AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
112.412

Biltullar: hur ska vi värna oss?

Sida 33 av 38
Så har idioti försöket blivet en bra källa för samhället, själv förstår jag inte hur det tänker eller hur det räknar:

Länk

2006-06-21: Olof Sandström
Trängselskatter i Stockholm ger ett samhällsekonomiskt plus på nära 800 Mkr om året. Det hävdar den analysgrupp som nu genomfört en större utvärdering av försöket. Men investeringarna i kollektivtrafiken är inte lönsam.

Trängselskatter i Stockholm är en god affär för samhället. Det visar en beräkning som Stockholmsförsökets analysgrupp genomfört.

”Försöket i sig om det avslutas nu är inte samhällsekonomiskt lönsamt. Men skulle man permanenta försöket är investeringen intjänad på 4 år”, säger Lars Hultkrantz, professor i nationalekonomi vid Örebro universitet och en av experterna i analysgruppen.

”Det är en mycket kort återbetalningstid för trafiksatsningar”, menar han.

I andra trafiksatsningar talar man om återbetalningstider på mellan 20 och 25 år. Men genom att man i det här försöket både får in skatter och minskar kostnader för trängsel och miljöpåverkan blir det ett rejält plus på sista raden.

Totalt ger försöket 770 Mkr i överskott per år, enligt beräkningarna. Bland annat beräknas de kortare och säkrare restiderna ge ett samhällsekonomiskt överskott på 590 Mkr. Färre trafikolyckor ger ett plus på 120 Mkr.

Samtidigt har investeringen kostat cirka 2 miljarder kronor, som dessutom betalats med skattemedel. Skatternas snedvridande effekter för investeringen beräknas till 1,1 miljarder, vilket ger en totalkostnad på 3,1 miljarder kronor.

Men den kostnaden är alltså avbetald på 4 år om försöket permanentas.

Däremot har bussatsningen inte varit lönsam. Genom att satsningen inte i sig inte har lett till någon större överströmning från bilar blir den samhällsekonomiska nyttan relativt liten. Kostnaden uppgår till 520 Mkr, medan intäkerna beräknas till 180 Mkr, vilket ger ett underskott på 340 Mkr om året.

Så har de räknat

Samhällsekonomiska effekter av trängselskatten Mkr
Kortare o säkrare restider 590
Betald trängselskatt -760
Hälso & miljöeffekter 90
Färre trafikolyckor 120
Trängseskatteintäkter 760
Övriga intäkter/utgifter 190
Drift & underhåll -220
Nettoöverskott 770
Källa: Analysgruppens slutrapport

Investering under 2006 -2.000 mkr
Snedvridning & alteringivkostnader -1.100 mkr
Samhällsekonomisk kostnad för investering -3.100
Det finns hopp om ett nej , se länk:

Länk

Stockholmare säger nej till trängselskatter
2006-06-27: Olof Sandström
En majoritet av Stockholmarna är emot trängselskatterna och tre av fyra säger nej när de får veta att skatten inte går till nya vägar. Det framgår av en opinionsundersökning som Stockholms Handelskammare beställt.
Försöket med trängselskatter i Stockholm har väckt heta känslor och inför höstens folkomröstning är opinionsläget ganska jämnt, enligt tidigare undersökningar. Men enligt den färska undersökning från Skop som intresseorganisationen Stockholms Handelskammare beställt lutar det tydligt åt ett nej.

53 procent av länsinvånarna är emot trängselskatt, enligt undersökningen. Och när de tillfrågade får information om att inga trängselskattepengar går till nya växer motståndet. Då säger 76 procent nej. ”Detta visar att väljarna, när de får alla fakta om trängselskattens effekter, är klart negativa både till försöket och en permanentning av trängselskatt”, säger Peter Egardt, vd för Stockholms Handelskammare i en kommentar.

Samtidigt ifrågasätter han de samhällsekonomiska beräkningar som Stockholmsförsökets analysgrupp tagit fram. Som di.se tidigare rapporterat skulle permanenta trängselskatter leda till samhällsekonomiska vinster på närmare 800 Mkr om året, enligt analysgruppen.

