AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
112.403

Biltullar: hur ska vi värna oss?

Sida 36 av 38
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Verkar som att alla kranskommuner röstar NEJ, vilket är ett klart uttryck för att man valde att köra över kranskommunerna, när man beslutade att dom inte skulle få vara med i den "riktiga" omröstningen. Vore intressant om man kunde få se omröstningen i Stockholm per valdistrikt. Jag är övertygad om att tex Hässelby (som ligger längre från city än tex Solna, Nacka mfl) röstat nej. Och att JA-röstarna finns innanför tullarna.

Och Mats, du kanske får ompröva valet att bo i innerstaden om du nu inte står ut med skitig miljö ;-)

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Visa användare
626
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

Tänk att det inte blev någon större JA-seger ens i Stockholms stad, trots den massiva manipulationen…

Hoppas vi nu blir av med eländet, Länk
Visa användare
626
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

Blev fel länk, Länk
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Mats,
Du liksom jag har ju valt att bo i stan som du säger. Missade du att det är tätare trafik i en storstad eller vad menar du med att "smutsa ner min boendemiljö"?
Som att flytta till en bondgård och be kossorna att inte lukta skit ungefär...

Bättre då att bygga ringleder och få bort den trafiken som inte BEHÖVER åka genom stan!
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Anders S. Kan inte ha sagt det bättre själv!

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
Biltullarna flyttar bara problemen. Enligt trafikforskare så var Essingeleden nära kollaps!

Om systemet med biltullar införs - då finns risken att vi snart betalar över 100-lappen för passage i rusningstrafik.

Från att tidigare varit positiv så är jag nu ganska skeptisk.
Essingeleden kollapsar med eller utan biltullar.

Vad är det motståndarna till biltullar inte tycker om? Renare luft och mindre trafik i innnerstaden? Vad är det med skitig luft och buller från trafik ni älskar? Vad tjänar ni på att det tar längre tid att köra i stan när man det behöver? Eller är det för dyrt att betala upp till 60kr? Hur har ni råd med bil överhuvudtaget i sådana fall?

Jag tycker inte heller om sättet som biltullarna infördes men är inte blind för fördelarna som det ändå gav. Och naturligtvis så tycker jag att intäkterna ska gå till nya vägar inklusive ringleder och utbyggd lokaltrafik. Skulle intäkterna inte täcka utgifterna, vilket jag har svårt att tro på, så höjer man avgifterna är mitt förslag.
Da
639
Danjel
540iA Touring -03
Vi betalar redan skyhög skatt i Sverige. Med det där tänkandet vill jag ha renare luft i Upplands Väsby också... Jag vet, vi inför trängselskatt där med. I rusningstrafik så är det köer på E4 också. Jag har en ide. Inför trängselskatt där med så löser sig säkert det med. Kom igen nu! Det är sjukt!

MVH,
Danjel (fd. Dandelue)
Min bil: Länk
Nej jag håller inte med.
Luften som dom boende i innerstaden andas gör en sjuk.
Visst vill dom boende i Upplands Väsby ha renare luft så inför biltullar, jag protesterar inte.

Att innerstaden är allmän egendom och dom som bor där får skylla sig själva håller jag heller inte med om. Deras rätt till en bättre miljö väger tyngre än att vi inte ska betala för att köra i deras bostadsområde dagtid.
Och även om man bortser från miljöaspekten vad är det som är så kul med att sitta i långa bilköer? Då ser jag hellre att vi har biltullar så att trafiken flyter lättare och dessutom andas renare luft.

Jag ska kanske tala om att jag inte bor i innerstan och kommer förmodligen aldrig att göra det, för jag är född och uppvuxen i förorten tack och lov.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Henke,
Fritt fram för alla kommuner att införa biltullar alltså? Då skulle jag om jag vore kommunalråd i Upplands Väsby, införa biltullar så att en otroligt mängd människor som vill norrut eller till Arlanda ska betala några hundra spänn varje gång dom passerar. Eller i Södertälje, för att fånga in alla som vill ta bilen söderut.
Problemet är att jag måste göra som Billström, att lura i folk att pengarna går tillbaka till vår kommun vilket är ren jävla lögn. Så länge det är en skatt går inte en enda jävla krona tillbaka till kommunen. Detta var även en ren lögn på röstsedeln vilket jag tycker är helt makalöst att man kommer undan med!

Min Länk Cabrio
Huruvida det är lögn eller ej är svårt att säga.
Jag tror dock att det inte är det men säker kan man aldrig vara.

