Jag lämnar inte på dagis än men kommer grabben in på dte dagis vi hoppas blir det en 20 minters promenad extra. Nä, väderleken som argument för att ta bilen biter inte på mig. Martink, det suger. Med många byten funkar ju kollektivtrafiken mindre bra. |
|
|
"det är ju just dom bortskämda männen du INTE kommer att slippa eftersom dom har råd att betala avgifterna " trams, dom klämmer vi åt, och deras pengar går till en utbyggd kollektivtrafik. "Din Koskenkorva i etern" |
|
| Harri är det du på bilden? Ser ut som Kim Källström med en gammal Jofa VM.hjälm på huvudet | |
|
Harri, Till ditt sista inlägg så upprepar jag Z3Cforever:s fråga igen då: "Du anser alltså att ett större mål i ditt fall ett utopiskt mål att få bättre miljö och luft i Stockholm är värt att ekonomiskt slå dem fattigaste så att dem rika har det bra i stadens centrum ? Dem som bor på östermalm och reser till välavlönade jobb i City får alltså ta med bilen trotts att det är just dem som har tillgång till ypperligt kommunal kommunikation medans dem som måste ta sig t.ex. till sina lågavlönade jobb från Rinkeby till Fittja måste betala för att åka bil eller utsättas för den delen av kollektiv trafiken som är känd för att vara undermåttlig . Till och med mitt moderathjärta ser dem klara orättvisorna så hur kommer det sig att ditt Koskenkorva hjärtat inte ser det? Frågan är: är ett utopi värt att förnedra folk ekonomiskt och skapa ännu mer orättvisor i denna värld: ett kort svar tack: ja eller nej" |
|
|
"Fattiga och rika" Löjlig argumentation, retorik al'a Gråsosse modell Ingvar Carlsson, knappt värd att bemöda sig att bemöta. Men, nåja: 1. De som har råd att köra bil in till stan kan inte anses vara fattiga, se dej omkring i bilköerna. Desstom så skitar de äldsta bilar ned mest ... så att på så sätt är det en välgärning. 2. Den som bor i Rinkeby och jobbar i Fittja drabbas inte av biltullar. 3. Knappast så många som tar bilen från Östermalm till Stureplan, eller vad tror du själv? Gissa? Tror du det rör sig om fler än 25 personer? "Din Koskenkorva i etern" |
|
|
Du bor inte på Östermalm Harri, det hör jag! :) Gissa hur många som tar bilen..? Ja, det har jag förstått så här långt att dina argument går ut på gissningar i allmänhet och avundsjuka i synnerhet. Vet inte hur många gånger du nämt "ensamma män i stora bilar" och "om bilförararna betalar lite mer så får vi andra lite bättre kollektivtrafik". Jag förstår att du inte bemödar dig bemöta argument som du inte har svar på. ;) Den löjliga argumentationen i den här debatten är den om miljön. Trafiken kommer inte att minska nämnvärt, Sthlm Stad kommer bara få in lite mera pengar. Yrkestrafiken kommer att fortsätta genom sthlm dessutom, vilka f.ö också ska betala tullavgifter (som rimligtvis ökar priser på varor och tjänster så småningom). Sen är jag förvånad över hur du kan tycka det är löjligt att diskutera den privata ekonomin i frågan. Folk som bor så pass illa att dom måste ta bilen eller helt enkelt behöver bilen i jobbet blir drygt 1600:- fattigare på nettolönen varje månad. Det är inte frågan om hur fattig eller rik man är i det läget, det handlar om rättvisan av det. Det är samma visa med fastighetsskatten. Den är orättvis, den sätter mindre förmögna människor i ekonomisk kris men visst, den drar in pengar till staten. Grattis alla sossar! |
|
|
Avundsjuk? Att jag använder fakta, dvs att rusningstrafiken består av "ensamma män i stora bilar" påvisar inte avundsjuka hos mej, snarare stor omognad hos dej. till saken: Ingen bor så illa att de behöver ta bilen till Stockholms innestad. Knappt någon tar bilen från Bostaden på Östermalm till jobbet på Stureplan, det inser varje sansad debattör. Ingen fattig stackate behöver bli 1600:- fattigare, han har ju ett val han kan ta tricken och spara en stor slant. Livet är fyllt av orättvisor, det rättfärdigar inte motorvägar genom innestaden för att tillfredställa den bekväme i sin bil. "Din Koskenkorva i etern" |
|
|
Harri: tråden säger klart: hur kan vi VÄRNA OSS MOT biltullar. Dina inlägg handlar om dina åsikter om själva principen "Biltull". Det är inte det som tråden efterfrågar, eller hur? Även om du inte gillar dem så kan du säkert komma på flera förslag på hur vi som inte tycker om tullar kan värna oss mot dem. På så sätt kan du bidra konstruktivt till tråden och ändå behålla dina åsikter som säker kommer till använding den dagen någon startar tråden "vad anser ni om biltullar" . Att du sedan inte håller med ändamålet spelar väl ingen roll för själva frågan. eller? Har du förslag Harri? P.s känns skönt att provocera lite ;-) ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