Men Stockholms Handelskammare hävdar att det i stället blir ett rejält underskott.

”Enligt våra beräkningar ger trängselskatten netto ett underskott på 400 miljoner kronor per år, när hänsyn tas till alla kostnader och intäkter. Trängselskatten ger inga pengar till nya vägar, eftersom det dyra systemet i stället måste finansieras”, säger Peter Egardt.

Opinionsundersökningen genomfördes under perioden 30 maj till 21 juni och bygger på svar från cirka 1.200 invånare i Stockholms län. Vid folkomröstningen får dock endast Stockholms kommuninvånare delta.

Källa:DI 2006-06-27
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Ni som åker förbi naturhistoriska mot stan vill jag ge ett litet tips. Håll till HÖGER! Blir billigare så.. ;)

Länk
Anders S: Hur kan det bli billigare genom att hålla till höger?

Inte för att det spelar nån roll, jag har tullkeps bak och regplåten fram lite snett vinklad under stötisen. Än har inte nån sagt nåt om min lilla konstruktion. =)

MVH Erik
Anders S: Har också testat detta att hålla till höger. Fungerar utmärkt!

Mvh Johan
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Erik R,
Har du tullkepa så är det ju lugnt. Det fina är att det inte behövs på vägen in mot stan... :)

Min bil: Länk
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Anders S. Tack för tipset! Det fungerar ju faktiskt! Ser nog lite skumt ut nu när det inte finns bilar och man bränner ut i väggrenen i 70+ "utan" någon anledning. Blir det permanent kommer nog många vilja åka i den filen :)

Själv byter jag numera bil till en bil med blå skyltar så slipper både staten och jag bry sig om några trängselbeslut :P

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
heltsonika:

Var det några problem att fixa blåa skyltar? jag vet vart du jobbar men undrar i all fall.:))

Vad mera undviker du förutom skatt in och ut stan?

Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
starre: Ehm... Ska nog inte säga för mycket här men jag försöker undvika att hamna i register... =)

Bilen är ju jobbets och det spelar ingen roll för mig om jag tar den istället för min egen till stan eftersom sträckan är lika lång för min del. Sitter i bilen en timme på arbetstid istället vilket inte heller gör mig så mycket.

Visst kan man vara riktigt ful och skriva bilen på en kollega och på så vis få blå skyltar. Förutom att man slipper trängselskatt så kan man ju mygla med skatt och moms på bensin, parkeringsböter, momsfri service eller varför inte däck.

Men jag känner varken behov eller att det skulle vara moraliskt rätt att leva så... Men jag kan sitta en hel kväll och rabbla saker man KAN göra för det finns gott om kryphål i samhället.

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
heltsonika:

Ok,

Jag skickar ett pm istället så slipper tax nissen se allt:))
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
och nu är försöket avslutat! men kan det vara så illa att förändringen på Valhallavägen avsiktligt gjordes nu i samband med att försöket slutat?

Man har nämligen tagit bort ett körfält i norrgående, från en bra bit före korsningen Lidingövägen och förbi Stadion. Detta är numera reserverat för bussar. Innebär att bilarna får dela på två körfält istf tre, vilket tex gör att 30% färre kommer över Lidingövägen när det är grönt. Oj, vad trångt det blev nu när tullarna försvann kanske några tänker. Otillbörlig påverkan tycker jag!

Någon som sett något liknande nån annan stans? Vi kanske kan se fram emot många vägarbeten nu också när försöket är avslutat, vilka kommer att öka trängseln och locka fram ja-röster!

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Visa användare
242
FullFartFram
Z3 2,8 Roadster -98
VillaRosa: Jag tror det är precis så som du säger. Det finns många exempel på hur politik har styrt allmännyttan i syfte att "guida" opinionen åt ett visst håll.
Försöket slutar i perfekt tid för ja-sidan, nu drar alla vägarbeten igång som legat på is under våren. Essingeleden är under reparation vilket drogs igång sent under semesterperioden. Trafiken under hösten är högre än under våren.
Gissa om de kommer skylla köerna på att det är tullfritt?
Nu kan man iaf besöka stockholm igen, så länge det nu varar. Folk lär ju rösta ja i valet, tyvärr!