Om du har bevis så upp med korten på bordet.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Vad är det som är svårt, att grundlagen inte tillåter skatten att gå tillbaka till stockholm? Bevis i form av den svenska lagen, kan det bli mycket tydligare?

Min Länk Cabrio
Enligt en insändare i DN finns det en jätta bra lösning....

De som röstade jag till detta idiotiförsök betalar varje gång de åker in/ut då de ansåg sig tycka att skatten var ett bra sätt.

Vi andra som inte tycker att idiotiförsöket var bra slipper betala varje gång vi åker in/ut då vi röstade emot.

Eller så skaffar vi i kranskommunerna avgifter till de som åker igenom våra gränser och ser till att de pengarna går till kommun:)))
Står det verkligen i grundlagen att intäkterna inte får gå tillbaks till Stockholmsregionen? Visa mig var du som kan grundlagen.

Och även om det nu vore så kan ju regeringen ge Stockholmsregionen ett bidrag med motsvarande belopp för infrastruktursatsningar istället.
Eller strider det också mot grundlagen kanske?

Och för tredje gången VAD är det som är så jädra roligt och viktigt att slå vakt om att sitta i låånga bilköer varje dag? Är det tametusingen inte bättre att trafiken minskar OCH på köpet få mindre luftföroreningar?

Jag kan för mitt liv inte förstå vad det är som är så lockande med det?
Älskar ni avgaser så otroligt mycket så kan ni väl dra en slang från bilens avgasrör in i er bostad och låta bilen stå på tomgång.(OBS IRONI!!!!)

(Till sist vädjar jag att moderatorerna inte tar bort mitt inlägg.)

"Ja till biltullar i Sthlm"

Da
639
Danjel
540iA Touring -03
Henke-
Du har helt rätt. Det är INTE kul att sitta i köerna. Det kan vi alla hålla med om. Problemet är att man förmodligen inte sitter där för att det är så in i h-vete roligt utan för att man har ärende att uträtta eller job att sköta. Jag tror nog att du förstår att så är fallet, inte sant?
Undrar vad politikerna tycker när det blir svårare att ha verksamhet i innerstan (läs: förlorad skatteinkomst och mindre arbetstillfällen), för att folk drar sig för att åka in. Jag lovar att företagen i Stockholm kände av det under försöket. Speciellt eftersom tågtrafiken inte ökade nämnvät heller under detta försök.

MVH,
Danjel (fd. Dandelue)
Min bil: Länk
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Det finns många argument för ett nej till biltullar.

1
Sossarna sa Nej till biltullar inför förra valet (Jag röstade på sossarna och ångrar det djupt idag då jag känner mig helt överkörd i många frågor + en hel del annat som inte hör hit).

2
3.8 Miljarder för ett försök är inte försvarbart. De skulle hängas upp i tummarna för att ha slösat med skattepengar.

3
Sossarna i många kommuner Vägrade sedan folk i Sthlms län att rösta i frågan. Ännu ett mycket klart exempel att demokrati bara används då det passar in i deras politik. Det ville helt enkelt inte att folk ska få veta vad andra tycker... Allt ska tystas ner

4. Kollektivtrafiken funkar utmärkt i Sthlm men de skiter helt i övriga länet. (Hur många pendeltåg blev inställda under perioden?)

5. Det tvingar många redan ekonomiskt utsatta människor från att ta sig till jobbet (När tågen inte går, folk har inte råd att köpa både sl kort och köra bil samtidigt samt att de kommer försent till jobbet...hur billigt är det?)

6. Många företag har precis som Danjel säger förlorat en hel del i inkomster. Minns en artikel om Pris Xtra vid Norra Bantorget som förlorade miljoner varje vecka. Folk i Solna och närliggade förorter drog sig för att åka in till stan och valde säkert att åka ännu längre för sina inköp.

7. Essingeleden kan omöjligt ta emot alla bilar i längden. Och vid minns tydligt hur sårbar infrastrukturen redan är med tanke på promen.

8. "Miljöbilarna" som är så miljövänliga tankas med bensin numera för att etanolen har blivit för dyr.

9. Ockerpriser för försenade inbetalningar. 500 spänn i påminnelseavgift efter en månad - SMS'a låna nästa kanske??

10. Högst osäkert hur priserna kommer att se ut i framtiden för att systemet ska gå i vinst, vilket det måste för att få pengar att utveckla den missära kollektivtrafiken + att ingen vet hur många tullstationer det kommer att bli i framtiden.

Fyll gärna på. Vill inte skapa mitt livs längsta inlägg på en fråga jag avskyr.

