AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
112.404

Biltullar: hur ska vi värna oss?

Sida 34 av 38
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Jag hoppas att dom flesta väljare genomskådar sossarnas och dom MP´s sätt att försöka påverka försöket. Blir det ett ja i valet så lär det ju vara den största politiska skandalen i Sveriges historia.
Enda trösten jag känner just nu är att VPK håller på att trilla under 4%-spärren och med lite tur så följer MP med.
Det är ju skrämmande att det var 3ggr så många som skrev på bensinskatteupproret som det var folk som röstade på MP. Vilka har haft mest att säga till om?

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Länk

///Jesper
700-800 kr i månaden vs. 10 min kortare resväg innan tullarna togs bort väger lätt över till tullöst för min del.
Om man sedan tar hänsyn till sådana petitesser som hur biltullarna infördes efter vallöfte av S, knöligheten med betalningar utan östatsdosa, det faktum att nästan inga reparationer av vägar utfördes under tränselförsöket utan flyttades lagom till tiden efter försöket då även industrisemestern tog slut, massa sköna bussfiler och cykelfält som dykt upp i innerstaden under sommaren för att knöla till det för tiden efter tränselförsöket så är det solklart vad man kommer rösta i frågan.
Vidare betalar vi redan fordonsskatt och har en mycket hög skatt på bensin i Sverige.
Hoppas innerligt att INGEN tror att det kommer kosta som det gjorde under trängselförsöket OM ja-sidan för biltullar vinner i valet.

Mvh,
/Wille
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Instämmer med Willes kommentarer.

Kan meddela att jag numera åker (nästan) uteslutande i bussfilen då trafiken korkat igen totalt i området där jag bor. Detta efter att bussfiler och cykelfiler införts.
Jävla idioter är vad dom är !

E46Cabrio Länk -06
Sanslöst vad mycket knas de hittat på nu för att ställa till det i trafiken. Upptäckte i morse när jag skulle till Årstaberg pendelstation och lämna frugan att Östbergavägen mellan Huddingevägen och Ersta Gårdsväg är avstängd! Istället var jag tvungen att ta mig ner i Södra Länken, jättesmart att stänga av leder för att öka trafiken på andra ställen.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Allvarligt, kan man jo-anmäla sossarna i stockholm för medvetet skapande av kaos eller ?
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Länk

///Jesper
-98 började jag köra bil i Stockholms innerstad i tjänsten.
Jag har sedan dess upplevt att den största delen av reparationerna gjorts under sommaren p.g.a. det låga trafiktrycket. Så har det inte varit i år, det har varit oförskämt lätt att ta sig igenom staden under sommaren, även de första veckorna i augusti då det inte fanns någon trängselavgift. Detta är inte bara propaganda från nej sidan utan fakta.

Mvh,
/Wille
Idag var det ju helt makalöst mycket trafik, tjockt överallt nästan. Det är onekligen en bra taktik att korka igen vägnätet så här innan valet. Hoppas bara att tillräckligt många inser baktanken och inte röstar JA i ren desperation.

Mvh Johan
Da
639
Danjel
540iA Touring -03
Är det bara jag eller är det otroligt mycket JA propaganda i tidningarna? Tycker att vad man än läser så är det hur otroligt mycket smidigare det är med dessa tullar och hur mycket bättre luften blivit? PLEASE!! Går det inte allvarligt att få fram hur mycket bullshit det egentligen handlar om på något sätt?

MVH,
Danjel (fd. Dandelue)
Min bil: Länk
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Danjel: Det där har jag hängt upp mig på faktiskt. När försöket inleddes skrev alla tidningar om hur mycket snabbare det gick att köra bil från den och den platsen in till stan och hur fantastikt billtullarna är. Ingen tidning gjorde ett reportage om hur situationen och restiderna blev för de som satte sig på bussen/pendeltåget/tunnelbanan för att komma till jobbet (det är väl ändå DET som var meningen med tullarna, att folk skulle sitta på tåget istället).

Inte heller stod det någonting om alla åtgärder staden har gjort för att få all trafik att flyta så bra som möjligt under försöket... Jag har inte sett en tidning som ifrågasatt försöket och restiderna (förutom att det kostar mkt att driva det hela) Enkelriktad statistik är ett fantastiskt bra sätt att vända obskyra bohemer med tvivelaktigt miljöpatos;)

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
Hi
915
Hillstreet
340i xDrive Touring M -2016
C 63 AMG -2011
WilleW: Det där stämmer inte. Alla byggen påbörjas innan sommaren för att sedan stå still då de som arbetar är på semester, precis som vi andra.
Trafiken var precis lika illa efter semestern förra året för att sedan lugna ner sig marginellt när folk ställer av semesterbilen inför hösten/vintern.

Som innerstadsbo välkomnar jag någon form av lösning på alla problem som är just nu. Om trängselavgifter fungerar, och de verkar som om de gjorde det om ni minns hur det var innan semestern, välkomnar jag dem med glädje.
Om de extra inkomsterna dessutom kan gå till lite bättre vägar och kollektivtrafik i Stockholm kommer jag gladeligen betala min avgift.

//Joakim

Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Hur man kan fortsätta ha förtroende för det här försöket är för mig en gåta...