Keep Your Distance!
Man kan undra varför man måste lämna in transpondern......

Batteriet(I transponderna) håller nämligen inte så länge som man hade trott...........
Visa användare
242
FullFartFram
Z3 2,8 Roadster -98
Hela försöket genomsyras (från början till slut) av inkompetens, dis-demokrati och tillhörande lögner för att dölja detta.

Miljön har inte blivit bättre
- Utsläppen har bara flyttats från centrum till t.ex. södertunneln
- Mindre vägdamm beror i huvudsak till det bindemedel som sprutades ut i samband med starten av försöket.

Intäkterna som skulle gå till bl.a. förbättring/utbyggnad av kollektivtrafiken.
- Några intäkter blev det aldrig. Tvärtom gick försöket back. Ordentligt. Det skulle behövas en näst intill fördubbling av avgifterna bara för att driva systemet. Då har man inte räknat in vare sig avskrivning av investeringskostnader eller den utlovade avkastningen.

Dom enda som "tjänar" på vägtullarna är höginkomsttagare som bor eller ofta befinner sig i stan. Dom som inte direkkt påverkas av avgifterna och som får mindre trafik kring sig.
Dom stora förlorarna är låginkomsttagare som bor utanför stan och jobbar i stan. T.ex. ensamstående mödrar som jobbar i stan och som måste ha bil för att hinna lämna barn på dagis, handla o.s.v. före och efter arbetet...

Det var nog inte detta S och MP hade tänkt när dom bestämde sig för att dra igång det här. Något som jag dock skulle bli väldigt förvånad över om dom erkände. Dom blundar och mörkar nog i vanlig ordning. "Bättre att det blir fel än att erkänna sitt misstag".

Som både höginkomsttagare och boende i centrala stan så borde jag kanske rösta ja. Men det kommer jag inte att göra eftersom jag ogillar hur försöket kom till, hur illa organiserat det är, hur mycket det kostar och hur fel det ekonomiskt slår i samhället.
Dock har jag nästan förlorat hoppet om att Sverige åter kan bli ett välfungerande och starkt samhälle. Både för hög- och låginkomsttagare.
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
SE UPP! Läs här vad som kan hända vid JA-SEGER i omröstningen Länk

__
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Vet inte hur många av er som uppmärksammat alla nya bussfiler och cykelfiler man "helt plötsligt" infört i city. Halva Valhallavägen västerut mot Roslagstull bl.a. Detta har fått kosekvensen att det är TVÄRSTOPP på eftermiddagen.
Jag luskade lite i detta och hittade förslagen kring detta, tanken var att man skulle göra dessa åtgärder i samband med trängselskatten, dvs första kvartalet i år. Istället införde man dessa nu !!! När trängselskatten försvunnit! Varför tror ni??
Inte så svårt att lista ut vilka reaktioner man vill åstadkomma..
Jävla sossejävlar, ursäkta språket..

E46Cabrio Länk -06
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
starre: är det batteri i transpondrarna? Det finns ju teknik som gör det överflödigt.

"Transponders innehåller ett elektroniskt kretslopp och en antennspole som aktiveras av signalen från transceivern. Man talar här om passiva transponders (tags) då de inte innehåller batteri. Effekten från transceivern är nämligen tillräcklig för att aktivera taggens kretslopp som via antennspolen absorberar sändeffekten vilket registreras av transceivern. Signalen moduleras av taggens kretslopp med dess ID-kod som på det sättet registreras av transceivern. När en tag kommer inom transceiverns räckvidd kommer ID-koden automatiskt läsas av."

__
Nu är det klart och bevisat enligt DN att Annika B man/sambo kör en Bmw lite roligt yyckte jag det var:))
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.