"Vi river en stad och bygger en ny"
Ja
299
Jake
Hyundai Santa Fe 4WD 2.2 CRDI 2011
Håller med Heltsonika:

Förrutom allt så är det ju så att avgaserna flyttade sig utåt, jag fick åka runt 3 mil extra för att slippa skitskatten som jag på grund av införandet vägrar acceptera.
Dessutom så har inga bra mätningar gjorts på effekterna före, under och efter skatten infördes, på konsekvenserna i områden runtomkring city, vilket tyder på ett otroligt taffligt sätt att räkna hem skatten på miljövinsterna. I City kanske det blev bättre, men hur vart det på t ex Essingeleden?
Hur kommer det sig att när skatten till slut hävdes, så kom alla vägarbeten igång i City, tillfällighet? Skulle inte tro det! Var det bara ett sätt för Ja-sidan att få folket i city att storkna och välja fel ? Det är mycket bättre att få igång ringlederna så att vi som inte vill åka genom stan slipper göra det... !
Henke: om du är så inne på miljön varför kör du 540 och inte F**d focus?

/Jake
Jag tror att effekterna av trängselskatten är till övervägande del positiva, men visst finns det en del affärer och liknande som drabbades ekonomiskt.

Men till syvende och sist så är miljön och människors hälsa viktigare än kortsiktiga ekonomiska motiv. Det är bättre tycker jag att luften man andas är ren än att plånboken är tjock och alla använder ansiktsmask för att inte dö av astmaattack.

Äh jag orkar inte argumentera mer för eller emot det är bara min åsikt i frågan.

Nej det är helt riktigt jag lever inte som jag lär med tanke på mitt bilval och kan inte förklara det med annat än att jag har en dubbelmoral. :)

Kanske eller kanske inte är hela världen på väg mot sin undergång med tanke på alla klimatförändringar som det talas så mycket om.

Äh skit i miljön och ut och njut av bilen som är en fantastisk uppfinning.
Vem f*n orkar vara politiskt korrekt hela tiden, saker och ting gårväl åt h*e
hur man än gör.

Nä nu tror jag att jag struntar i eventuella miljöeffekter och bara njuter av nuet, vädret är varmt och skönt och bilen går bra.

"Skit i framtiden man lever bara en gång"

Visa användare
626
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

Jag bor själv i innerstaden och litar inte ett dugg på det s.k. miljökansliets politiska siffror. Vad jag sett med egna ögon var att trafiken minskade betydligt i januari, innan man riktigt visste hur betalningssystemet fungerade, sedan blev det successivt lika mycket trafik och ont om p-platser igen.

Sedan munvädret om ”miljön”, skulle staden återuppta spolning av gatunätet och kontinuerligt tömning av papperskorgar, så skulle man komma långt utan investeringar i miljardklassen. Det BLIR nedsmutsat, om man inte tar upp sand en endaste gång mellan jul och slutet på maj!

Det blir kanske lite off-topic, men katalysatorbilar släpper väl många gånger ut renare luft än sin omgivning?

När vi därefter kommer till den s.k. växthuseffekten, är det en vetenskaplig teori, inte en religion, även om man i Sverige kan tro det senare.

Jag tycker svenska medier (särskilt ”statsmedier”, åtminstone hitintills), har varit väl ensidiga i denna fråga och därmed tydligen lyckats skrämma upp en del av befolkningen. Jag har själv mycket svårt att tro att jorden av just den anledningen kommer att ”gå under” omkring 2025.

Men det finns kritiska synpunkter att läsa för den som vill, här är ex. ett lästips Länk

Citat av näst sista stycket,

”Vi lever i en värld fylld av hot vi inte kan bemästra. Tropiska cykloner i Bangladesh, översvämningar i Kina och tsunamis är exempel på naturkatastrofer som kan kräva hundratusentals liv. Än värre är politiska katastrofer som krig, sociala som u-ländernas brist på dricksvatten, överbefolkningen och världsfattigdomen. Inför dem alla känner vi en förödande vanmakt. Vad skönt att det då finns än värre hot som vi kan göra något åt. Kanske fyller växthuseffekten ett stort behov som sådant pseudohot.”

Ett annat lästips i bokform kan vara Roland Poirier Martinsson (2003), ”Är det inte ovanligt varmt i år”, Russels Kalkon, Nordstedts Förlag, Stockholm.

BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Jaha då var det klart.

Länk

Det blir biltullar. Alliansen är står rill ochmed till vänster om Vänsterpartiet.

Om man är mot vägtullar finns intet parti att rösta på, alla partier är ju för.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.