|
Sida 35 av 38
|
|
|---|---|
|
WilleW: Undra hur oberonde Professor Ilja Cordi är????? Så har man varit och röstat, hoppas att det är flera som jag både vill ha ett fil-byte och ett Nej. |
|
|
Fick svar från MP via chatt på Svt hemsida se nedan: Hej, Hur ser du på biltullar i en framtid? Hur länge kan s.k miljöbilar åka utan att betala och vem avgör vad en miljöbil är. I andra länder som har liknande system har man inte tullfritt för miljöbilar varför har man valt detta i stockholm och hur kan SUV(lexys) RX hybrid trängas mindre en en liten polo? Staffan Svar: Än så länge är miljöbilarna så få i Stockholm att de i sig inte är något trängselproblem men den dag alla bilar är miljöbilar och om vi då fortfarande behöver avgfiter mot trängsel så kan de inte undantas längre. Vi vill att det ska vara samma definition av miljöbilar i hela landet, och då kommer nog inte SUVarna räknas längre. Åsa Romson |
|
|
Oavsett hur oberoende professor Ilja Cordi är så är det den enda seriösa kritiska granskningen av försöket. Även för en lekman så ser man en mängd konstigheter i försöksrapporten, längre restider med 200 % på Essingeleden bortförklaras som ej statistiskt säkerställt, att kölängden ökade bortses, hur stor del av av trafikminskningen som eg består av bilar som nu undviker innerstadssnittet och istället kör runt med mer körtid och körlängd ignoreras. Konstigt att denna rapport knappt citerades i tidningarna, när den var med fick ja-förespråkarna sista ordet. Att trafiken i augusti i år är 5 % mindre än förra året uppmärksammas inte, istället skrivs det stora rubriker att trafiken ökat sedan (semestermånaden) juli. |
|
|
Länk Apropå Essingeleden Min Länk Cabrio |
|
|
Ytterligare om Essingeleden Länk |
|
|
Fraga: Vad hander om det blir ett borgligt styre i riksdagen och ett Ja till Stockholmsforsoket(idioti forsoket) |
|
|
Detta ser inte bra ut..... Länk Vad fasen har hänt tror Ni som röstar Ja det bara kommer att kosta 10-60kr eller att s.k miljöbilar kommer att ha fri passage hela tiden. Om detta idiot försök går igenom ska jag grrrrrrr |
|
|
Länk Mindre bilar och ingen trängselskatt... Väntar bara på att dom ska öppna sidan. "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
starre: Jag instämmer men vad kan man göra? Det är ju inte direkt så att man får vara med i en timmes debatt i TV om man är emot biltullar... "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
Starre: Ja usch ja... Som villkoren är nu skulle man kanske tänka sig rösta ja men man vet ju hur det går med skatter. De höjs alltid med tiden. |
|
|
starre: Billström "lovade" ju faktiskt att det inte skulle upp fler tullstationer och att det inte skulle bli några höjda avgifter om det blir ja till biltullarna i debatten mot M på TV;) Dejavu? ...vad var det hon "lovade" inför förra valet? :D Mvh, /Wille |
|
| WilleW: Japp, Billströms löften är numera tyvärr inte mer värda än tomma importölsburkar... | |
|
Länk Intressant läsning. Och självklart tillhör man den skaran som inte får rösta då kommunen anser att det är onödigt. Demokratiskt så in i... "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
Hupp hupp!!! Nu leder JA-sidan både i Stockholms Stad och i kranskommunerna... Nån som vill köpa en 316g? ;-) (pendlar numera utanför tullarna) |
|
|
Biltullarna kommer självklart att permanentas. Eftersom mer än hälften av Sveriges befolkning är bidragsberoende i dagsläget kommer alltid alla skattehöjningspartier och förslag att höja skatter och hitta på nya avgifter att röstas fram av den bidragsberoende majoriteten. Skatter fungerar, hög skatt på att köra bil i Stockholms innerstad minskar trafiken, självklart. Världens högssta skatt på arbete i Sverige har sett till att +1 million står utanför arbetsmarknaden och att sysselsättingsgraden är nere i 36% av hela befolkningen. |
|
|
Skönt att en Lexus RX 400h är klassad som "miljöbil" medan valfri 1.0 eller 1.2 liters småbil(bensindriven) får skatta som en miljöbov. Undrar vilken bil som släpper ut mest skit? Gillar MP reklamkampanj: "Minska köerna...bussar kommer fram snabbare...blablabla", på vissa ställen ja, för de som bor på vissa ställen centralt minskar säkerligen trafiken men den ökar kraftigt på t.ex. Essingeleden. All tomgångskörning på Essingeleden borde lätt ta ut den vinst man gör på att mindre människor tar sin bil in till centrum? Undrar vad den totala miljövinsten i stor-Stockholm blir om detta genomförs? Skulle tippa att det hamnar i storleksordningen 0-1%. Mvh, /Wille |
|
|
Det ser ut som ett JA. Återstår att se vad som händer om kranskommunerna säger Nej. Vad jag förstår är det inte helt tydligt vad som händer vid ett sånt scenario? OT: Hur skönt är det inte att vi byter regering då!! Haha. Underbart. Min Länk Cabrio |
|
|
Det är INTE en mänsklig rättighet att köra bil överallt och hur mycket man vill vilket det flesta härinne tycks tycka. Alla bilar bidrar ju till nedsmutsningen av miljön, se det hela i ett större perspektiv, så får frågan en annan proportion. Som innerstadsbo tycker jag att det SKA kosta att skita ner i min boendemiljö. Jag har ju valt att bo i innerstan, annars skulle jag ju välja att bosätta mig på landet och slippa vara i innerstaden och betala trängselavgifter och annat skit. Sen kan jag också ha synpunkter på hur det hela har genomförts osv, det lämnar en hel del övrigt att önska. Mats BMW CS #5847 |
|
|
Det man ska hålla isär i denna fråga är: få bort trafik från innerstaden och minska nedsmutsningen. Men visst jag håller med, det är ingen mänsklig rättighet att: ha BMW, köra i innerstaden, köra utanför innerstaden, köra på bana etc. Mvh, /Wille |
|
|
Det hade ju varit klart bättre att lägga dom där 3,8 miljarderna på att bygga färdigt ringen runt Stockholm. Dom hade ju inte räckt hela vägen, men en bra bit. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.