Fakta i din mun är detsamma som jag tidigare sa, gissningar. Så även i ditt senast inlägg. "Det inser varje sansad debattör". Jag har en hel del vänner samt även en Sambo som arbetar på Östermalm så jag vet (lite bättre än en gissning) hur många av dessa invånare som åker tunnelbanan när det är arbete eller shopping på schemat. Du blundar för att vissa människor blir 1600:- fattigare varje månad (de som inte har något val pga arbete / boende) samtidigt som att denna orättvisa ändå är rättfärdig. Är det det du försöker säga? Som jag sa tidigare, om 2 år när trafiken i innerstaden är lika illa som den alltid varit och tullavgifterna läggs på samma hög som övriga skattepengar för att gå till andra mer (välbehövliga?) ändåmål så kan du dra ner byxorna Harri. :) |
|
|
Ingen som tar tricken blir 1600:- fattigare. ALLA jag säger ALLA som skall in till innerstan har ett val, det valet heter SL. Bekvämt och billigt, speciellt bra om man är "fattig" Ingen som har råd att ta bil istället för tricken kan per definition anses vara fattig. Så din sambo vet att horder av miljonärer tar bilen mellan Östermalm och Stureplan om morgnarna. Trovärdigt så det förslår. Z3 .. när du blir lite äldre och förstår bättre så skall jag kommentera ditt senaste inlägg. "Din Koskenkorva i etern" |
|
|
Fakta är att det är väldigt få som tar bilen till jobbet i innerstaden! Däremot är det betydlig fler som åker bil till sina jobb utanför stan (Sundbyberg, Bromma, Kista, etc) och dessa måste tyvärr åka igenom stan eftersom det inte finns några kringfartsleder idag. Se bara på köerna på Essingeleden och Söderleden samt hur lite trafik det ändå är inne i Stockholm på morgonen innan yrkestrafiken har kommit igång. Dessutom har de som jobbar utanför stan oftast fria parkeringsplatser också (fast det ska egentligen förmånsbeskattas om man har privat bil). Eftersom huvudsyftet med trängselavgifterna är att finansiera kollektivtrafiken så har man också utformat förslaget för att kunna ta betalt även av de som bara åker igenom stan på väg till jobbet (varför tror ni man även ville ta ut avgifter på Essingeleden ifrån början). Om man hade velat minska enbart infartstrafiken till Stockholms city så hade man utformat förslaget på ett helt annat sätt. Och angående behovet av ökade intäkter för att underhålla kollektivtrafiken så visar alla siffror ovan att det mest logiska är att höja biljettpriserna med 2,50 kr per resa så att eventuella vägavgifter kan gå till att bygga kringfartsleder och andra åtgärder mot miljön istället! Vägverket och Transek med flera har slagit fast att vägavgifter inte är effektiva åtgärder för att förbättra miljön eftersom den totala trafiken inte minskar (sen kan de olika politiska partierna använda detta subargument hur mycket de vill)! Det är betydligt effektivare med olika avgifter och åtgärder för att minska den tunga trafiken och yrkestrafiken eftersom det är de som står för de stora utsläppen i stan (även SLs dieseldrivna bussar). Och kringfartsleder ger faktiskt bättre miljö trots att inte trafiken minskar eftersom det blir mindre utsläpp då trafik flyter än om det är köer. Men tillbaka till frågan om hur vi ska värna oss mot de föreslagna trängselavgifterna. Behöver jag säga mer än att över 80% sa nej i den nyss hållna folkomröstningen!!! Och Annika Billström vägrar att kommentera utfallet. Jag trodde att Sverige var en demokrati men det gäller visst inte alla våra politiker här i landet. /RS2 |
|
|
Harri, såg inte din ålder tidigare. Jo, jag vet. man ska inte säga emot äldre har mamma lärt mig. sorry du har onekligen rätt om biltullar obara för att du kommer ihåg när påven gick i kortbyxor... ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
Harri, När Z3C blir så gammal är det försent... :) |
|
NOLL7NOLL |
Z3c 4 ever!: Nå...... Har deu fått fram hur vi ska värna oss än. Denna tråd verkar reda ut allt vi undrar över :) |
|
Harri, "Så din sambo vet att horder av miljonärer tar bilen mellan Östermalm och Stureplan om morgnarna. Trovärdigt så det förslår." Nä, vad du tror och vad som är fakta har jag redan insett vad det baseras på. Men med en hel del förutfattade meningar så är det väl så att man gärna tror att alla på Östermalm är miljonärer, jobbar på Stureplan och kör Porsche!? Är alla som bor på söder pundare eller konstnärer? |
|
|
Som sagt. Om biltullarna bara riktades mot bilar som skulle in till city så skulle det va en sak. Men nu är det ju så att 99% av alla bilar som åker in mot stan gör det för att komma ut på andra sidan. Ringled är det enda vettiga. Dom pengarna som stan kommer att dra in på vägtullar lär ju knappast gå till att bygga ut vägnätet eller något liknande. Det bli väll som vanligt några blomlådor på någon obskyr plats och grönmålade stolpar. ///Jesper |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.