Riksdag och regering äger frågan, inte Annika Billström och inte medborgarna som ska folkomrösta den 17 september (varken i staden eller i länet). På samma sätt bestämmer staten över om det ska sippra tillbaka några intäkter till Stockholm eller inte, oavsett vad socialdemokraterna trixat in i texten på valsedlarna.

Jag (också innerstadsbo) välkomnar också någonting som förbättrar miljön och minskar trafiken. Jag tror inte på den här typen av avgifter dock, resultatet kommer bli att dom behöver höjas, höjas och höjas för att öht ge någon effekt. Tullarna har ungefär lika stor påverkan för trafikflödet som 10 eller 12:- / liter bensin (som ger medelbilisten 4-500:- högre bensinräkning). Dvs nada!

Går tullarna igenom valet kommer vi dessutom få ett dussintal fler stationer över nästa år, var så säker!

Min Länk Cabrio
Tycker mest den fantastiska matematiken i det här försöket är skrämmande. Sossarna säger att dom 3.8 miljarder försöket kostat tas in så att det i realiteten inte kostar något att genomföra försöket

Men det är ju skattebetalarna som betalar både installationskostnaden och trängselskatten så för skattebetelarna har försöket kostat 7.6 miljarder !!!!

Sossarna räknar alltså 1+1=0 medans normal matte säger att 1+1=2 !!!???

För 7.6 miljarder hade man nog kunnat bygga klart ringleden öster om stan istället
Hi
915
Hillstreet
340i xDrive Touring M -2016
C 63 AMG -2011
HAHA EN rolig parantes. Fick precis hem sossarnas "röstkitt" (som jag ämnar använda som dasspapper).

Förrutom Kommun, Landsting och Riksdags-röstsedlar låg det med två röstsedlar om trängselskatt... BÅDA stod det JA på :-)

//Joakim

Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag.
Hillstreet:

Det pappret är inte ens värt att använda som dasspapper, varför ens ta i sånt skit.

Ny artikel i DN om hur det skulle kunna gå i valet om idioti försöket, tyvärr ser det ut som Ja sägarna har fått ett litet grepp:(.

Ni som tror/hoppas på ett ja, förstår ni vad som väntar? Höjda avgifter,mera tullstationer(essingeleden och mitt i stan), avgifter för miljöbilar.

Hellre död än röd

Rösta rätt=Nej till Bil tullar ERP Everyday Robbery of People
Hillstreet, akta rumpan du kommer förmodligen att få utslag om du använder röstkittet som dasspapper.

Blir det ett ja i Sthlm, framröstat av de som tjänar mest på det, alltså folk som bor och verkar i innerstaden och inte behöver passera biltullarna varje dag. Så kommer det att ploppa upp stationer utanför minsta lilla stad runt om i Sverige, var så säkra. Det lär inte heller bli några omröstningar i dessa städer eftersom sossarna ser detta som ett utmärkt sätt att få in mer skattepengar och helt enkelt kör över folket.

Fast varför skulle de inte göra det i detta fallet oxå, det brukar de ju göra...

Oxå hellre död än röd.

/Fredrik
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Haha, kolla detta mail jag fick idag:

--------------------------------------------------------------------------------
"Hej!

Ledsen att jag inte svarat på ditt mejl tidigare, men jag har varit borta på semester och är åter först nu.

Anledningen till det sena införandet var olyckliga förseningar av olika slag. Det var meningen att det skulle varit klart betydligt tidigare.

Vad det gäller busskörfältet på Valhallavägen så har trafiknämnden nu i förmiddags på trafikkontorets förslag beslutat att ta bort busskörfältet och återställa den tidigare körfältsindelningen. Vi ska försöka genomföra detta så snart som möjligt.

Hör gärna av dig igen om du har någon ytterligare fråga.

Vänliga hälsningar,

Henrik Christiansson

---------------------------------------
Henrik Christiansson
Trafikkontoret
Avdelningen för trafikplanering
Box 8311
104 20 STOCKHOLM
Telefon: 08-508 264 98
Mobil: 070-47 264 98
Fax: 08-508 262 64
E-post: henrik.christiansson@tk.stockholm.se

>>> 2006-08-15 09:32:26 >>>
Hej,

Nedan citerat förslag till beslut hittade jag nyligen skrivet av Trafikkontoret.

Min första fråga är, eftersom det står att åtgärden ska prövas under försöksperioden, varför den först NU införs ?

Det är som jag ser det, kaos på valhallavägen efter denna åtgärd.
Är det ens för bussarna lönsamt tidsmässigt? Köerna sträcker sig ner långt innan bussfilen börjar och bussar står stilla.

Tacksam för svar och motivering kring detta beslut.

Mvh"
--------------------------------------------------------------------------------------

Gillar kommentaren "Anledningen till det sena införandet var olyckliga förseningar av olika slag."

Olyckliga politiska planeringar kanske...

Min Länk Cabrio
Hillstreet:
Omformulering:
Jag har aldrig varit med om så mycket ombyggationer/reparationer/vägarbeten under hösten som i år.

Sedan kan man ju ta sig en funderare på hur opinionen hade vänt sig om "Stockholmsförsöket" tagit slut sista Juni istället? Allt är noga planerat för att ett så positivt intryck som möjligt ska ligga kvar i folks minne när man går tillbaka till "vardagen".

Mvh,
/Wille
Intressant läsning:
Länk

Granskningen av utvärderingen:
Länk

Mvh,
/Wille
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.