AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
112.406

Biltullar: hur ska vi värna oss?

Sida 37 av 38
Exakt, demokratin fungera inte i Sverige. En röst på högern ser ut att bli en röst åt en vänstern, vad ska detta sluta.

Det var bättre förr då visste man att en röst på högern var en röst på frihet,eget ansvar och framförallt en stat som inte la sig in den privata friheten.

Nu är landet förlorat dags att emigrera till landet med frihet

MvH född fri skattad till döds
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Att man blir sparkad i huvudet oavsett vilket parti man röstar på är inget som förvånar mig. Men någonstans måste kanske pengarna tas för att få den älskade kringleden. Får bara hoppas att det blir EU standard på den. Dvs 5-6 filer och minst 130Km/h...

Ska bli Väldigt intressant att se hur mycket bättre miljön blir med biltullar. Det kommer att märkas när leden är klar men inte innan. Tycker att man kunde lagt de 3.8 miljarderna på att börja bygga förbifarten istället. Då kanske vi hade sluppit de där kameraskåpen.

Göteborg, Uppsala, Malmö: You're next!

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Jag som Göteborgare röstade jag på Moderaterna delvis för att slippa att idiotförsöket kommer till Göteborg. Men om moderaterna backar gällande något de har lovat. Kan jag då backa min röst? Känner mig rejält lurad.

Hoppas Göran Johansson står för vad han säger. Han har iaf alltid verkat vara ett säkert kort...

Schnelle fahrt, Härliche fahrt. Länk
Nu bor jag inte i Stockholm men att något måste göras åt trafiksituationen i uniones storstäder krävs ingen Einstein till att begripa. Att bygga bort problemet med hjälp av avgifterna ser i alla fall på pappret ut som någon form av försöka att hantera situationen. Personligen så anser jag att man borde börja med den utlovade kringfartsleden innan man inför avgifter. Detta för att undvika irritation och för att folk verkligen såg att dom fick något för sina pengar. Sen så skall dom som bor innanför tullområdet få dispans eller någon form av rabatt då dom inte kan röra bilen utan att bli debiterade. Att åka in i trängsel området är inget val man tar ställning till om man bor innanför tullen, då man måste kunna röra bilen utan debitering för böveln! Kollektivtrafiken går inte heller alltid dit man vill och när man vill. Och visst är det trångt, bullrigt och smutsigt i kollektivtrafiken. Vem vill skramla bort sitt liv luktandes på grannens svettiga armhåla i en öststats buss??? Använd pengarna vettigt och hantera det hela med förnuft så köper jag tanken med tullar. Annars absolut inte! Och ja vi som bor i GBG står på tur...
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Länk

Sidan öppnar imorgon. Nu blir det väl en mer avancerad och permanent lösning på nummerplåtselländet =)

Ang. miljöbilar, intressant hur det kan komma att bli för de som tror de gjort en investering i framtidssäkrad bil undantagen från tullarna:
Länk

Mvh,
/Wille
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Ja så var det tydligen klart då Moderaterna återinför trängselskatten kommande år..
Visa användare
539
idde
320d touring -08
523 Touring -97
Ja.. vad skal man säga efter borgarnas 4 år av gnällande, högjluda skrik och protester om att trängselskatt. Men nu är de invalda och kan man göra precis vad fan man vill.

Hycklande j*vla svin är vad de är. De måste ha jobbat hårt redan innan valet för att komma på ett sätt att återinföra det ändå.

Folk skall helt enkelt inte ha råd att ha bil och det kan åstakommas på många sätt det.

/Ian
Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
Yamaha XJ6 Diversion F - 12
Jepp, lurade igen. Ska man skippa rösta nästa gång kanske? Hur som helst, FoxPlate nästa.

Min gamla pärla: Länk
b97_knl: Fast man sade faktiskt innan valet att man skulle ta hänsyn till omröstningen i Stockholm (och kranskommunerna). Sen tolkade de resultatet som sådant att trängselskatterna ska sponsra kringfartsleder och plockas ned efter detta. Om det är att fara med osanning är väl tveksamt likaså motsatsen...

Nedmonteringen lär nog knappast bli av. Kringfartslederna lär knappast ta bort köerna inne i stan.

//v96_ton
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
pruttgas: Nej det tror inte jag heller... Men i vilket fall som helst så är det ju bättre nu med den moderata modellen där pengarna från tullarna går till vägarna och inget annat diffust som S+MP satt och kokade ihop. Det finns massor att göra för miljön och jag tror aldrig att vägtullar förbättrar den oavsett var de sitter. Bilarna kommer knappast att skrotas pga av dom.

Sen att det är skatt på skatt på skatt kan man ju tycka vad man vill om.

Varför är det bättre att pengarna går till vägar istället för till kollektivtrafiken? Bilisterna gynnas ju av en utbyggd kollektivtrafik.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Jag tycker pengarna ska tas från de som använder vägarna och ge tillbaka till dom som använder vägarna i form av underhåll och utbyggnad. (Om man nu har beslutat om detta)

Kollektivtrafiken får dom lösa på annat sätt. De som använder en viss service ska väl betala för den? Hur vore det om kollektivtrafiken införde en trängselskatt för att bygga ut någon annan form av infrastruktur?

Att bygga nya vägar är ett stort och dyrt projekt, inte minst i Stockholm. Syftet med att bygga ut kollektivtrafiken är, förutom att förbättra miljön, att minska trängseln. Därmed kan man uppnå samma effekt som med fler vägar. Är det inte då rimligt att om två alternativ ger samma resultat till samma kostnad att man väljer det med lägsta externa kostnader?

Vad tror du förresten det kostar att förbättra luften i Stockholm utan att använda styrmedel för att begränsa orsaken till det?
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

En utbyggd kollektivtrafik räcker inte för att lösa trafiken i stockholm. Alla transporter kan inte läggas på SL-bussarna. :)
Dessutom så växer stockholm, bättre kollektivtrafik OCH bättre vägar behövs. Så enkelt är det, anser jag.

Min Cabrio Länk
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Nu förstår jag precis vad Andersson_CSI menar med sitt citat:

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."

Länk

Det kommer knappast som en överaskning med att efter 5:år så är det slut åkt för miljöbilar utan kostnad. I know it.......

Från DI:

Trängselskatt även för miljöbilar
2007-04-12: Olof Sandström
Trängselskatten återinförs i Stockholm den 1 augusti. Det föreslår regeringen, som också vill att undantaget för miljöbilar ska tas bort om fem år.
Ett av den nya regeringens första beslut i höstas var att återinföra trängselskatten i Stockholm. På torsdagen kom det färdiga förslaget.

Här är din nya trängselskatt [Idag]
Flera förändringar föreslås jämfört med den tidigare utformningen. Bland annat begränsas undantaget för miljöbilar till fem år. Skälet är att regeringen befarar att intäkterna annars ska minska.

"I takt med att allt fler skaffar miljöbilar kommer lagens trängselreducerande effekt att avta och intäkterna att minska. I förlängningen bör även dessa bilar betala trängselskatt", skriver regeringen.

Samtidigt slopas skatteundantaget för taxi- och färdtjänstbilar. Men skatten blir avdragsgill för privatpersoners tjänsteresor och arbetsresor. Även för företagen blir skatten möjlig att dra av i deklarationen.

Andra förändringar är att straffavgiften för den som betalar för sent sänks till 200 kronor, från tidigare 500 kronor. Dessutom är juli månad avgiftsfri.

I år väntas trängselskatten kosta mer än den drar in. Underskottet beräknas till 130 Mkr, på grund av de höga kostnaderna för att dra igång systemet på nytt. Men från och med 2008 väntas trängselskatterna ge ett överskott på 360 Mkr om året.

Pengarna ska inte som tidigare gå till kollektivtrafiksatsningar, utan i stället gå till investeringar i vägnätet. Regeringen ger ett enda exempel på sådana investeringar - Förbifart Stockholm.

I samband med riksdagsvalet höll Stockholms kommun och flera andra kommuner i Stockholms län folkomröstning om trängselskatten. I Stockholms kommun röstade en majoritet för återinförande av trängselskatten. I övriga kommuner blev det nej.

Så blev klart......

Grönt ljus för trängselskatt
Riksdagen har nu sagt ja till att införa trängselskatt i Stockholm från och med den 1 augusti i år.

Länk

Syftet med skatten är att minska bilåkandet i Stockholm, men också att få in pengar som kan investeras i vägnätet i Stockholmsregionen.
Socialdemokraterna, vänsterpartiet och miljöpartiet anser att skatteintäkterna i stället ska användas till investeringar i kollektivtrafiken. Oppositionen är också kritisk till att trängselskatten kommer att bli avdragsgill vid tjänste- och arbetsresor. Det minskar effekten av skatten, tror s, v och mp.

Från 1 augusti
Miljöbilar kommer att undantas från trängselskatten fram till den 1 augusti 2012. Taxibilar, som var undantagna under det tidigare försöket med trängselskatt, kommer däremot att få betala skatt. Motiveringen är att de oftast bara kör en eller två personer och därmed orsakar lika mycket föroreningar som andra bilar
Hi
915
Hillstreet
340i xDrive Touring M -2016
C 63 AMG -2011
Underbart =)

När Norra Länken sen är klar 2015 så kanske vi som bor i stan kan ta oss någonstans utan att det tar 2 timmar att komma i och ur stan.

//Joakim

Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Helt rätt att taxibilar ska betala samma skatt som oss andra. Vilken var egentligen orsaken till att dom inte gjorde det innan, är ju vansinnigt!

För övrigt är jag lika förbannad forftarande på att bilar som KAN tankas med etanol ska undantas från skatten. Vem i h-lvete har kommit på den idén??

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.